דאעש אחרי אל-בגדדי

בשבועיים האחרונים מאז חיסול 'הח'ליף' אבו באכר אל-בגדדי ושני בכירים נוספים בדאעש, והכרזתו של הארגון על 'ח'ליף' חדש פורסמו 10 שבועות אמונים מפי פעילי דאעש ברחבי הגלובוס. חלק מארגוני הטרור לא הסתפקו בשבועת אמונים וביצעו פיגועים המשמשים כאיתות לעצמתם:

1. 'וילאייט מרכז אפריקה' הפועל בחבל הסהאל ובעיקר במאלי ובורקינה פסו – לצד שבועת אמונים מתועדת הוציאו פיגוע במחנה צבאי בו נהרגו 54 בני אדם ביניהם אזרח, חייל צרפתי ועוד 52 חיילים בצבא מאלי.

2. 'וילאייט הירמוכ' דאעש בגולן הסורי הפועל במסתור מאז שאסד כבש את הטריטוריה בה שלט בצד הסורי של משלוש הגבולות עם ישראל וירדן. פרסמו שבועת אמונים למנהיג החדש שכללה תמונות.

3. 'וילאייט סיני'. לשעבר 'אנסר בית אל מקדיס' – אחת הזרועות החזקות ביותר של דאעש הנלחמת כבר 6 שנים ברצף בצבא מצריים וגורמת לו אבדות רבים. הארגון הוציא פיגועים רבים נגד אזרחיה הנוצרים של מצרים (הקופטים) ולא רק בסיני, כמו כן הארגון אחראי להפלת מטוס רוסי על למעלה מ-200 נוסעיו ולפיגוע בכביש 12 הישראלי.

4. בנגלדש – זרוע קטנה יחסית של דאעש שביצעה בעבר כמה פיגועים רצחניים נגד אזרחים ותיירים באזור הודו ובנגלדש. ככל הנראה קשורים בפיגוע הענק בסרילנקה.

5. 'וילאייט חורסאן' הפועל באפגניסטן, פקיסטן ומדינות נוספות במרכז אסיה ('הסטאניות') – נשבעו אמונים למנהיג החדש וביצעו פיגוע בטג'יקיסטן בו נהרגו 17 בני אדם.

6.' וילאייט מערב אפריקה'. לשעבר' בוקו חארם' – ביצעו השבוע פיגוע נגד צבא ניגריה בו נהרג חייל (לפי דאעש נהרגו 22 חיילים) ולאחר מכן נשבעו אמונים למנהיג החדש. בוקו חארם הוא הארגון הרצחני ביותר שהצטרף לדאעש עם רקורד של עשרות אלפי קרבנות בשבע השנים האחרונות. הארגון התפלג וחלקו הקטן חזר לנאמנות אל-קאעידה בעוד החלק הארי נותר עם דאעש.

7. סומליה – פלג קטן מארגון' אל-שבאב' המסונף לאל-קאעידה שעבר לדאעש לפני 4 שנים.

8. תימן – גם שם אל-קאעידה משמעותי יותר מדאעש אולם קיים ארגון של ממש שנשבע אמונים למנהיג החדש של דאעש.

9. 'וילאייט מזרח אסיה' שמצוי כרגע בעיקר במלזיה ואינדונזיה אולם שלט בעיר גדולה בדרום הפיליפינים בעבר הלא רחוק. שבועת האמונים הגיע ללא פרטים מזהים על המקום המדויק.

10. תוניסיה – גם שם דאעש ביצע כמה פיגועים מוצלחים נגד תיירים לפני כמה שנים וכנראה שעדיין חי ובועט גם כיום. הוציאו שבועת אמונים מצולמת למנהיג החדש.

מי עוד לא נשבע? תאים רדומים באירופה, איראן, עיראק, טורקיה, רוסיה, האיים הקריביים. מקומות בהם הייתה פעילות ענפה של דאעש שכמעט בוודאות לא חוסלה עד תום.

זה המקום לציין כי ההתקוממות של דאעש בשטחי רוג'בה הגיע ישר עם הפלישה הטורקית. דאעש הצליחו לבצע לא מעט פיגועים מאז ואסירים של דאעש נמלטו ממחנות כליאה שהופצצו על ידי הטורקים. במקביל ה-SDF הצליח לעצור כמה תאים רדומים בטרם אלה פעלו. אחד הגדולים שבהם נפל אתמול עם מצבור גדול של נשק ואמצעי חבלה.

קרדיט:אוריאל לוי (דבר) וסתיו מיטב, חברי תנועת דרור ישראל ומפעילי ערוץ הטלגרם רוג'בה

קרדיט:AP

נ. ב
עבדיכם הנאמנים מפעילי הערוץ ערכו מחקר מעמיק על דאעש לפני שפתחו ערוץ זה ואתם מוזמנים לקרוא כתבה עם חלק מממצאי המחקר. 

כתיבת תגובה