כורדיסטן העיראקית

כורדיסטאן העירקית (מכונה 'באשור'=דרום) היא אוטונומיה בתוך עיראק בה כ-5 מיליון אזרחים. הכורדים העיראקים נסוגו במהירות מפני דאעש והפקירו שטחים עצומים שהיו במחלוקת ביניהם לבין ממשלת עיראק אולם לאחר שזכו לגיבוי אמריקאי אווירי ושיתוף פעולה עם צבא עיראק חזרו וכבשו שטחים אלה (סגול בהיר במפה) מידי דאעש וכך הרחיבו את האוטונומיה הכורדית. לפני שנתיים נערך בכורדיסטן משאל עם לעצמאות בו הצביעו כ-92% מהמצביעים בעד עצמאות מעיראק. ההתנגדות המזוינת של עיראק ושכנותיה למשאל העם הוביל לפגיע קשה באוטונומיה הכורדית, בין היתר בתוך יומיים כבש צבא עיראק את כל השטח שהיה במחלוקת לפני דאעש כולל העיר קירקוק והחזיר את כורדיסטן העיראקית לגבולותיה הצרים( סגול כהה במפה).

כורדיסטן העיראקית מחולקת בין שתי ישויות פוליטיות מרכזיות שערכו ביניהן מלחמת אזרחים בשנים 1994-1997. מצד אחד משפחת ברזאני שהיא האצולה המסורתית, ומיוצגת במפלגת PDK. מרכזה בארביל והיא השולטת בחציה המערבי של האוטונומיה, ולה ברית ארוכת שנים עם ממשלת ארדואן. מנגד מפלגתו של ג'לאל טליבאני PUK המקושרת יותר לאיראן וחזרה יותר בחלקה המזרחי של האוטונומיה. נוסף לאלה ישנה' גורן' – מפלגה חדשה וצעירה יותר אשר מנסה להציב אלטרנטיבה לשחיתות השלטונית. גורן' היא כוח עולה אך עדיין אין בידיה שלטון.

ולשאלת יחסם למערכה ברוג'בה? ובכן, כורדיסטן העיראקית היא השכנה הידידותית היחידה שהייתה לרוג'בה עד השנה האחרונה (בשנה האחרונה חלה התקרבות גם למשטר אסד). הסחורות והאנשים אשר מבקשים להיכנס או לצאת מרוג'בה עשו זאת בכל שנותיה הראשונות אך ורק דרך כורדיסטן העיראקית (כיום ניתן לעשות זאת גם דרך סוריה). לכורדיסטן העיראקית נמלטו בחודש האחרון יותר מ-15,000 פליטים מרוג'בה. אולם כל הנתונים האלה הם רק הרקע.

למעשה לכל אחת משלושת המפלגות האלה יחס ארוך שנים ומורכב ל-PKK (שבסיסם המרכזי בהרי קנדיל שבגבול טורקיה-עיראק) ובהמשך לכך גם ל-PYD (מפלגת השלטון ברוג'בה). גם לוחמיו של ברזאני וגם אנשיו של טליבאני מצאו את עצמם בתקופות שונות נלחמים נגד ה-PKK/PYD וכתף אל כתף לצידם. לכן קשה יהיה לתמצת את היחס שלהם לפלישה הטורקית שבסופו של דבר עיקרה מיגור שלטון ה-PYD בצפון סוריה.

נציין שבני משפחת ברזאני תומכים בארדואן כמעט אוטומטית אולם בני בריתם בסוריה (KNC) מתנגדים לכל פלישה טורקית ולאחרונה החריפו את התנגדותם. בימים האחרונים דווחנו לראשונה כי המנהל הדמוקרטי של צפון ומזרח סוריה (הנשלט בידי ה-PYD) מקיים לראשונה מו"מ עם ה-KNC הממומן ע"י משפחת ברזאני. לצד זאת אזרחי כורדיסטן העיראקית פתחו בחרם מוצרים נגד טורקיה (דומה ל-BDS) אולם קשה לנו להעריך את עוצמת החרם ואת מספר משתתפיו. נציין כי התנועה של אג'לאן, שהצליחה להשריש עצמה היטב בטורקיה ובסוריה ויש לה גם תומכים באיראן, לא הצליחה עד כה בעיראק. הקבוצה היחידה של אזרחי כורדיסטן העיראקית שתומכים ב-PKK/PYD הם היזידים שבמידות רבות חייבים להם את חייהם.

קרדיט:אוריאל לוי (דבר) וסתיו מיטב, חברי תנועת דרור ישראל ומפעילי ערוץ הטלגרם רוג'בה

כורדיסטאן העיראקית

כתיבת תגובה