סין ואיראן עדכנו הסכם ביניהן ובכך מאיימות על מאזן האנרגיה העולמי

איראן וסין עדכנו הסכם שנחתם ביניהן לראשונה בשנת 2016, לתקופה של 25 שנה, הסכם שצופה השקעה של 400 מיליארד דולר מצידה של סין במדינת המפרץ, העשירה במשאבים, כך דווח על ידי כלכלנים בעולם.

העדכון להסכם הגיע במהלך ביקורו של שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, בסוף חודש אוגוסט בסין, בפגישה זו הגדיר חבר בכיר של מועצת המדינה הסינית, וואנג יי, את סין ואיראן כ"שותפות אסטרטגיות מקיפות".

על פי דברי כלכלנים העוסקים בנפט, העסקה החדשה מייצגת:

"שינוי מהותי במרקם המאזן העולמי בתחום הנפט והגז", ועסקה שמסמנת: "רעידת אדמה במגזר הפחמימנים העולמי" בו אף דולר אמריקאי לא יהיה צפוי עוד להיות מעורב בתשלומים על מסחר בסחורות.

"עמוד התווך בעסקה החדשה הוא שסין תשקיע 280 מיליארד דולר בענפי הנפט, הגז והפטרוכימיה של איראן", כך אמר גורם בכיר שקשור קשר הדוק למשרד הנפט האיראני.

"תהיה השקעה נוספת של 120 מיליארד דולר בשדרוג תשתית התחבורה והייצור של איראן", הוא הוסיף.

כלכלני הנפט מציינים כי רק בחודש שעבר קיבלה סין באיראן שלושה פרויקטים מרכזיים בתחום האנרגיה – את שלב 11 של שדות דרום פאסס, את שדות הנפט במערב קארון ואת מסוף ייצוא הנפט ג'סק.

סין התחייבה להגדיל את הייצור של שדות הנפט האיראניים במערב קארון – כולל שדה הנפט אזאדגןושדה הנפט ידברן, בעוד כ-500,000 חביות נוספות ליום עד סוף 2020.

בנוסף, המקור האיראני מסר כי המעורבות ההדוקה של סין בפיתוח תשתיות הייצור של איראן, תואמת לחלוטין את יוזמת חגורה אחת, דרך אחת.

חברות סיניות מתכננות לנצל את כוח העבודה הזמין והזול באיראן לצורך בניית מפעלים, שכבר תוכננו על ידי מפקחים של חברות ייצור גדולות בסין, עם מפרט ותפעול זהים לאלה בסין.

עדכון ההסכם בין סין ואיראן כולל סעיף המאפשר לפחות לחברה רוסית אחת אפשרות להיות מעורבת בפרויקטים לצד החברות הסיניות, נאמר בדיווחים.

רוסיה מצידה עוסקת כיום גם בהסכם דומה עם איראן – בחודש יוני חתמו שתי המדינות על תריסר הסכמי שיתוף פעולה הכוללים: אנרגיה, רכבת, חקלאות, תרופות ותיירות.

קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה