סולימאני מבקר עם בכיר חיזבאללה בעיראק כדי להשפיע על בחירת ר"מ חדש

קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, הכוח האחראי לפעילות משמרות המהפכה האיראניים מחוץ לגבולות איראן, ומוחמד קווטאראני, בכיר בתנועת חיזבאללה הלבנונית, טסו לעיראק, כדי לקיים שיחות על מינוי יורשו של ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, שהתפטר מתפקידו בשבוע שעבר.

על פי הדיווחים, סולימאני הוא זה אשר יזם את התגובה הקשה של כוחות הביטחון העיראקיים בניסיון לדכא את המחאות שהחלו בעיראק לפני כחודשיים. לפי הדיווחים, עד כה, נהרגו יותר מ-420 איש במחאות ברחובות עיראק ולפחות 20,000 איש נפצעו.

ארצות הברית אמרה כי נוכחותו של סולימאני בדיונים המתקיימים בבגדד מוכיחה כי איראן שוב "מתערבת בעיראק".

"סולימאני נמצא כעת בבגדד כדי לדחוף מועמד מסוים שיחליף את עבד אל-מהדי", כך אמר ביום שלישי גורם פוליטי בכיר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

"[קווטאראני מחיזבאללה] גם ממלא תפקיד חשוב בשכנוע כוחות פוליטיים שיעים וסונים בעניין הזה", הוא הוסיף.

עם זאת, רצונה של איראן להשפיע על בחירת ראש הממשלה החדש בעיראק עשוי להיתקל בקשיים – המגעים למינוי ראש הממשלה החדש יהיו "קשים" מכיוון ש"הגושים הפוליטיים מעוניינים לשמור על עמדותיהם", כך עולה מהדיווח של סוכנות הידיעות AFP, שציטטה את הפוליטיקאי הבכיר.

נכון להיום, כל יורש הצפוי להחליף את עבד אל-מהדי יהיה זקוק לתמיכתה של איראן, כמו גם לתמיכתם של הפלגים השיעים, הנמצאים במחלוקות בינם לבין עצמם, הוא יהיה זקוק גם לתמיכתם של הכורדים בצפון עיראק וגם לתמיכתה של ארצות הברית.

המינוי של עבד אל-מהדי, בחודש אוקטובר 2018, לראשות ממשלת עיראק היה תוצר של ברית "לא נוחה" בין שני הצירים העיקריים בפרלמנט העיראקי:

בינתיים, המחאות בעיראק נמשכות גם בבגדד וגם בדרום עיראק – בנג'ף נפצעו 35 מפגינים כאשר שומרים חמושים בבגדים אזרחיים ירו על מפגינים באמצעות רובה ציד וגז מדמיע ליד קבר שיעי.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה