טראמפ משחק לטובת האסטרטגיה של רוסיה

האסטרטגיה העיקרית של רוסיה כדי לייצר הרתעה אל מול ברית נאט"ו, היא לעודד פיצולים ומחלוקות, שישתקו את היכולת של ברית נאט"ו להגיב נגד תוקפנות רוסית באופן מאוחד ואסרטיבי.

ברית נאט"ו יכולה לפעול רק אם כל 29 המדינות, החברות בברית, יישארו נאמנות בהתמדה ל"סעיף 5" של אמנת נאט"ו – "סעיף 5" הוא סעיף המבטא את ההבטחה להילחם כגוש מאוחד במקרה של תקיפה על אחת מהמדינות החברות בברית.

השבוע, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר כי "סעיף 5" הוא "שאלה" שהיא פתוחה לדיון.

ניתן לומר כי באופן עקיף טראמפ גם "הניע" את טורקיה לבצע עסקאות נשק עם רוסיה, וזאת באמצעות הסנקציות שטראמפ הטיל על טורקיה, ובכך שלח אותה ל"הרפתקאות" הנשק שלה עם רוסיה.

הנשיא טראמפ, בלשון המעטה, קיבל יחס "קר" ממנהיגי ברית נאט"ו בוועידת מנהיגי הברית, שהתקיימה בלונדון ביום שלישי ורביעי השבוע:

  • נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הטיל ספק גלוי בטענותיו של טראמפ.
  • ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, לעג לטראמפ מאחורי גבו.
  • ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, סירב להצטלם איתו.

כל המנהיגים הללו בעבר היו פועלים באופן דיפלומטי שהוא גלוי וחברותי עם טראמפ – התנהגותם מראה שהעולם כבר לא טורח לקחת את נשיא ארצות הברית ברצינות.

הפיצולים והמחלוקות הללו, הם בדיוק המטרה שאותה מבקש להשיג נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בבסיס האסטרטגיה שלו כדי להרתיע את נאט"ו.

למרות שרוסיה אינה חברה בברית נאט"ו, וברור שפוטין גם לא היה נוכח בלונדון והשתתף בוועידה, בכל זאת פוטין הצליח להשיג הישג די משמעותי מהוועידה הזו, וזאת בעיקר ב"זכותו" של הנשיא טראמפ.

קלף המפתח כאן, שצפוי לחזק את רוסיה במשחק הגיאו-פוליטי, זהו הקלף שמשמעותו ערעורו של "סעיף 5" באמנת נאט"ו.

"סעיף 5" הוא למעשה סעיף מנחה עיקרי, העומד בבסיס הברית הצבאית של נאט"ו, ארצות הברית-אירופה – תפקידו של "סעיף 5" הוא יצירת הרתעה אל מול אפשרות לתוקפנות צבאית אפשרית, מצידה של רוסיה, על אחת מהמדינות החברות בברית נאט"ו.

לדוגמה: במקרה וכוחות צבא רוסיים ינסו לתמרן אפילו במדינה קטנה כמו סלובקיה או לטביה, שהיו חלק מברית המועצות לשעבר, אז כוחות ארצות הברית, בריטניה וטורקיה ימהרו לאזור הקרב כדי להגן עליהן.

תחת האיזון הנוכחי של ברית נאט"ו היא יכולה לפעול באפקטיביות רק באמצעות אחדות של כל 29 המדינות, החברות בברית – ומתוך עובדה זו עולות שתי שאלות עיקריות:

  • האם מדינות ברית נאט"ו יהיו מוכנות לעמוד בהשלכות ובמשמעות המלאה של "סעיף 5"? – זאת בהתחשב בעובדה כי העולם כעת עומד בפני שינוי באיזון הכוחות הגיאו-פוליטי המוכר, שינוי שהוא בקצב מהיר מהעבר.
  • נשאלת גם השאלה האם מדינות ברית נאט"ו יהיו מוכנות להילחם מלחמות שאינן נמצאות במעגל האינטרסים שלהן?

השבוע אמר טראמפ כי "סעיף 5" אינו אלא "שאלה" פתוחה, וזה בדיוק מה שפוטין רצה לשמוע.

"אני הולך לדון בזה היום, וזו שאלה מעניינת מאוד, לא?" – שאל טראמפ עיתונאים בארצות הברית כאשר הוא התייחס ל"סעיף 5".

האסטרטגיה העיקרית של רוסיה ביצירת הרתעה כנגד נאט"ו היא לעודד פיצולים ומחלוקות בין חברי הברית, וזאת כדי לבלום או לכל הפחות לערער את היכולת הצבאית של נאט"ו להגיב באופן אחיד ואסרטיבי נגד איומים.

מנקודת המבט של פוטין אין זה משנה כי ברית נאט"ו שולטת גם בעוצמה הצבאית וגם במספר אנשי השירות הצבאי – אם חברי ברית נאט"ו יהיו עסוקים, בוויכוחים ומחלוקות בינם לבין עצמם על בסיס יומי, אז מתי הטנקים והמטוסים יתגלגלו לזירת המלחמה, אם בכלל?

"הלך הרוח" הזה הוא ההבדל המרכזי בין הדרך בה פוטין רואה את העולם לבין הדרך בה מנהיגי נאט"ו רואים את העולם – במילים אחרות, מדינות ברית נאט"ו מניחות כי השלום הוא הגדרת ברירת המחדל של העולם, ואילו רוסיה מניחה שהסכסוך הוא הנורמה.

בתוך כל זאת, בחודש אוגוסט פורסם כי גורמים בנאט"ו רואים בטראמפ סיכון ביטחוני לאומי. טראמפ מנהל קשרים מפורסמים וחשאיים עם פוטין – הוא מקיים איתו שיחות שאף אחד אחר לא נוכח בהן מלבד שניהם, דבר שמעלה את החששות בקרב חברי נאט"ו.

בנוסף לכך, טראמפ גם צייץ בעבר מידע מסווג, כולל ציוץ אחד עם פרסום תמונה של אתר שיגור טילים איראני, דבר אשר אפשר ליריבים של ארצות הברית לקבל מושג ברור יותר על יכולות איסוף המודיעין של הצבא האמריקאי.

בתוך ה"משחק" הגיאו-פוליטי המתפתח הזה גם לטורקיה יש משמעות מכרעת על עתיד ברית נאט"ו, וזאת בשל העובדה כי לטורקיה בין מדינות אירופה יש את הכוח הצבאי הגדול ביותר בברית.

מכל מדינות אירופה, החברות בנאט"ו, טורקיה נמצאת באזור הרגיש ביותר מבחינה אסטרטגית עבור הברית – לטורקיה יש גבול עם סוריה, עיראק ואיראן. כמו כן, הצבא של טורקיה פעיל כל הזמן.

למרות כל זאת, טראמפ בחר לצאת מגדרו כדי לעצבן את טורקיה – בשנת 2018 הוא הטיל סנקציות כלכליות על טורקיה, שפגעו במטבע שלה והביאו את המשק הטורקי למיתון – דבר ששלח את טורקיה היישר לחיבוק "החם" של ה"דוב הרוסי".

ערעורו של "סעיף 5" הוא הסיבה שנשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר כי נאט"ו חווה כרגע "מוות מוחי".

מעשיו של טראמפ מסייעים לאסטרטגיה של רוסיה, בכך שהוא זורע בלבול בין המדינות שהן יריבותיה המשותפות של רוסיה.

ה"ריקבון" של הפילוג והמחלוקות בין המדינות החברות בברית נאט"ו הגיע כעת ל"סעיף 5" – אירופה לא יכולה להילחם במלחמה נגד רוסיה, אלא אם כן נאט"ו הוא מוסד מתפקד. כרגע טראמפ מעלה שאלות לגבי היכולות המעשיות של הברית הזו.

נראה כי לסיכום הדברים נכון לציין את נקודת המבט של העיתון היווני, Kathimerini:

"נראה כי שתי המדינות עם הצבאות הגדולים ביותר בנאט"ו ארצות הברית וטורקיה, פועלות לחלוקת נאט"ו ולהיטיב עם רוסיה".

"בין אם ברשלנות ובין אם בהתאם לתוכנית בלתי מובנת, ארצות הברית תורמת לחיזוק רוסיה ולהחליש את נאט"ו".

"ההחלטה של ​​טראמפ לסגת מצפון סוריה, שאפשרה לטורקיה לפתוח במתקפה צבאית נגד הכורדים, היטיבה ישירות עם רוסיה".

"כעת, על מנהיגי אירופה לנקוט בפעולות לשמירה על אחדות נאט"ו, ולהחליט אם להשתמש בכוחם הכלכלי והפוליטי כדי להגביל את התנהגותה של טורקיה".

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב   

 

כתיבת תגובה