הישראלים והפלסטינים מזהירים מפני הסלמה בגדה המערבית

דור הנוער הפלסטיני הנוכחי נגד ישראל (בהובלת דור ה"פוסט-אוסלו") עשוי להוביל לסכנה של יצירת שינוי פוליטי. ואכן, בשבועות האחרונים עלו כמות הפיגועים נגד כוחות הביטחון של ישראל ומתיישבים יהודים.

בימים אלה, רמת האלימות של הצעירים הפלסטינים עלתה הן בגדה המערבית והן ברצועת עזה – לא נותר לנו אלא לראות אם זהו גל של אלימות חולף, או גל אלימות שילך ויגדל עם הזמן.

שני דוחות ביטחון אחרונים – האחד של שירותי הביטחון הישראלים והשני על של שירותי הביטחון הפלסטינים, שניהם מזהירים מפני התלקחות פלסטינית בגדה המערבית.

הדו"ח הישראלי

הדו"ח של מערכת הביטחון הישראלית העריך כי קיימת סבירות גבוהה להתלקחות פלסטינית בעתיד הקרוב. הסיבה שהובאה היא כי הרשות הפלסטינית עומדת בפני משבר כלכלי קשה, בעקבות ההחלטה הישראלית לנכות את קצבאות האסירים ומשפחותיהם מתשלומי המס שהועברו לרשות הפלסטינית, וכן במקביל התעקשות של הרשות הפלסטינית, שלא לקבל את שאר הסכום לאחר הקיזוז.

מהדו"ח עולה כי ישנם לא מעט מאפיינים של הפעולות האחרונות שדומות לאלו שבוצעו על ידי צעירים ונערים פלסטינים בשנת 2015, שביצעו פיגועים מבלי זהות ארגונית והמניע שלהם היה אינדיבידואלי.

למרות שכביכול המשבר בעקיפין 'הסתיים', הוא הביא לכך שכ-160 אלף עובדי הרשות הפלסטינית, כולל כ-65,000 אנשי שירותי הביטחון הפלסטינים, קיבלו רק מחצית משכרם במהלך ששת החודשים האחרונים.

הדו"ח הישראלי סקר כמה סיבות ותמריצים להתפרצות סדרת פעולות טרור בגדה המערבית, והעיקרי שבינהם היה "המצב הכלכלי המידרדר".

"אנשים בגדה המערבית מרגישים כי שמירת מצב הרוגע, שמבקשת מהם הרשות הפלסטינית לא השתלמה [להם] עם הישג פוליטי בעשור האחרון", כך נכתב בדו"ח הישראלי.

"מעורבות בני נוער, מהרשות הפלסטינית, ואנשי הביטחון בהתנגדות היא תוצאה של לחץ כלכלי. וכעת ישנו רצון לשנות את הסטטוס קוו כלפי ישראל, כולל בתוך תנועת פת"ח", ציין הדו"ח.

הדו"ח הפלסטיני

הדו"ח של שירותי הביטחון הפלסטינים הזהיר מפני:

"הרעה נוספת במצב הביטחוני בגדה המערבית, מה שמוביל לאפשרות של אינתיפאדה מן המניין, לאור הקיפאון הפוליטי הנוכחי והלחץ הכלכלי המתמשך".

הדו"ח הפלסטיני התרכז בדור הצעיר שבין הגילאים 16-25, וטען כי הדור:

"סובל מלחצים גדולים, בשילוב עם אובדן משרות, מה שמחזק את הפחד לעתידם וכי קיים סיכון גבוה לצעירים להפוך את הכעס הזה לפיגועים".

הדו"ח הפלסטיני ביסס את דבריו על פי עדויות מהרחוב, פוסטים של צעירים בפלטפורמות המדיה החברתית וכן הצהרות של אסירים פלסטינים במהלך חקירתם בכלא בישראל.

באותו הקשר

האנליסט הצבאי של עיתון "הארץ", עמוס הראל, ציין:

"הסימנים של חוסר רגיעה מצטברים – בשבועות האחרונים חלה עלייה ניכרת במספר הפעולות והניסיונות לבצע פיגועים"

באשר לתמריצים להסלמת המתח בגדה המערבית, הראל ציין:

"חלק מהשיח הפלסטיני, התומך בההתנגדות קשור למתיחות במסגד אל-אקצא וההחלטה של ​​שלטונות ישראל להביא לשם יהודים לביקורים".

סיבה נוספת, שציין הראל, היא כי "מסתובבות השערות רבות [ברחוב הפלסטיני] סביב מחווה נוספת של ממשל טראמפ לנתניהו, העשויה לכלול הכרה אמריקאית מוסתרת או מוכרת בציבור, לגבי סיפוח אזור C לישראל".

בנוסף, על פי עיתון "מעריב" חלק ממכוני המחקר בישראל גם הם הזהירו כי ישנן עדויות לגל אלימות חדש בגדה המערבית, בדומה לאירועי 2015, אותם כינתה ישראל "אינתיפאדת היחידים".

עיתון "מעריב" הביא את דבריהם של מרכזי מחקר בישראל וכתב:

"צעירי עזה שמוכנים לבצע פעולות על הגדר, כמו גם בגדה המערבית – שם קיימים תנאים כלכליים קשים – עשויים להביא להתקוממות באותה עוצמה כמו בשנת 2015".

"אינדיקטורים אלה עשויים להוביל להתקוממות הדומה לאינתיפאדה הראשונה בשנת 1987, שפרצה באופן ספונטני והפתיעה את ישראל… עזה והגדה המערבית רותחות בדומה להרי געש ". סיכם העיתון.

קרדיט: אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה