השבוע שבין ה-29.8.19 ל- 5.9.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- בחמא"ס טוענים שעצרו את כל המעורבים בפיגועי ההתאבדות נגד אנשיהם, ובראשם בנו של בכיר בגא"פ, שעבר לשורות ה"סלפיה".

*- ישראל מאשרת כניסה מלאה של דלקים לרצועה, אחרי שבחמא"ס מיתנו במעט את האלימות לאורך הגדר.

*- זעם ברצועה על האפליה בתשלום המשכורות לעובדי הרש"פ.

*- הרש"פ מכריזה שלא תכיר עוד בחלוקת השליטה בגדה לפי שטחי A- B ו-C, ומגבשים תכנית להגדלת שטחי החקלאות ברחבי איו"ש. בד בבד, מתמקדים ברש"פ במאמץ לוודא את המשך פעילות אונר"א.

*- גל מחאה על רקע רצח צעירה מבית לחם בשל חילול כבוד המשפחה.

ובהרחבה:

רצועת עזה עודנה תחת הרושם הקשה של פיגועי ההתאבדות כנגד מחסומי משטרת החמא"ס בעיר. בחמא"ס טוענים שפענחו את הפרשה, ועצרו את המעורבים, כשלפי ידיעות אחדות, מאחורי החוליה עומד לא פחות מבנו של אחד מבכירי הגא"פ ברצועה, הנמנה על שורות התנועה הסלפית. בחמא"ס טוענים עם זאת, כי מי שהפעיל את ראש החוליה תוך הטעייתו לחשוב שהוא פועל בהכוונת אנשי "אלקאעידה", היו אנשי השב"כ הישראלי, מה שמעיד שהחקירה הזו נכנסה ל"עולמות הגיחוך".

הנה כתבה בנושא:

ברקע לדברים, ציינו הפגנות יום השישי האחרון בגבול הרצועה את ההתנגדות לפיגועים כנגד החמא"ס, ואנשי החמא"ס ריכזו מאמץ להביא מפר רב של משתתפים. עם זאת, כחלק מהמגעים עם המודכ"ל המצרי ושלטונות קטר הקפידו בחמא"ס להימנע מהסלמה מוגברת (ועדיין הושלכו מטענים, שוגרו בלוני תבערה ונפץ ונעשו ניסיונות חדירה לשטח ישראל). בתמורה ל"כאילו רגיעה" איפשרה ישראל לחדש הכנסה מלאה של דלקים לרצועה.

ובאיו"ש, נרשמו גם כן מוקדי אלימות בהפגנות ימי השישי ובייחוד בכפר קדום שבגזרת קלקיליה, ובשכם. על רקע זה, מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ ממשיך בטון המתלהם, ומכרי השבוע, כי הרש"פ לא מכירה עוד בחלוקת איו"ש בין שטחי A- B ו-C. בהקשר זה, משיקה הרש"פ תכנית לפיתוח החקלאות באזור קלקיליה בהשקעה של 23 מליון דולר, על מנת להשתלט על שטחים נרחבים ככל הניתן. שר החקלאות הפלסטיני, ריאד עוארי, הכריז שמשרדו מגבש תכניות דומות גם בשאר המחוזות.

בד בבד, תקפו דוברי הרש"פ בבוטות את הגעת ראש הממשלה נתניהו למערת המכפלה בחברון, תוך טענה שזו פגיעה באתר אסלאמי מקודש. גורמים ברש"פ אף טענו שמדובר בלא פחות מ"הכרזה על מלחמת דת". בחמא"ס גם הגדילו לעשות וקראו
לתשבי חברון למנוע בגופם את קיום הביקור.

מוקד מתיחות נוסף הוא בבתי הכלא שם פתחו מספר אסירים מנהליים בשביתת רעב,ואחרים מאיימים להצטרף למאבק זה, על רקע אי מימוש חלק מההבטחות בנוגע להצבת טלפונים ציבוריים. זאת, לצד ההרעה במצב בריאותו של האסיר בסאם אלסאיח, הסובל מסרטן ובעיות לב ומצוי בסכנת חיים. אלסאיח, עיתונאי פעיל חמא"ס, היה מעורב בתכנון רצח בני משפחת פוגל באיתמר.

ברקע לדברים, ברש"פ מודאגים מהמהלכים סביב יוזמת טראמפ, ובכלל זה נוכח הפרסומים אודות נכונות קנדה לקלוט מאה אלף מהגרים פלסטינים. זאת, לצד פרסומים אודות מגעים בין גורמי הממשל האמריקאי למחמד דחלאן, במטרה להביאו לשליטה ברש"פ, בתנאי שהוא יאפשר את מימוש היזמה (כמובן שמדובר בדמיונות שווא, אם כי ייתכן שיש כאלה המסוגלים ללכת אחרי הבטחות שווא של האיש הזה).
ברקע לדברים, גובר החרם הבינלאומי על אונר"א בעקבות חשיפת פרשיות השחיתות בארגון, ולמרות זאת, ברש"פ עושים הכל לגייס תמיכה בהארכת המנדט של הסוכנות, מתוך הבנה שביטולה יהווה מכת מוות לתביעה למימוש "זכות השיבה של הפליטים". על רקע זה מתוכננת הפגנת תמיכה באונר"א, מול משרדי הנהלת הסוכנות בשכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים.

במישור הכלכלי: לאחר העברת 2 מליארד ₪ מישראל לרש"פ, שילמה זו לעובדי המנגנון הציבורי באיו"ש 110% משכרם. לעומתם עובדי המנגנון בעזה קיבלו רק 70% מהשכר. בתגובה גינו את האפליה הן דוברי החמא"ס והן דוברי הפת"ח, ובכלל זה אחמד חלס, מזכיר הפת"ח ברצועה. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ הגיב לטענות אלו, וציין, כי ממשלת הרש"פ מנסה לעשות צדק עם אנשי המנגנון מהרצועה, אך מתקשה לעשות זאת, בהיעדר שליטה בשטח, ולכן רבים מעובדי המנגנון נפגעים בשכרם. לדבריו, הממשלה בודקת את טענות העובדים על בסיס אישי, אך עד שלא יושג פיוס פנימי, והרש"פ תשוב לשלוט ברצועה, לא ניתן יהיה להגיע לבחינה אמתית של זכויות העובדים.

הנה סרטון המצביע על המחאה ברצועה:

ועוד בעזה: בית המשפט בעזה אסר על חבר הנאמנים של אוניברסיטת אלאזהר להאריך את כהונתו של עבד אלח'אלק אלפרא כרקטור האוניברסיטה. בעקבות הפסיקה, ועד העובדים מחדש את העבודה במוסד.

בבית לחם, סערה ציבורית בעקבות רצח על רקע כבוד המשפחה של אסראא' ע'ריב, קוסמטיקאית שנרצחה בבית החולים לאחר שהופיעה בפייסבוק עם צעיר אתו ביקשה להתחתן. האירוע קיבל ממדי ענק, לאחר שהזמרת הלבנונית הידועה ננסי עג'רם פרסמה פוסט המגנה את המעשה וקורא לשים קץ לתופעה. הרש"פ הורתה לעצור את האב והאח של המנוחה, אבל הגיס טוען שלא מדובר ברצח אלא בהתאבדות של צעירה שסבלה מבעיות נפשיות קשות.

האירוע הפך לשיחת היום ברחוב הפלסטיני, ובבית לחם וראמאללה התקיימו תהלוכות מחאה בדרישה לשים קץ לתופעה זו של רצח על רקע כבוד המשפחה.

הנה תמונות מהפגנה בבית לחם:

מקרה מפורסם פחות של רצח הוא של שד'א ברגותי, צעירה ילידת בית רימא שמצפון לראמאללה שהתגוררה עם אביה, אימה ושני אחיה בנורבגיה, שם קיבלו מקלט מדיני, לאחר שרשויות הרווחה באיו"ש ביקשו להוציא את הילדים מביתם, בטענה שהאב מתעלל בילדיו ומכה אותם. הילדים שהו גם בנורבגיה במוסד רווחה, ושם נמצאה גופתה של שד'א, כשעדיין לא ידוע מי רצח אותה, האב או חוסים אחרים במוסד?

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה