האמנם לאיראנים יכולת גרעינית סמויה כרגע? פרשנות

אמש פרסם האתר נציב.נט כי "הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות החוץ בפרלמנט האיראני החליטה על המשך צמצום התחייבויותיה של איראן כתוצאה מהסכם הגרעין,שארה"ב נסוגה ממנו, וזאת למרות האיומים ההולכים ומתרבים בימים האחרונים ממדינות אירופה שלא לעשות זאת".

פרשנים רבים מדגישים בתקשורת כי כל הסימנים מראים שלאיראן יש כבר יכולת גרעינית אך אין בידי המקורות הגלויים הוכחה ניצחת שטענתם אכן נכונה.

Image result for nuclear iran

הפרשן הצבאי של אתר נציב.נט מעיר כדלקמן:

בחינה של ציר הזמן בהתפתחות הגרעין האיראני מעלה סבירות לכך שברמה כזו או אחרת השלימו המדענים האיראנים, לבדם או בסיוע גורמי חוץ כמו מומחים צפון קוריאנים , מעגל מלא ויצרו אב טיפוס לפצצה גרעינית המיועדת לרש״ק של טיל שיהאב 3 (זה היה בלב פרוייקט הגרעין האיראני וזה מרכיב חשוב כי יש הבדל מהותי בין רש"ק גרעין לטיל "שיהאב" שהמידות שלו נתונות ליכולת להקטין את כל המטען הזה לראשים אחרים קטנים יותר).
ציר נוסף שחשוב לבחון הוא ביחסים עם צפון קוריאה. מאחר ופצצת גרעין בייצור עצמי מחייבת ניסוי אמתי בשטח, וניבוי כזה לא התבצע באיראן (יש ניטור קפדני בתחום), ייתכן שאחד הניסויים המוכרים שבוצעו במנהרות צפון קוריאה היה של פצצה איראנית? אולי. אין לזה שום תימוכין.
בהינתן שלאיראן יש פצצה זה כנראה משהו ראשוני ואב טיפוס ובוודאי לא יכולת ייצור חרושתית (זה תחום שנמצא עמוק בליבת הניטור של העולם וישראל).

אם יש להם למה להסתיר? כי יציאה עכשיו עם פצצה היא מוקדמת מידי, היא מציגה את איראן כשקרנית לאורך כל הדרך ומפירה את כל האמנות וההסכמים מה גם שזה אוטומטית מביא עליה סנקציות ועימות עם העולם (חשבתי שזה נגד ההלכה המוסלמית…)

אם יפרסמו, למה מפרסמים? פרסום קיומה של פצצה בדרך כלל נעשה לטובת הצהרה והפגנת כוח ויכולת. זה לאוב נעשה במסגרת הניבוי הגרעיני בין שמצהירים עליו או שהעולם מגיע למסקנה הזו לבד. פרסום הצהרתי ״ היגענו לגרעין ויש לנו פצצה״ יעשה כחלק מהאיומים הכלליים המפוזרים ע"י איראן אבל במצב קיצון של מניעת לחימה (קיומה של יכולת כזו צפוי להרתיע הרבה גורמים מלהתעסק עם איראן).

אם העולם יודע למה הוא עוסק בצנטריפוגות? כאמור העולם לא באמת יודע ואין כיום גורם רשמי שמאשר קיומה של פצצה כזו עם הוכחות. גם אם יש לכאורה פצצה כזו הרי שנדרש להמשיך ולעקוב ביתר שאת אחר הפרויקט לדעת מה יכולת הייצור ומה כמות הפצצות שיכולה איראן להשיג. גם אם יש להם עשר פצצות, השמדת הצנטריפוגות תעקוב ייצור נוספות.

איראן גרעינית מייצרת לעצמה חסינות גבוהה יחסית מפני איום חיצוני. זה ישרת בעיקר את שרידות השלטון המהפכני בדומה לשלטון העריצות בצפון קוריאה. אף אחד לא יתערב וידאג לעם.
אין דרך לפגוע ולנטרל את פצצות הגרעין לכשיגיעו למבצעיות. הן יאוחסנו בלב ההר בתוך מנהרה מוגנת היטב כחלק ממכלול תת קרקעי לשיגור טילים. במקרה הזה רק מכלולים עם סילו (מחפורת שהיא מתקן אחסון תת קרקעי לטילים בליסטיים) יהיו רלוונטיים כי לא ירצו יציאה לשטח פתוח עם טיל כזה.
יש דרכים לשבש ולסכל שיגורים אבל כאמור זה לא ידוע מראש האם טיל הוא בעל רש"ק גרעין או חנ״מ. את כולם נידרש ליירט.

סבירות הפעלה של נשק גרעיני היא נמוכה ביותר והמשמעויות שלה ברורות. גם האיראנים, כמונו יגיעו לשם רק במסגרת ״ברירת שמשון״ כשאיום משמעותי יוטל על שלטונם.
לנו יש גם מכה שנייה שלהם אין וזה משמעותי במשחק המוחות הגרעיני.

 

One thought on “האמנם לאיראנים יכולת גרעינית סמויה כרגע? פרשנות

  • 14/12/2019 at 18:20
    Permalink

    אירן יכולה להתיש אותנו במתחי טילים קונבנציונאלים, דרך שליחים – מדינות האזור, או ישירות. אנחנו נאלץ להשתמש בנשק גרעיני בשלב מוקדם בשל גודלה של אירן ובשל מספר המשאבים המצומצם שלנו

כתיבת תגובה