מבזקי חדשות ליום 5.12.2019 . מתעדכן

*- נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי הוא רוצה שמנהיגי מערב אפריקה יבהירו שהם מעוניינים וצריכים את נוכחותה הצבאית של צרפת באזור.

מקרון אמר ביום רביעי כי צרפת תארגן פסגה ב-16 בדצמבר עם מאלי, בורקינה פאסו, צ'אד, ניז'ר ומאוריטניה.

"האם הם רוצים את הנוכחות שלנו, האם הם זקוקים לנו? אני רוצה תשובות ברורות על זה," אמר מקרון והוסיף כי הצהרה כזו היא תנאי להחזקת הכוחות הצרפתים באזור.

לאחרונה נשמעו קריאות מכמה מדינות שחולקות על הנוכחות הצבאית של צרפת במערב אפריקה.

מקרון אמר כי צרפת אינה מעורבת צבאית באזור בגלל כוונות קולוניאליות, אימפריאליסטיות או כלכליות, אלא למען ביטחון האזור וצרפת.

*- שגריר הולנד באיראן, ז'אק ורנר, אמר כי ארצו מוכנה ליצור שיתופי פעולה הדדיים עם איראן באזור הסחר החופשי של האי קיש בניהול מתקני מים, מתקני אנרגיה מתחדשת ומזון.

שגריר הולנד באיראן הוסיף כי מדינתו מעוניינת גם לחזק את שיתופי הפעולה בתחום האקדמי וגידול מזון בחממה, כך דיווחה סוכנות הידיעות "פארס".

קיש – הוא אי נופש ששטחו 91.5 קמ"ר, מול חופה הדרומי של איראן בתוך המפרץ הפרסי. בגלל מיקומו של האי באזור סחר חופשי, האי מצוין עבור צרכנים, ויש בו קניונים רבים, מרכזי קניות, אטרקציות תיירותיות ומלונות נופש.

*- חוקרי אבטחה מתאגיד IBM פרסמו דו"ח בן 28 עמודים בו הם טוענים כי הם זיהו זן חדש של תוכנות זדוניות הרסניות, המשמידות מידע ונתונים, שפותחו על ידי האקרים איראניים בחסות המדינה האיראנית, כדי לבצע תקיפות סייבר נגד מתקני אנרגיה במזרח התיכון – IBM לא פרסם בדו"ח מידע על המדינות או חברות האנרגיה שעליהן איראן ממקדת את תקיפות הסייבר שלה.

*- נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, השתתף הבוקר (רביעי) בפגישה, שלא הייתה מתוכננת בסדר היום של הבית הלבן, עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן.

נראה כי הפגישה, שנעדרה מלוח הזמנים הציבורי של טראמפ, התרחשה בשולי הפסגה של מנהיגי נאט"ו בלונדון ביום רביעי.

הפגישה שנערכה בין טראמפ לארדואן פורסמה לראשונה בפוסט על ידי חשבון הטוויטר הרשמי של משרד הנשיאות בטורקיה.

לאחר הפרסום הטורקי הבית הלבן פרסם הצהרה משלו, בה אושר קיום הפגישה ונאמר כי טראמפ וארדואן: "דנו בחשיבותה של טורקיה במילוי התחייבויות הברית שלה, חיזוק נוסף של הסחר באמצעות הגדלת הסחר הבילטראלי ב-100 מיליארד דולר, אתגרי ביטחון אזוריים ועל ביטחון אנרגיה".

*- נשיא איראן, חסן רוחאני, הדגיש כי בהתחשב בעקשנות של ארצות הברית ובהתנגדות שלה להסרת הסנקציות נגד איראן, אין לאיראן דרך אחרת אלא רק התנגדות נגד אמריקה.

רוחאני אמר בטהראן ביום רביעי: "אנו נמצאים תחת תנאים של סנקציות וזה לא באשמתנו, והתנאים הללו נוצרו על ידי התגרות של הציונים והמשטרים הראקציוניים באזור" – (שם כולל לאידאולוגיות פוליטיות שמעוניינות להחזיר את החברה האנושית לתקופות קדומות יותר.)

"בתנאים כאלה אין לנו שום דרך אלא התנגדות נגד אלה שהטילו את הסנקציות. בינתיים לא סגרנו את הדלתות לשיחות", הוא הוסיף.

*- מדינות ערב קראו לקהילה הבין-לאומית "לנקוט צעדים קונקרטיים לסיום הכיבוש הישראלי בפלסטין", וטענו כי ישראל ממשיכה להפר את החוקים הבינלאומיים.

שגרירי פלסטין, סעודיה והליגה הערבית בניו דלהי אמרו כי יש להפעיל לחץ על ישראל לגרום לה להסכים למדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים.

*- מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, עלה שוב על סוס לבן כאשר צפון קוריאה הודיעה ביום רביעי כי בקרוב תכנס ישיבה "מכרעת" נדירה של מנהיגי מפלגת השלטון.

רבים מהאנליסטים טוענים כי זה עשוי לאותת על ההיערכות צפון קוריאנית לנקוט "עמדה עימותית" יותר עם הקהילה הבינלאומית.

בפעם השנייה מזה כחודשיים, קים ביקר עם סוס לבן בהר פאקטו, ההר הקדוש של צפון קוריאה, הפעם בליווי קצינים צבאיים בכירים, שמטרתם להחדיר "רוח מהפכנית" בקרב האנשים, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של צפון קוריאה – KCNA.

על פי הדיווח, בישיבה המתכוננת של קים עם המנהיגים ממפלגת השלטון בצפון קוריאה, קים עשוי לשקול אם לחדש את השיגורים של טילים בליסטיים בין יבשתיים או לבצע ניסויים גרעיניים.

*- הנציג הקבוע של רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, הזהיר מפני ניסיונות להביא את עיראק לעימות עם איראן.

"אנו מודאגים מההשפעה השלילית האפשרית על המצב הפוליטי בעיראק, כתוצאה מניסיונות לעורר מתחים סביב איראן", כך אמר נבנזיה בישיבת מועצת הביטחון של האו"ם, בנוגע למצב בעיראק.

"הניסיונות להביא את אותה מדינה לעימות אזורי מערערים את המצב בעיראק", הדגיש נבנזיה.

"לעיראק יש את הזכות לבנות ולפתח קשרים נורמליים עם שכנותיה. לאף אחד אין את הזכות לערער את היחסים הללו", הוא הוסיף.

*- אם ברצון איראני, אם ברצונם של המפגינים להעצים את המחאות בעיראק, הדבר הבא שעלול להתרחש בעיראק אם לא יתקבלו הדרישות של מי מהצדדים, הוא זה: הם יכוונו למתקני נפט – הדבר היחיד שצפוי לאלץ שינוי משמעותי באזור.

אם המפגינים ישתלטו למשל על בצרה אז הם יהיו הבעלים הלא חוקיים של חמישה מיליון חביות נפט ליום, 12% מרזרבות הנפט המוכחות בעולם.

ישנם סימנים ברורים לכך כי המפגינים בעיראק כבר מנסים להשיג זאת – הם חסמו כבישים המובילים לחמישה שדות נפט בבצרה, ומביעים כעס על בזבוז כספי הנפט במדינה.

*- רשת CNN דיווחה ביום שלישי כי גורמים בפנטגון מזהירים שאיראן מאיימת על האינטרסים של ארצות הברית ועל הכוחות האמריקאיים במזרח התיכון.

על פי דברי כתבת הפנטגון של CNN, ברברה סטאר, גורמי צבא ומודיעין אמריקאים מדווחים על מידע "טרי", הכולל העברת חיילים וכלי נשק איראנים, כדי למקם אותם בצורה מאיימת נגד ארצות הברית.

בדיווח לא נאמר אם ישנו מידע מדויק על תקיפה איראנית קרובה, אך נאמר כי נראים סימנים לתקיפה אפשרית.

*- לאיראן אין שום בעיה לפתח יחסים עם מדינות שכנות ולחדש את היחסים עם ערב הסעודית, כך אמר נשיא איראן, חסן רוחאני, במהלך הפגישה עם שר החוץ של עומאן, יוסוף בין אלוי.

רוחאני הדגיש כי איראן מאמינה שמדינות האזור צריכות למלא תפקיד פעיל בהגנה על ביטחון האזור.

"עלינו להבטיח את ביטחון האזור, במיוחד במפרץ הפרסי וגם במיצר הורמוז, על ידי הרחבת שיתוף הפעולה, ולא לאפשר לזרים להתערב", כך אמר רוחאני.

"לרוע המזל, האירופאים והאמריקאים, למרות הערותיהם הגלויות, אינם מעוניינים לעשות שלום בתימן מכיוון שהם מצליחים למכור [בתימן] אמצעי לחימה רבים", הוסיף רוחאני.

נשיא איראן הדגיש כי כולם צריכים לשאוף לסיים בהקדם האפשרי את המלחמה בתימן, ולהביא יציבות וביטחון למדינה זו, במסגרת שיחות השלום של תימן.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה