צרפת: "על האירופאים לבנות ריבונות משלהם וזה לא יקרה בחיבוק ידיים"

שרת ההגנה של צרפת, פלורנס פרלי, מתחה ביקורת על הנוהג האמריקאי ללחוץ על בנות ברית נאט"ו לקנות נשק וציוד אמריקאים בעדיפות ראשונה.

פרלי טענה כי באמנת ברית נאט"ו יש את סעיף 5, הקובע כי האחריות של הברית היא להיות ערבים זה לזה, ולא סעיף "F-35", הקובע את החובה הקולקטיבית לקנות מוצרים צבאיים מארצות הברית, זאת כשהיא מתייחסת למאמץ הנרחב האמריקאי למכור לבנות הברית של נאט"ו את מטוס ה- F-35.

היא הוסיפה כי המדינות לא צריכות לבחור בין נאט"ו לאירופה, אלא שהצדדים חייבים להשלים זה את זה.

פרלי גם ציינה כי ברית נאט"ו אינה יכולה לספק עבור מדינות אירופה את ריבונותן, ועליהן להשיג זאת לבד.

"כיום לאירופה עדיין אין את הכלים הצבאיים לעמוד במה שהיא – מעצמה כלכלית ופוליטית. נאט"ו לעולם לא יהיה הכלי של הריבונות שלנו. על האירופאים לבנות ריבונות משלהם וזה לא יקרה בחיבוק ידיים", כך אמרה שרת ההגנה הצרפתית בראיון "Le Journal du Dimanche".

כבר בחודש מרץ 2019, פארלי מתחה ביקורת נגד הלחץ האמריקאי על בנות ברית נאט"ו לקנות נשק וציוד תוצרת אמריקאית, היא גם ציינה כי נקודת המפתח במאמץ של ברית נאט"ו זה "סעיף 5, ולא סעיף 35".

ועידת נאט"ו, הצפוייה להתקיים השבוע, נמצאת בתוך סערה של "מוות מוחי" – שרת ההגנה הצרפתית  התייחסה בראיון לביטוי האחרון של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שאמר כי ברית נאט"ו עוברת "מוות מוחי" , וציינה את קריאתו של מקרון לאחר מכן לקיים דיון מועיל ובריא על יסודות הברית.

פרלי הוסיפה כי דיאלוג כזה יכול להתקיים כבר בוועידת נאט"ו, שתתקיים בלונדון ביום שלישי ורביעי השבוע.

✏אברהם תמקר

כתיבת תגובה