ישראל מגדילה את מכסת היתרי הכניסה לעובדים מעזה בישראל

בשקט בשקט ישראל מאפשרת לאלפי פלסטינים מרצועת עזה להיכנס לשטחה לשם עבודה ועסקים. ככל הנראה מהלך זה הוא חלק מהבנות שהשיגה ישראל עם ארגון הטרור חמאס כדי למנוע מלחמה בעזה, כך על פי AP.

לאחר שחמאס תפס את השלטון בעזה מהרשות הפלסטינית בשנת 2007, ישראל הצטרפה למצרים בהטלת מצור על הרצועה ושללה אלפי אישורי עבודה לתושבי עזה. (כיום אחוז האבטלה ברצועת עזה הוא מעל 50%).

נראה כי בחודשים האחרונים ישראל החלה בשקט לספק הקלה מסוימת לתושבי עזה כחלק מהפוגה בלתי-רשמית עם חמאס, בתיווכה של מצרים, ובתמורה להפחתת ירי רקטות משטח רצועת עזה לעבר ישראל והפחתת אלימות במחאות השבועיות לאורך הגבול.

במסגרת ההבנות ישראל תאפשר גם לקטאר להעביר מיליוני דולרים במזומן לרצועת עזה, זאת כדי לאפשר לחמאס לשלם לעובדיו. כמו כן ישראל תאפשר לאו"ם להגביר את מאמצי הסיוע בעזה.

כעת החלה ישראל גם להרחיב את כמות אישורי העבודה לתושבי הרצועה והם יכולים להיכנס לישראל לשם עבודה ומסחר בישראל וגם בגדה המערבית.

גורמים פלסטינים אומרים כי ישראל מספקת כעת כ-5,000 אישורי עבודה, ומעניקה אותם לתושבי עזה העובדים כפועלים בבנייה, חקלאות וייצור.

שבוע שעבר ביום ראשון, עשרות גברים מעזה עברו דרך מעברים מסתובבים במעבר ארז, שהם נושאים את חפציהם האישיים בשקיות ותרמילים. לכל אחד מהם היה אישור עבודה, אך בשל העובדה שרבים מהם ביקשו עזרה כיצד עליהם להמשיך משם, מובן היה כי רבים מאלו שנכנסו מעזה לישראל עברו את המעבר בפעם הראשונה, כך עולה מהדיווח ב-AP.

על פי הדיווח, אחד העובדים, שזיהה את עצמו רק בשמו הפרטי, ראאד, אמר שהוא שילם 500 דולר לחברה בעזה כדי לבקש אישור עבודה ולאחר מכן יצר קשרים מחדש עם חברות בנייה בהן עבד לפני שנת 2007.

לדבריו, ההכנסה הנוספת מאפשרת לו להוסיף קומה חדשה בבניין בו הוא מתגורר בעזה ולרכוש מונית לאחד מילדיו. הוא סירב לספק את שם משפחתו, מחשש שזה יכול לסכן את אישורו.

"זו הזדמנות פז" הוא אמר, אך עם זאת הוא הביע גם חשש כי ניתן יהיה לבטל את האישור בכל עת והוסיף כי "אין חוקים המבטיחים את זכויותינו אם נקלע לסכסוך עם המעסיק".

עבור ישראל, שינוי מדיניות מסוג זה לכאורה טומן בחובו סיכונים, הן מבחינה פוליטית והן מבחינת ביטחונית.

ישראל וחמאס הם אויבים מרים ואישורי כניסה של כמה אלפי צעירים מעזה לשטח ישראל עלולה להוביל ביקורת – במיוחד בתקופה שבה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמצא בתקופה פוליטית בה יריביו ממהרים לתקוף אותו על המשך ירי הטילים מעזה לשטח ישראל ועל המשך העברת הכסף הקטארי לחמאס.

סאליח אל זיק, ראש ועדת הקשר של הרשות הפלסטינית, המתאמת את כניסתם ויציאתם של פלסטינים עם ישראל, אמר כי ישראל הגדילה את מכסת אישורי העבודה מכ-1000 בשנת 2017 ל-5,000 אישורי סוחר כיום.

לדבריו, כבר הונפקו 4,000 אישורי עבודה לתושבי עזה וכי הוועדה הפסיקה לקבל בקשות חדשות לאחר שהוגשו 2,000 בקשות על אלף המשבצות האחרונות שנשארו.

גורם אחר מהרשות הפלסטינית, שלא הסכים להיחשף ודיבר בעילום שם, אמר כי הרשות הפלסטינית אינה מעורבת בהחלטה על הרחבת האישורים, וציין כי ההסכם הושג על ידי ישראל וחמאס.

נראה כי ועדת הקשר של הרשות הפלסטינית נוקטת בצעדים כדי לרסן את מתן אישורי העבודה לתושבי רצועת עזה. החודש העבירה הוועדה את הסמכות שלה ללשכת הסחר בעזה, זאת ככל הנראה כדי להימנע מלקחת חלק בהבנות, הנרקמות בין ישראל לחמאס.

המכסה המוגדלת החדשה עדיין מייצגת "חלק קטן" מבין 26,000 הפלסטינים שחצו מעזה לעבודה בישראל עוד לפני פרוץ "האינתיפאדה השנייה" בשנת 2000.

מאהר אל-טאבה, גורם בכיר בלשכת הסחר בעזה, אמר כי "חלק גדול" מהאנשים היוצאים עם אישור עבודה הם פועלים.

לדבריו, ישראל האריכה את ההיתרים משלושה לשישה חודשים והורידה את גיל הזכאות המינימלי מ-30 ל-25.

"זה טוב לעזה, אבל זו השפעה מוגבלת מאוד – אנחנו צריכים אישורי עבודה ל-15,000 עד 20,000 עובדים כדי להרגיש את ההשפעה של ההקלה הזו", הוסיף אל-טאבה.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה