להפציץ את איראן? טראמפ לא צריך לצאת למלחמה על טעויות של סעודיה!

חלק מהצלחתו של דונאלד טראמפ כמועמד לנשיאות היתה מחויבותו למנוע מוושינגטון להיכנס למלחמות חדשות ולסיים את "המלחמות הנצחיות והאינסופיות".

ההתקפה בסוף השבוע שעבר על שדה הנפט ח'וראיס ומתקני הנפט אל אבקאייק, מפעל עיבוד הנפט הגדול ביותר בערב הסעודית, טלטלה את שווקי הנפט הגולמי ,בטווח הקצר, והוסיפה רובד נוסף של דאגה לאזור המזרח התיכון שכבר סובל מבעיות.

על פי הדיווחים, גורמים אמריקאים סיפקו לריאד מודיעין שמראה כי התקיפה נעשתה בחלקה ע"י טילי שיוט ששוגרו מאיראן. בעוד הסעודיים טרם ייחסו אחריות, פקידים בממלכה העריכו כי התקיפה בוצעה עם כלי נשק תוצרת איראן,והשאלה " מי ביצע את המתקפה?", זה רק חלק קטן מהניתוח.
חשוב לזכור שסעודיה ולא ארצות הברית היא שהותקפה, אולם נראה שלוושינגטון לא אכפת מהאבחנה הזאת, תוך התנגשות בין אינטרסים מרכזיים בביטחון הלאומי של ארה"ב לבין אלה הסעודים.

הפנטגון נערך כעת לפעולה צבאית אפשרית נגד טהראן כנקמה ומציג בפני הנשיא טראמפ מספר אפשרויות תקיפה, כולל פעולה נגד מפעל זיקוק הנפט הגדול בטהראן.
הדרישה לתגובה צבאית חפוזה נגד איראן- פופולרית אצל רוב הגורמים הפוליטיים בוושינגטון, כאשר הסנטור כריס קונס אומר לפוקס ניוז כי התקיפות הצבאיות עשויות להיות באותו סדר גודל של המתקפה בסעודיה.

1. סעודיה היא זו שהותקפה, ולא ארה"ב –

עבקאייק הינו מתקן לזיקוק נפט בבעלות סעודית הפועל על אדמת סעודיה, תקיפה של מזל"ט או טיל על המפעל עשויים להוות פגיעה ישירה בריבונותה הטריטוריאלית של ערב הסעודית, אך אין מדובר בהתקפה על ארה"ב או על תושביה. אם תהיה תגובה, יש לתכנן אותה ושהמוציאה לפועל תהיה סעודיה, אולי בשילוב עם שותפיה למפרץ הפרסי- שלכולם יש אינטרס להבטיח שהם יוכלו להמשיך ולייצא את הנפט שלהם . בעוד שיורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, בוודאי היה רוצה שוושינגטון תנקה את הבלגן שלו, כוחות הצבא האמריקניים אינם כוח שכירי חרב סעודים שיתייצבו בכל זמן שתבקש הממלכה. צבא ארה"ב קיים כדי להגן על ארצות הברית ועל העם האמריקני,המוצא האחרון הינו כאשר אינטרסים מרכזיים בביטחון הלאומי מאוימים ומותקפים.
אף מדינה זרה ,בעלת ברית או שותפה, לא צריכה לקבוע מתי ארצות הברית צריכה או לא צריכה להשתמש בכוח, וושינגטון לא צריכה לאפשר למדינה זרה לגרור את ארה"ב למריבות שהמעט בו קשור אליה.

2. מלחמה עם איראן תהיה אסון יקר –

עימות עם איראן אינו רק מתכון לחוסר ביטחון נוסף,אלא גם הפרה של האסטרטגיה לביטחון לאומי של ממשל טראמפ ואסטרטגיית ההגנה הלאומית.
שני המסמכים צופים ובצדק עולם שבו תחרות ויריבות בין המעצמות הגדולות שולטות יותר ויותר בנוף הביטחון העולמי. צלילה ראשונה למזרח התיכון והקמת משאבים אמריקאים באזור שהופך להיות פחות חיוני ,תערער את המאמצים למנוע את הדרך ל"מלחמות אינסופיות".

3. ההתקפות על מתקני נפט סעודים יתגברו במקרה של מלחמה –

עליות בטווח הקצר במחירי הנפט הגולמי הן מצערות,אך אין הפרעה משמעותית לטווח הארוך באספקת הנפט העולמי. אולם מה שיגרום לשיבוש ארוך טווח הוא הסלמה צבאית שעלולה לעבור במהירות למלחמה אינסופית נוספת. הסעודים כבר מתמודדים במהירות עם עליות מחירים על ידי שחרור חלק מהיכולת הפנויה שלהם. הוצאת מתקפת תגמול על יעדים איראנים,ובמיוחד על מתקני עיבוד נפט, כפי שדורשים כמה סנאטורים, רק תצמצם עוד יותר את אספקת הנפט בשוק ותחריף את השיבושים ואולי תוביל למיתון נוסף.

4. איראן תגיב –

בוושינגטון יש אמון בלתי מוצדק ביכולתה של ארה"ב לשלוט בסולם ההסלמה,השדולות שרוצים נקמה צבאית, מניחים שהמכה הפסיכולוגית של המבצע תהיה כה הרסנית לטהראן,עד שמנהיגי איראן יבחרו שלא להגיב מחשש למה שעלול לבוא אחריו.

זו אמירה והנחה הזויה לנקוט.

רבים המשתוקקים להסלמה הם חלק מאותם אנשים שחזו בביטחון כי לחץ מרבי יאלץ את האיראנים להכריע במדיניות החוץ שלהם. המציאות הייתה כמובן שטהראן הפכה אגרסיבית יותר וגבר הסיכון למלחמה במפרץ הפרסי. באיראן יש נכסים רבים באזור בו היא יכולה להשתמש ולהחזיר במתקפות תגמול ולגרום לכאבי ראש באזור, כולל התנכלות רבה יותר למכליות האזרחיות במפרץ. כל תקיפה צבאית אמריקאית צפויה להסלים במהירות למלחמה קונבנציונאלית שאיש לא רוצה. הדרך הטובה ביותר להימנע ממלחמה היא לא לפתוח במלחמה.

קרדיט: חנן –  "חדשות עין הנץ" בטלגרם  מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה