מתכנני חיסול אלבגדדי העריכו כי טורקיה תעשה הכל לסיכול המבצע. פרטים

הלילה חוסל מנהיג ארגון דאעש – אלבגדדי במצע קומנדו משולב עם מטוסי קרב אמריקאים שהפציצו את היעד קודם להגעת הלוחמים.

אלא שמבול הפרטים המגיעים אודות מבצע החיסול מצביעים על נושא מעניין ביותר: ככל הנראה מתכנני המבצע,  שאף היו מעורבים בהקצאת הכוחות וכלי הטייס שליוו אותם , קבלו הוראה מגבוהה שלא לשתף פעולה ,בשום שלב, עם כוחות הביטחון הטורקיים ,למרות שהמטרה המרכזית שהתה באתר המרוחק כ-7 ק"מ בלבד מגבול טורקיה-סוריה.

תמונה

ההערכה היתה כי אלבגדדי התיישב כה קרוב לגבול בסיוע טורקי ישיר שאף דאגו להעביר אותו ואת המיליציה המאבטחת אותו , ארגון שומרי הדת , ממזרח סוריה ,דרך טריטוריה טורקית לצפון מחוז אידליב בקרבה גדולה לגבול עצמו.

טביעות האצבע הטורקיות "זהרו" בעצם נוכחותו של אלבגדדי בעיירה הסורית הקטנה ליד הגבול הטורקי.

תמונה

מתכנני המבצע לא לקחו כל סיכון . הם לא עירבו כל גורם אמריקאי משדה התעופה -אינצ'רליק שבדרום טורקיה ,אפילו שהוא נמצא מרחק טיסה של דקות בודדות מהיעד, מחשש שמבצע החיסול יזלוג לאוזני הטורקים שיתריעו מידית לאנשי אלבגדדי על הכוונות.

המתכננים , גם כדי להקטין את האפשרות לפריצה ביטחונית כלשהי שתכשיל את המבצע, החליטו להוציא את כוח מטוסי הקרב של טייסת האפ-15 מספר 389 משדה התעופה הצבאי הירדני –  מואפק א-סלטי  – Mwaffagh al-Salti  שיבצעו את ההפצצה הראשונית על היעד.

Image result for Muwaffaq al-Salti

טייסת 389 פועלת כבר זמן רב בשמי סוריה ועיראק במשימות לחימה נגד דאעש במסגרת כוח בעלות הברית בהובלת ארה"ב.

כוח מסוקי הסער שהוביל את הנחתים, ומנה 8 מסוקים , ליעדם ,נלקחו מסד"כ מסוקי הסער שסופחו לחטיבת הכוחות המיוחדים האמריקאים מספר 160 החונה בשדה התעופה הבין לאומי  ליד העיר אירביל בצפון עיראק.

Image result for special operations aviation regiment

השיטה, שכל חלק במארג הכוחות שהוקצו להוציא לפועל את מבצע חיסולו של אבו באכר אלבגדדי – מפקד דאעש יפעל כך שהוא לא יודע כלום משאר הכוחות איתם הוא אמור לפרוץ ליעד וכך תקטן סכנת זליגת המידע שהיתה יכולה להכשיל את המבצע.

עדיין לא ברור אם מתכנני המבצע רצו,מלכתחילה, לתפוס את אלבגדדי חי ולהביאו לדין בארה"ב , אך כפי שדווח אלבגדדי הפעיל את חגורת הנפץ האישית שלו כאשר הקומנדו האמריקאי כבר היה קרוב אליו והיה ברור לו שכלו כל הקיצים.

כאמור כל הנאמר לעיל הוא הערכה לאור המידע שהגיע אך לא מן הנמנע שפריטי מידע מסויימים ומפורטים הודלפו בכוונת מכוון ע"י המודיעין האמריקאי כדי להגביר את הבלבול וכדי לזרות כמה שיותר חול בעיני המתבנון ,בעיקר כדי לא לחשוף שיטות פעולה ואמצעים.

אגב, בכיר ביותר במיליציה הכורדית ששיתפה פעולה עם האמריקאים – הכוחות הדמוקרטים, ברך את האמריקאים על פעולתם המוצלחת אך הוסיף הערה קריטית ואמר כי הצלחת המבצע התאפשרה רק בגלל שיתוף הפעולה המודיעיני ההדוק בין האמריקאים לארגונו.

Image result for special operations aviation regiment

 

כתיבת תגובה