חדשות הכורדים ליום 6-11-2019 . מתעדכן

*- לפי הודעת ה-SDF ב-24 השעות האחרונות נהרגו 14 לוחמי ה-SDF ו-27 לוחמים טורקים וג'יהדיסטים. 13 לוחמי SDF נוספים נפצעו בשדה הקרב.

*- מפקד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) מזלום כובאני צייץ שלאחר שיחות עם הקואליציה הבינ"ל נגד דאעש, ה-SDF יחדשו את עבודתם המשותפת עם הקואליציה למלחמה בדאעש ו"אבטחת התשתיות בצפון מזרח סוריה".

*- למרות שהלחימה הצטמצמה לאזור קטן (בין סרקיניה לתל טאמר) – ב-3 הימים האחרונים נפלו ל'כוחות הסוריים הדמוקרטיים' (SDF) כתריסר לוחמים.

*- בתל אבייד, העיר הסורית הראשונה שנכבשה במבצע הטורקי, הוקמה מועצה אזרחית חדשה לניהול העיר. מועצה שראשיה נאמנים לטורקיה, וכל החברים בה גברים טורקמנים, ללא ערבים, כורדים, אשורים או ארמנים (וללא נשים ככל הנראה).

תמונה

*- היום תדון הכנסת במצב הכורדים בצפון מזרח סוריה, בפעם הראשונה מאז הפלישה הטורקית, ביוזמת חה"כ צבי האוזר.

*- בכיר במחלקת המדינה האמריקאית אמר היום כי ממשל טראמפ מתנגד לשתי ההחלטות שעברו בנושא טורקיה בשבוע שעבר – הסנקציות נגד טורקיה בתגובה למבצע הטורקי בצפון מזרח סוריה, וההחלטה להכיר ברצח העם הארמני. הוא לא אמר אם טראמפ יטיל וטו על ההחלטות (במידה והן יעברו בשני הבתים והנשיא יטיל וטו הן יצטרכו לעבור שוב).

*- היום התפרסם סקר לפיו התמיכה בארדואן בקרב הציבור הטורקי עלתה ב-3.7% עקב המבצע, והגיעה ל-48% באוקטובר.

כנראה שמדובר בחלק משמעותי מהמוטיבציות של הממשלה הטורקית להכנס למבצע הצבאי בצפון סוריה. בשנה האחרונה שיעורי האינפלציה והאבטלה עולים בעקביות, ואיתם הולכת ויורדת התמיכה בארדואן.

שיעור התמיכה המדובר הוא למעשה הגבוה ביותר בטורקיה מאז בחירות יוני 2018, טרם המשבר הכלכלי הנוכחי.

*- 'הכוחות הסוריים הדמוקרטיים' (SDF) שחררו מהטורקים מעל 22 כפרים בחמשת הימים האחרונים. הישג משמעותי שלא תוקשר יתר על המידה וטוב שכך.

הכניסה של הצבא הסורי לחזית, והרגיעה בחזיתות שאינן בציר תל טאמר-צפונה, אפשרו ל-SDF לשנע כוחות רבים ממקומות אחרים לאזור (ביניהן כוחות ערבים רבים: המועצות הצבאיות של א-ראקה, טאבקה, דיר א-זור ומנביז', ומספר קבוצות מורדים מאידליב). ראוי לציין שבניגוד לטענה לפיה ה-SDF הוא בעיקר המיליציה הכורדית YPG, וכי תחת לחץ הקואליציה תתפרק, רוב כוחות התגבורת שציינו פה הם יחידות של ערבים, שחוצים את שטח המנהל הדמוקרטי כדי להגן על אזורים שבמאוכלסים ברובם בכורדים ואשורים. זוהי הוכחה ללכידתם של 'המנהל הדמוקרטי' ושל צבאו ה-SDF. נזכיר לכם כי החזון של ארדואן היה לגרום למרד ערבי נגד הכורדים והאשורים, וכנראה שאם אלה לא היו מצליחים להדוף את הטורקים המרד הזה היה מתרחש שכן הערבים יעדיפו לחיות תחת כיבוש טורקי על פני להזדהות עם הכורדים במלחמה שאינה שלהם.

בנוסף, לפני מספר ימים הכריזו ה-SDF כי ההגנה על הכפרים הנוצרים שליד נהר החבור תמסר לידי המיליציה האשורית, כדי להגן על האוכלוסיה מהגורל האיום של כיבוש על ידי ארגונים ג'יהאדיסטים עם סובלנות מועטה לזהויות דתיות מחוץ לאסלאם. הודעה זו הגיע לאחר כמה כיבושים טורקיים שנעשו לאחר הפסקת האש, ורצח של תושבים מקומיים נוצרים.

על רקע כל אלה – גורם צבאי ב-SDF אמר היום לרשת התקשורת Rojava Network כי במידה והארגונים הג'יהאדיסטים בגיבוי טורקי לא יסגו מציר תל טאמר-אבו ראזין (כפר הממוקם ממזרח לראס אל עין וצפון מתל טאמר, קרוב לגבול), ה-SDF יצא לקמפיין צבאי נרחב לשחרור שטחים אלה.

*- רוסיה ומשטר אסד מגבירים את נוכחותה בצפון מזרח סוריה

האירוע המתוקשר ביותר היום היה הסיור הטורקי-רוסי הראשון באזור כובאני (פרסמנו קודם תמונה של 'קבלת הפנים' לה זכו הטורקים). אולם בנוסף לסיור הזה החל הצבא הסורי להפרש ובעזרת הרוסים אף לפטרל ממזרח לקמישלי – בינה לבין דריק. שתי אינדיקציות נוספות להגברת הנוכחות הסורית-רוסית הן (1) שהצבא הסורי הביא לחזית משגרי רקטות, בנוסף לארטילריה שכבר נמצאת בשטח, כ-10 ק"מ מהגבול הטורקי; (2) שצבא רוסיה הקים מרכז תיאום מבצעי עם הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) בעין איסא – העיר בה נמצאים גופי הממשל והתיאום של כלל 'המנהל הדמוקרטי של צפון ומזרח סוריה' (רוג'בה), ובה ישב בעבר מרכז תיאום עם צבא ארה"ב.

קרדיט:אוריאל לוי –דבר  וסתיו מיטב, חברי תנועת דרור ישראל  ומפעילי ערוץ הטלגרם רוג'בה מקבוצת נציב

כתיבת תגובה