הדילמה: כלי נשק זולים חודרים מערכות הגנה בשווי מיליארדי דולרים

סעודיה הוציאה מיליארדי דולרים לרכישת מערכות הגנה אווירית מתקדמות ומכ"מים משופרים, אך למרות זאת תקיפה משולבת של טילי שיוט ומל"טים הצליחה לחדור למרחב האווירי שלה ביום שבת, ולגרום לנזק משמעותי בתפוקת הנפט הסעודית.

התקיפה על מתקני הנפט בסעודיה מצביעה על חסרונות חמורים במערכות ההגנה האווירית שרכשה סעודיה – אם במיקומים בהם מערכות ההגנה ממוקמות, אם באופן שבו הן מתוכנתות בכדי להגיב כנגד איומים ואם בחסרון הכמותי שלהן.

יחד עם זאת, התקיפה בשבת גם מבטאת בעיה גדולה יותר: עידן לוחמת הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) הפך לאתגר רציני עבור אנשי ביטחון וממשלות ברחבי העולם.

טילי השיוט, שנעשה בהם שימוש בתקיפה ביום שבת בסעודיה, היו גרסאות משודרגות לטילים שעיצבה רוסיה בשנות השבעים.

בנוסף, מל"טים בעידן הנוכחי מהווים עדיין איום וסכנה למערכות ההגנה האווירית המתוחכמות בעולם.

במילים אחרות, 5 אחוז מאספקת הנפט העולמית נפגעה על ידי כלי נשק בשווי שאינו עולה על כמה מיליוני דולרים והצליח לחדור מערכות הגנה בשווי מיליארדי דולרים.

גורם הגנה אמריקאי אמר ל-CNN כי מערכות ההגנה האווירית של סעודיה וארצות הברית, הפרוסות באזור, לא זיהו את השיגור ולא הפעילו את הטילים לשם יירוט האיומים.

"סיבה אחת לחוסר הפעלת מערכות ההגנה האווירית הייתה, כי חלק ניכר של מערכות ההגנה האווירית מכוונת לכיוונה של תימן, אשר ממנה יורים הכוחות החות'ים באופן קבוע טילים ומל"טים בשנתיים האחרונות לעבר סעודיה, כך אמר הגורם הביטחוני האמריקאי ל-CNN.

על פי גורם אמריקאי אחר ששוחח עם ה-CNN ומעורה בחקירה על התקיפה בסעודיה, טילי השיוט תוכנתו למעוף בגובה נמוך מאוד, זאת בכדי להימנע מגילוי על ידי מערכות ההגנה של סעודיה. כמו כן על פי הגורם האמריקאי, הטילים תוכנתו שלא לעבור מעל המפרץ הפרסי, שם פרוסות מערכות ההגנה של ארה"ב וסעודיה בצפיפות הגבוהה ביותר.

הדילמה

עידן הלוחמה באמצעות מל"טים פתח "תיבת פנדורה", ללא תשובות ברורות באופק. מל"טים זולים יחסית, יכולים לשאת מטען חבלה וכן טווח הדיוק של המל"טים גדל בקצב מהיר.

מל"טים הפכו לכלי נשק פופולרי מאוד בקרב ארגוני טרור ומורדים.

סביר והתמורות כתוצאה של תקיפת מתקני הנפט בסוף השבוע יביאו את סעודיה לחזור לשוק רכישת הנשק שוב, זאת לאחר שרכשו בעבר מערכות הגנה נגד טילים בליסטיים, כעת סעודיה ובנות בריתה צריכות לבדוק כיצד עליהן להתגונן גם מפני טילי שיוט ומל"טים.

ג'סטין ברונק, עמית מחקר, המתמחה בכוח וטכנלוגיה אווירית, במכון רויאל יונייטד בלונדון אמר ל-Skyguard:

"זהו תסריט הבלהות של הסעודים ואחרים – נחיל של טילים ומלט"ים, המשוגרים יחד מכיוונים שונים לעבר אותו היעד – חלקם נועדו לבלבל את מערכות ההגנה או לפגוע בהן. זה גם נועד כדי להכביד על מערכות ההגנות האווירית, וניתן לרכוש את כלי הנשק האלה בזול".

זוהי אירוניה מוזרה ש"לוחמה מודרנית" כלי נשק זולים וקטנים יכולים להוות סכנה גדולה עבור מערכות הגנה מתוחכמות ומתקדמות בהרבה יותר מהנשק שהן אמורות להגן מפניו – סעודיה חוותה עד כמה הרסנית יכולה להיות תקיפה כזו ממקור ראשון.

קרדיט: אברהם תמקר- פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה