מומחים אמריקאים מסכימים: קרסה ההרתעה האמריקאית מול איראן

מומחים אמריקאים מסכימים כי ההתפתחויות האחרונות ערערו את מרכיב ההרתעה שארצות הברית הטילה על איראן באזור המפרץ, בעיקר בגלל חוסר רצונו של הנשיא דונלד טראמפ להגיב לפרובוקציות איראניות. גם תקופה של פיחות בהרתעה של צי ארה"ב  בגלל פיתוח טילי חוף ים ארוכי טווח על ידי רוסיה, סין ואיראן המכריחות את אניות ארצות הברית להתרחק יותר ויותר מחופיהן, ושוללת ממטוסי קרב אמריקאים להגיע למטרות נוספות רחוקות יותר מאחר והם צריכים להשלים את פער המרחק שהאניות האמריקאיות התרחקו מחופי מדינות האוייב, תרמו לקריסת ההרתעה האמריקאית.

בפורום המדיניות שנערך במכון וושינגטון לענייני המזרח הקרוב – معهد واشنطن لشؤون الشرق الادنى, אמרה החוקרת סוזן מלונה כי ברור ש- "ארצות הברית איבדה כל השפעה הרתעתית על איראן והמצב יישאר כך עד שממשל טראמפ יחליט "להכריח את איראן לשלם מחיר על מעשיה מעשיה האחרונים."

בכך פתחה החוקרת גל של הסכמות מצד חבריה החוקרים במכון שהתבטאו באופן דומה ונחרץ נגד המדיניות הנוכחית של  ארה"ב כלפי איראן.

להלן מבחר התבטאויות של חוקרי המכון במהלך הרצאותיהם בפורום:

*- "מכשירים פיננסיים יעילים מאוד להפעיל לחץ על הכלכלה האיראנית, אך הם טרם הוכיחו שהם יכולים לשנות את חישובי המערכת הפוליטית" .
*-  "הקרבן הגדול ביותר של ההתפתחויות האחרונות עם איראן היא ההרתעה האמריקאית. אף אחד לא מפקפק בכך שאיראן אחראית לשורה ארוכה של הפרות בינלאומיות. עם זאת, כולם ראו שהמשטר ממשיך בלי לשלם את המחיר."
*- "התמוטטות ההרתעה אינה רק בעיה עם האיראנים .קבוצות סוררות ברחבי העולם צופים ובוודאי סופגים את הלקח הזה."
*-  "בחירת מטרות לפיגוע ע"י איראן, ותדירות הפיגועים, מחייבות הרתעה. וושינגטון צריכה להיות מוכנה להתעמת עם פעילויות איראניות  בפעילויות דומות. לחץ כלכלי בלבד לא עובד עם האיראנים. על ארצות הברית להסלים, כולל להיזקק לאופציה של התקפות צבאיות סמויות נגד יעדים איראניים".
*- איראן ללא ספק תמשיך בפעילותה ההתקפית  עד שתענה בתגובה  אמריקאית, שמטרתה להתמודד עם האיום הספציפי הזה, ואז איראן תפנה לתקוף יעד אחר לחלוטין, בדרך אחרת."
*- "על ארצות הברית להכיר בגישה איראנית זו, להפסיק להגיב ולהמשיך ביוזמה,ולאלץ את טהרן להגיב על פעולות ארה"ב. המשמעות היא הארכת תקופת הסנקציות הנוכחיות והרחבתן לתחומים אחרים, כולל פעולה צבאית ודיפלומטית סודית ».
*- "התמוטטות ההרתעה" מול איראן עשויה להיות מסיבות שאינן תלויות בנשיא  טראמפ, מאחר וחיל הים האמריקני אינו כשיר להתעמת עם איראן."

*- סין ואיראן מחזיקות בטילי חוף ים לטווח ארוך מאוד ובכך מגבילות את אניות הצי האמריקאי מלהתקרב ולפעול בסמוך לחופיהן.

*- מרבית מטוסי הקרב האמריקניים, למעט מפציצים חמקניים ומטוסי F-35 מודרניים, הטסים לטווח של כ- 800 ק"מ, הטווח שלהם מוגבל ,לאחר שאיראן מאלצת את ספינות הצי של ארה"ב להתרחק יותר מ-200 ק"מ מחופי איראן בגלל פגיעתן הרעה של טילי החוף-ים , מפחיתים את כושר הפגיעות במטרות בתוך איראן.

*- "יעברו שנים עד שארצות הברית תוכל להחזיר לעצמה את עליונותה הימית, שנים בהן ניתן רק להניח שסין, רוסיה ואחרות ירחיבו את יכולתן להרחיק מהן את  האוניות אמריקאיות המפליגות באזוריהן."

 

 

כתיבת תגובה