המאבקים הפנימיים בצמרת ארגוני המודיעין באיראן

המודיעין האיראני מרגל אחר כוח קודס

הסכסוך של האחים התגלה בעקבות מסמכים איראניים, שהודלפו על ידי מגזין "Intercept" ביום שני, המסמכים הבליטו את הסכסוך והיריבות, בין משרד הביון האיראני לכוח קודס, האחראי למבצעים זרים במשמרות המהפכה.

אתר המגזין, שציטט את מסמכי 700 העמודים שלו, ציטט שני מקרים בעניין זה, הראשון ביחס לחדירה ולחימה של דאעש.

המקרה השני נוגע לסכסוך בין שתי הסוכנויות, שם שתל משרד הביון האיראני מרגל במהלך פגישות כוח קודס עם מנהיגי הארגון הבינלאומי של האחים המוסלמים שהתקיימו בשנת 2014 בטורקיה, על פי המסמכים שהודלפו.

ג'יימס רייסן, עיתונאי אמריקני מפורסם, כתב במאמר באתר Intercept ביום שני כי על ידי בחינת מסמכים שהודלפו ממשרד הביון האיראני, הוא ציין כי הפגישה הסודית בין מנהיגי האחים המוסלמים לבין כוח קודס במלון בטורקיה התמקדה במצב הגיאו-פוליטי במזרח התיכון. .

מפגש "ייחודי" 

רייסן תיאר את הפגישה כ"ייחודית "כפי שהיא מתקיימת בין מדינה הטוענת לייצג את השיעים לארגון הטוען כי הוא מייצג את הסונים. הוא כתב שמערכת יחסים כזו ממחישה את מורכבות הדימוי של יחסים פוליטיים במזרח התיכון, שם אמורה להיות עוינות בין הסונה לאיראן.

הפגישה, שהתקיימה זמן קצר לאחר סילוקו של נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי והגעתו של הנשיא עבד אלפתאח אל-סיסי לשלטון, המסמכים הראו, שדנו בדרכי שיתוף פעולה בין האחים המוסלמים למשטר האיראני.

הכותב התמקד בתזמון הפגישה, שהגיע לאחר אבדן הכוח של האחים במצרים ובמקביל להתקדמות "דאעש" בעיראק לעבר צפון המדינה.

הוא אמר כי האחים המוסלמים ראו במפגש זה הזדמנות חשובה להשיג תמיכה מכוח קודס האיראני לנוכח אבדן הכוח ואיסור פעילותו במצרים.

שר המודיעין האיראני מחמוד עלוי בנקודת מפתח זו דרך משרד המודיעין האיראני שתל מרגל שנחשב למתחרה של כוח קודס בפגישה זו, שם המסמך מצביע על כך שהמרגל לא היה נוכח רק בפגישה, אלא שהוא במקור סידר ואירגן אותה.

עוד עולה מהמסמך כי טורקיה נזהרת מהפגישה ולכן לא איפשרה לקאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, להשתתף.

אדם שכונה "אבו חוסין", אחד מעוזריו של סולימאני, נכח במהלך פגישתו עם שלושה מנהיגי האחים בגלות, איברהים מונר מוסטפה, מחמוד אל-איביארי ויוסף מוסטפא נאדה. אולם יוסף נאדה הכחיש בראיון את השתתפותו בפגישה.

איברהים מונר, סגן מנהיג "האחים המוסלמים", אמר בראיון על מגזין "אינטרפט" שפרסם את ישיבת מנהיגי האחים ובכירים איראניים: " בסך הכל כמה חברים הזמינו אותנו להיפגש עם גורמים איראנים. להיפגש עם כל משלחת שרוצה להיפגש ולדבר אתנו, על מנת לשמוע דעות שעשויות להסכים בנושאים מסוימים או לא. "

"ישיבה זו הייתה הזדמנות להבהיר את השקפותינו ואת השקפתם של גורמים איראנים על המתרחש באזור, ובמיוחד את המתרחש בסוריה, עיראק ותימן, מכיוון שאיראן בהחלט משפיעה על המדיניות במדינות הללו", אמר מונר.
"אנו יודעים שאירן מכבדת את האחים המוסלמים ומעריכה את אמינותה ועמדותיה. זו הייתה הזדמנות להראות להם את דעתנו ואת מידות עמדותינו", אמר מונר, "הדגשנו לחלוטין כי אנו מקווים ליציבות וביטחון, תוך כדי עבודה למען האסלאם, המוסלמים ויציבות האזור."

מוניר הכחיש את נוכחותו של יוסוף נאדה, הפגישה עם גורמים איראנים, המאשרת את נוכחותו של מנהיג הקבוצה מחמוד אל-איארי.

הסכם בדבר התייחסות לסעודיה כאויב משותף של האחים ואירן
על פי מסמכים שהודלפו, המומחה של משרד המודיעין האיראני הסביר במהלך הפגישה כי שתי המפלגות (איראן והאחים המוסלמים), למרות חילוקי הדעות, הן מסכימות להתעמת עם סעודיה כאויב משותף של המשטר האיראני וארגון האחים המוסלמים, ולכן אחד ממקומות העבודה המשותפים להתעמת עם סעודיה הוא תימן, על פי מה שיוחס לאירוע הרשמי האיראני.

יריבותו של משרד הביון האיראני עם משמרות המהפכה בפגישות זו ואחרות, הדגישה את תפקיד הממשל המקביל של המנהיג האיראני בתחרות ובהחרמת תפקידה של ממשלת איראן, שכן גורם המשרד סידר את הפגישה למשלחת של כוח קודס.

בישיבות הממשלה האיראנית משתתפים תמיד גברים אלמונים בקווים האחוריים כאילו הם מפקחים על ביצוע השרים כמשקיפים או מתחרים שלהם.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התפטר פעמיים במחאה על השוליים של תפקידו ומעמדו ועיסוקו על ידי מוסדות מקבילים כמו משמרות המהפכה ומוסדות המקורבים להנחות ומנהיגות בראש ההגה של מדיניות החוץ.


• המוסד המקביל החשוב ביותר של משרד החוץ הוא כוח קודס, האגף החיצוני של משמרות המהפכה, שמנהל בעיקר את תיק ההתערבויות הצבאיות, הביטחוניות והפוליטיות במדינות האזור והעולם, שם מנהיגו קאסם סולימאני הוא בעל הסמכות לקבל החלטות בנושאים אלה בברכת המנהיג האיראני עלי חמינאי.

מוסד נוסף שממלא תפקיד מקביל למשרד החוץ של איראן הוא המועצה ליחסי חוץ, חמינאי הקים את המועצה בשנת 2006, בראשותו של כמאל חרזי (שר החוץ לשעבר של איראן).

המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן ממלאת גם תפקיד חשוב ביישום מדיניות החוץ שאימץ המנהיג האיראני, במיוחד בכל הקשור ליחסים עם רוסיה ורכישת נשק מהם וארגון היחסים עימם בסוריה ובנושאי מדיניות חוץ אחרים.

הכתבה

קרדיט: עמרם אל מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה