השבוע שבין ה-27.8.19 ל- 2.10.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- בנאום באו"מ מכריז אבו מאזן בפעם המי יודע כמה על בחירות פנימיות ברש"פ, ומאשים את ישראל בסירוב לקיים מו"מ עם הרש"פ. בתוך כך, מצליחים הפלסטינים לגייס תמיכה בינלאומית בהמשך המנדט של אונר"א.

*- חמא"ס מביעה הסכמה לקידום יוזמת הפיוס הפנימי שהגו ארגוני השמאל, בעוד בפת"ח דוחים את היזמה על הסף. ברקע מתיחות קשה בין הפת"ח לחזית העממית באוניברסיטת ביר זית, שמביאה השבתת המוסד.

*- לצד המשך ההפגנות בגדר על גבול רצועת עזה, גל הפגנות באיו"ש במחאה על חקירה נוקשה של ראש חוליית החזית העממית מראמאללה, שאחראית לרצח הנערה רינה שנרב הי"ד.

*- הרש"פ ממשיכה לסרב לקבל את כספי המסים מישראל בשל החוק המחייב קיזוז הכספים שזו מעבירה למשפחות המחבלים, מה שמקשה על הרש"פ לשלם משכורות לעובדיה. מנגד, החמא"ס קולטת עובדים נוספים למנגנוני הביטחון הסרים למרותה.

ובהרחבה:

השבוע האחרון עמד בסימן אחד הנאומים היותר פאתטיים שנשא יו"ר הרש"פ אבו מאזן בפני עצרת האו"מ, פאתטיות השוברת שיאים חדשים. בנאומו טען שביקש מראש ממשלת ישראל נתניהו לחדש את המו"מ המדיני ואילו נתניהו סירב, כאילו שכחנו את כל התנאים המוקדמים שהציב לכל דיאלוג. אבו מאזן המשיך גם להתחייב לסייע כספית למשפחות ה"שהידים" ויתר המחבלים, ובד בבד, איים שאם ישראל תספח את בקעת הירדן וצפון ים המלח, יהיה זה סוף ההסכמים עם ישראל, כאילו שכחנו שהוא כבר הכריז מזמן על סוף ההסכמים.

במקביל הכריז שמיד בשובו לאיו"ש יכריז על בחירות כלליות חדשות באיו"ש, עזה ומזרח ירושלים, וגם זאת בפעם המי יודע כמה.

למרות הפאתטיות, ויש שיאמרו בגללה, נחלו הפלסטינים הצלחה מדינית ונראה שהצליחו לגייס תמיכה בינלאומית מספקת להארכת מנדט אונר"א ב- 3 שנים. במקביל, הצליחו הפלסטינים לסכל הצבעה בעד הפסקת תקצוב אונר"א שהועלתה בפרלמנט האירופי.

במישור הפנימי: גורמי החמא"ס ובראשם אסמאעיל הניה הודיעו, כי הם מקבלים את יוזמת התיווך שהגו ארגוני השמאל הפלסטיני לפיוס פנים- פלסטיני. לעומתם בפת"ח דחו את היזמה על הסף, ואמרו שרק הסכם הפיוס משנת 2017 שקרס לאחר ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה לשעבר ראמי חמדאללה מקובל עליהם.

בתוך כך, נמשכות הפרות הסדר האלימות לאורך הגדר ובהפגנות הגדר ביום השישי האחרון נהרג מתפרע אחד ונפצעו עשרות, למרות שניכרת ירידה במספר המשתתפים בהפגנות.

במקביל, למרות הפסקת שביתת הרעב, נמשכים ניסיונות ליצר מתיחות סביב עניין האסירים, כאשר במוקד השבוע עניינו של המחבל סאמר ערביד, איש החזית העממית מראמאללה, שעמד בראש החוליה שהניחה את המטען במעיין בובין (דני) הסמוך לדולב, מטען שרם לרציחתה של הנערה רינה שנרב הי"ד. ערביד נזקק לאשפוז
לאחר חקירתו, מה שעורר טענות בדבר התעללות קשה מצד חוקרי השב"כ, וגרר גל הפגנות ועימותים עם כוחותינו, בעיקר מצד אנשי השמאל באוניברסיטת ביר זית שהגיעו לראמאללה והתעמתו עם כוחות צה"ל.

ועוד השבוע: ניסיון לפיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים. בחסדי ה' נרשמה רק פציעה קלה של שוטרת מג"ב.

במישור הכלכלי: ממשלת הרש"פ מודיעה שתשלם (03 אוקטובר) משכורות לעובדי המדינה, כאשר משפחות "השהידים" והאסירים יזכו לשכר מלא, והיתר רק ל- 60%, לצד השלמת חלק השכר שהעובדים לא קיבלו עד לחודש מרץ 2019. זאת, על רקע המשך סירוב הרש"פ לקבל את כספי המסים שגובה עבורם ישראל, לאחר החקיקה הדורשת קיזוז הכספים שהרש"פ מעבירה למשפחות המחבלים. בד בבד, התחייבה הממשלה לבצע בדיקת זכאות השכר של העובדים ברצועת עזה.

ובעזה: החמא"ס מפרסמת הודעה על כוונה לקלוט למנגנון בטחון הפנים כאלף מצטרפים חדשים, שייבחנו ויעברו תקופת מבחן ללא תשלום. המציאות ברצועה כה קשה, שאנשים מוכנים לעשות הכל בשביל להתקבל. מכל מקום, הנכונות לקלוט מצטרפים למנגנוני החמא"ס הן עדות נוספת לשיפור במצב הכלכלי של החמא"ס ברצועה, מאז תחילת הכנסת הכסף הקטרי לאזור, כמו גם תנועת המסחר במעברי רפיח מול מצרים, וכרם שלום מול ישראל.

ועוד ברצועה, נמשכת הקמת בית חולים שדה אמריקאי בגבול הרצועה, למרות הביקורת שספגה החמא"ס בשל הפרויקט הנתפס כ"שיתוף פעולה חמא"סי עם "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. בחמא"ס טוענים שמדובר בפרויקט הומניטרי ביוזמת ארגון לא ממשלתי, ואין סיבה למנוע את הקמתו.

הנה כתבה בנושא:

ובחזרה לאיו"ש: באוניברסיטת ביר זית פרצה תגרה אלימה בין פעילי חז"ע לפת"ח תוך חילופי האשמות קשים בדבר האחריות למתיחות. בעקבות העימות הושבתו ליממה הלימודים במוסד, וגם כיום נמשכים חילופי האשמות בין הפלגים מי גרם לעימות.

הנה תמונות מפינוי האוניברסיטה:

ועוד בתחום הפנים: בשכם, רכב שנהגו איבד שליטה נכנס לחנות במרכז העיר וגרם לפציעה קשה לשלושה אנשים. במקביל נרשמו מספר פצועים בסכסוך חמולות אלים בכפר קראואת בני חסאן שבגזרת קלקיליה. לצד זאת , ממשיכים מנגנוני הביטחון במבצעים למיגור השימוש ברכבים לא מורשים (משטובים- מחוקים). נראה שההתמדה בתחום מביאה לצמצום ניכר של התופעה, גם אם לא למיגורה המלא.

הנה תמונות מהתקרית בשכם:

ובחזרה לרצועה: בח'אן יונס נהרג פעיל גא"פ ממשפחת אבו סחויל וארבעה נוספים נפצעו בסכסוך בין שתיים מהחמולות היותר גדולות בעיר (אבו סחויל וברבח'). הגא"פ ציין ששתי החמולות הן חמולות ידועות בנאמנותן למאבק הלאומי הפלסטיני.

ובשטח באיו"ש ניתן לראות כבר קבוצות ראשונות של מוסקי זיתים, למרות שהעונה בפועל אמורה להתחיל רק בעוד כשבועיים. חלק ניכר מהמסיק בשלב זה מיועד לכבישה לחמוצים ולא לשמן. משרד החקלאות הפלסטיני מינה מפקחים שמטרתם למנוע גנבות ולהדריך את המוסקים.

עד כאן להשבוע: שבת שלום ושנה טובה לכל בית ישראל.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה