"המתנה המודיעינית" שהעניק טראמפ לרוסיה והמשטר הסורי

במשך כמעט חמש שנים שירתו חיילי קומנדו אמריקאים לצד כוחות, בהנהגת הכורדים בעת שנלחמו בארגון הטרור דאעש ברחבי צפון סוריה.

הלוחמים הכורדים בסוריה, שננטשו על ידי שותפיהם מארצות הברית, מתקרבים כעת לכוחות הרוסים וגם לכוחות של המשטר הסורי כדי לסייע להם נגד הפלישה הטורקית לצפון מזרח סוריה.

השותפות החדשה שנוצרה עם הלוחמים הכורדים עשויה להוות "מתנה" מודיעינית עבור רוסיה והמשטר הסורי, שכן הכוחות הכורדים בסוריה בילו שנים רבות בפעילות לצד טקטיקות קומנדו אמריקאיות, טכניקות, נהלים, ציוד, איסוף מודיעין ואפילו שמות של מפעילים.

הכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF) טוענים כי הקואליציה, בהנהגתה של ארצות הברית, סייעה גם בעיצוב והכשרת כוח הקומנדו ללוחמה בטרור של דאעש, המכונה: YAT – הכוחות המיוחדים של הצבא הדמוקרטי הסורי.

הכוחות המיוחדים ללוחמה בטרור, YAT, נראים לעיתים קרובות כאשר הם נושאים ציוד ראיית לילה אמריקאי, כלי נשק ואופטיקה רגישה.

מפעיל מודיעין צבאי לשעבר, שבילה שנים בעבודה עם הכוחות המיוחדים, אמר ל- Military Times כי ההשפעה הפוטנציאלית של סחר במידע רגיש על ידי הכוחות הסורים הדמוקרטיים היא "סופר בעייתית" וגם סימפטום של היעדר אסטרטגיה אמיתית באזור.

המפעיל האמריקאי לשעבר, שדיבר בעילום שם, אמר כי לכוחות המיוחדים לא יהיה מודיעין "רשמי" לחלוק, "אך יהיה להם ידע פנימי על כמה אנשים, נהלי הפעלה או זמני תגובה למטוסים".

הכוחות האמריקאים תיארו לעתים קרובות את הכוחות, השותפים שלהם, כמיומנים ונאמנים, אך גם תיארו את הכוחות הסורים הדמוקרטיים, SDF, יכולים להיות מאולצים לשתף מידע עם רוסיה.

"אני לא חושב שהם [SDF] יהנו מזה, אבל הם עשויים להיות במצב הישרדותי ויהיה עליהם לסגור עסקאות עם שחקנים רעים", אמר גורם המודיעין לשעבר.

עם זאת, הנושא אינו מדאיג יותר מאשר כאשר כוחות מיוחדים נפרסו באפריקה לפני כמה עשרות שנים והתעמתו עם נאמנויות משתנות של כוחות שונים ביבשת, הוא הוסיף.

"עלינו לשאול את עצמנו האם עלינו לבנות כוחות לעבוד איתנו כשותפים ללא אסטרטגיה תפקודית אמיתית באזור?" – כך טען גורם המודיעין האמריקאי.

"ללא אסטרטגיה לאומית אמיתית לאזור אנו נמשיך להיאבק בנושאים כמו שינוי נאמנויות וחשיפתם של כוחות המבצעים המיוחדים שלנו וגם הכוחות הקונבנציונליים, המשותפים לכוחות אחרים, להתפשר עם יריבינו", הוא הוסיף.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה