זריף מסביר מדוע לטענתה של איראן הסנקציות של ארה"ב הן "פשע מלחמה"

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, טען כי ה"טרור הכלכלי" שנוקטת ארצות הברית נגד איראן הוא מלחמה נגד האזרחים ולכן זהו "פשע מלחמה".

זריף אמר את הדברים בנאום שנשא בכנס בין-לאומי לכלכלה וסנקציות גלובליות, שנערך ביום רביעי באוניברסיטה לנשים, אל-זהרה, בטהרן.

בנאום שנשא זריף הוא דיבר על המדיניות העוינת של ארצות הברית כלפי איראן תוך מתן הגדרה כי "סנקציה = טרור כלכלי".

שר החוץ של איראן אמר כי לצעדים שארצות הברית נוקטת ולשימוש שלה במונח "סנקציה" אין שום בסיס משפטי.

זריף טען עוד כי האמצעים שארצות הברית נוקטת מפרים את הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 וגם את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, 2231.

האמצעים שנוקטת ארצות הברית לא ננקטים לשם אכיפת החוק, אלא נועדו להפר את החוק על ידי שימוש אמריקאי בלתי חוקי במונח שהוא חוקי, כך טען זריף.

בתגובה לדברי מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, שאמר כי אם תושבי איראן רוצים לאכול אוכל, עליהם לכפות על ממשלתם לשנות את המדיניות שלה, אמר שר החוץ האיראני, כי שימוש ברעב של אזרחים הוא דוגמה בוטה ל"פשע מלחמה, והטרור הכלכלי הוא דוגמה לפשע בין-לאומי".

"אמצעי זה [הסנקציות] של ארצות הברית לא רק שאינו עומד בתנאים החוקיים של סנקציות, אלא כרוך בתנאים החוקיים של הטרור הכלכלי, [זאת] כי היעד העיקרי של הטרור הכלכלי הוא מלחמה באזרחים, וזה מסתכם בפשע מלחמה", טען זריף.

זריף ציין עוד כי האסטרטגיה העיקרית והבסיסית של איראן ושל אזרחיה נגד מדיניות ה"לחץ המירבי" של ארצות הברית היא "התנגדות מרבית".

כדוגמה להתנגדות הזו, ציין זריף את הסתמכותה של איראן על יכולותיה העצמאיות, והדגיש כי יכולותיה של איראן צומחות בדרך הזו.

זריף גם ציין כי אחת הדרכים להילחם ב"טרור הכלכלי" של ארצות הברית היא למזער את המתחים המיותרים, ביחסים של ממשלת איראן עם הממשלות האחרות, במיוחד עם הממשלות במדינות השכנות, באמצעות שמירה על עקרונות החוכמה, הכבוד והתועלת.

"עלינו להאמין ולהיות חייבים לרכז את כוחנו הלאומי ביעד המיידי, כלומר התנגדות לטרור הכלכלי של ארצות הברית ולעבור את המצב הזה", אמר זריף.

זריף גם הדגיש את הצורך של איראן להישאר ערנית וזהירה, בזמן שהיא מנהלת מהלכי התנגדות נגד מדיניות ה"לחץ המירבי" של ארצות הברית, והדגיש:

"אסור לנו לאפשר לארצות הברית להפוך את מדיניותה, העויינת, הבלתי חוקית, נגד איראן לנושא [מרכזי] ולעמדתה של הקהילה הבין-לאומית או להפוך את שאלת הטרור הכלכלי החד צדדי נגד איראן לסוגיה בין-לאומית לגיטימית".

שר החוץ האיראני תיאר גם את המעבר לשימוש במטבעות לאומיים ככלי לניהול מסחר בין המדינות, כאחת מהדרכים להתמודד עם הסנקציות של ארצות הברית, וקבע כי "התחלנו במשא ומתן עם מדינות רבות על מערכות חליפין מורכבות, חלקן הניבו תוצאות וחלקן שהולכות להסתיים, זאת כי מנגנון ה-INSTEX, אשר הציעו האירופאים מבוסס על בסיס זה [מסחר במטבע שאינו דולר] – זה מכיוון שיש לאירופאים כוח פוליטי ורצון משל עצמם – וזה תמרור אזהרה לארצות הברית לראות את חבריה הקרובים, לפחות בתיאוריה ולא בפועל, מתנתקים מהדולר [האמריקאי]".

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה