מיהו רוברט אורביין – מחליפו של בולטון ?

פשט

שמונה ימים לאחר שהדיח נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, את היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, טראמפ מינה לתפקיד במקומו של בולטון את מנהל המשא ומתן לענייני בני ערובה הבכיר של מחלקת המדינה האמריקאית, רוברט סי אובריין.

אובריין הוא חברו של בולטון כבר מאז ממשלו של נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג 'וו. בוש, בין השנים 1989-1993.

לאובריין יש הרבה במשותף עם השקפותיו הנציות של בולטון בנושא סין, רוסיה, ובמיוחד בנושא איראן, שהפך לעניין מרכזי במדיניות החוץ האמריקאית מאז שטראמפ עזב את עסקת הגרעין, שנחתמה עם איראן בשנת 2015, והחל לנקוט במדיניות "לחץ מרבי" נגד איראן.

אובריין הוא עורך דין, שעוד לפני שהצטרף לממשל טראמפ, הוא ייעץ למתמודדים הרפובליקנים לנשיאות ארה"ב, מיט רומני וסקוט ווקר, שפרש מהמירוץ לנשיאות ארה"ב עוד לפני קיום הבחירות עצמן.

אובריין השווה את איראן לגרמניה הנאצית וביקר בחריפות את ההסכם שחתם עליו אובמה בשנת 2015 יחד עם חמש המעצמות: רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה – הסכם שקבע את גבולות הייצור של הגרעין האיראני, בתמורה להקלה בסנקציות.

"בפשטות, אין שום ראיות שתומכות ברעיון שאנחנו יכולים לסמוך על המהפכה האיראנית שתוותר על המטרה ארוכת הטווח שלה לפתח נשק גרעיני ומערכות נשיאה [של נשק גרעיני]," כך כתב אובריין במאמר ב"אינטרס הלאומי" בשנת 2015  תחת הכותרת: "הטיפשות של אובמה: ההסכם עם איראן הוא אסון".

"בנוסף ללגיטימציה לתוכנית הגרעין הכביכול 'שלווה' של איראן, העסקה תביא ככל הנראה למירוץ נשק גרעיני במזרח התיכון", הוא הוסיף.

רמז

מרכיב מרכזי בתסכולו של אובריין מההסכם שחתם עליו אובמה נבע כתוצאה מעשרות מיליארדי דולרים שאיראן עמדה לקבל בשל ההקלה בסנקציות של ארה"ב.

ההקלות הכספיות הללו ינותבו:

"לשליחים איראניים כמו חיזבאללה בלבנון, משטר אסד בסוריה, מיליציות השיעיות בעיראק, המורדים החות'ים בתימן ושלא להזכיר את חמאס בעזה", כתב אובריין.

דבריו של אורביין משנת 2015 מהדהדים את הרטוריקה של בולטון, מחודש מאי 2019, בזמן שביקר באיחוד האמירויות ודיבר לכתבים הוא אמר, כי ארה"ב "מודאגת מאוד" שכוחות משמרות המהפכה האיראניים יפעילו את המיליציות השיעיות בעיראק בכדי לתקוף יעדים של ארה"ב כמו שגרירות אמריקה בבגדאד. בולטון ציין כי לאיראן יש שלוחים גם בלבנון, סוריה, תימן ורצועת עזה.

טראמפ לא הסגיר את הזלזול שלו בהסכם שחתם עליו אובמה, אך יחד עם זאת הוא הביע תמיכה מוקדם יותר החודש בהצעה להעניק לאיראן אשראי של 15 מיליארד דולר בכדי לסייע לכלכלה האיראנית, וזאת במידה ואיראן תסכים לחזור ולעמוד במחויבותה בהסכם, שנחתם עימה בשנת 2015.

בזמן קיום ועידת ה-G7 בצרפת דיווח הניו יורק טיימס כי נראה שטראמפ: "פתוח לרעיון של גישור פיננסי לאיראן"

טראמפ אמר לעיתונאים כי איראן עשויה להזדקק ל"כתב אשראי או הלוואה לטווח קצר", שתביא אותם לתקן את הכלכלה שלהם. למעשה אלו סימנים ראשונים כי טראמפ מוכן לסגת ממדיניות ה"לחץ המירבי" שהוא מנהל נגד איראן.

דרש

אובריין התנגד לרעיון לשלם לאיראן תגמולים כדי לנהל איתה משא ומתן עתידי.

"תראה… המשטר הזה הוא משטר של מהפכה מאז שהוא נכנס לשלטון בשנת 1979", כך אמר בראיון לרדיו בחודש יולי 2015.

"הדבר היחיד שהשתנה עכשיו הוא שתוכנית הגרעין שלהם עברה מהבונקרים המחתרתיים לרחבה [הגלוייה], וזה לגיטימי, ואנחנו הולכים לתת להם מיליארדים ומיליארדי דולרים כדי לקדם את התוכנית הזו, את תוכניות הנשק שלהם, ולאפשר להם להזרים את הכסף הזה למקורביהם: חיזבאללה וחמאס", הוא הוסיף.

דבריו הנצים של אובריין כלפי איראן יעמדו עכשיו למבחן בתפקידו החדש, בזמן שבין היתר הוא יאלץ להתמודד עם הקו המדיניות של טראמפ, קו מדיניות שנראה לאחרונה שטראמפ מגלה בה גמישות מסויימת כלפי איראן, אשר לא תיהיה תמיד תואמת את דעתו הנצית של אורביין.

כשטראמפ מינה את בולטון לתפקידו בשנה שעברה, אובריין שיבח אותו ואמר כי בולטון הוא "המנוסה ביותר בדורנו במדיניות החוץ של הרפובליקנים".

בולטון, שקרא לא פעם לארה"ב לבצע תקיפה על איראן, היה בין התומכים הנלהבים למדינות ה"לחץ המירבי" בממשל טראמפ.

יחד עם זאת על פי פרסומים שונים בולטון "התנגש" עם טראמפ בשל רצונו של טראמפ להקל את הסנקציות שמטילה ארה"ב על איראן.

"בולטון לא תמך להעניק לאיראנים הקלה ומאמין שמסע הלחץ המקסימאלי עובד", כך נאמר בדיווחים השונים.

סוד

כעת יוטל על אובריין לייעץ לטראמפ בנוגע למדיניות האמריקאית כלפי איראן למרות שהוא, כמו בולטון, טוען נגד ההקלה בסנקציות שמוטלות על איראן.

במאמר שפורסם בשנה שעברה ב-"The-Hill", אמר אובריין:

"לשלם מיליונים ואפילו מיליארדי דולרים לטרוריסטים ומדינות חסות שלהם רק מעודד יותר חטיפה, יותר כאב ויותר סבל לאמריקאים".

נראה כי אובריין, במדיניות שלו כלפי איראן, מיושר יותר עם קו המדיניות של בולטון מאשר מקו המדיניות שמציג לאחרונה טראמפ.

יהיה מעניין לראות כיצד יסתדרו בינהם בהמשך אורביין וטראמפ ובאיזה קו מדיניות יבחר ללכת בו טראמפ, זאת בזמן שהמתחים האזוריים עולים בעקבות הפרובוקציות שמבצעת איראן.

קרדיט: אברהם תמקר- פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה