רוחות של הסכם ומה הקשר למתיחות על גבולותיה של ישראל?

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חזר והדגיש ביום שני כי ממשלתו אינה מבקשת להפיל את משטר הרפובליקה האיסלאמית באיראן, אלא מבקשת כי אירן:

"תפסיק את הטרור"

"אני מייחל לראות את איראן יציבה איתנה וחזקה, אין לנו עניין להחליש את אירן או להביאה לשינוי שלטון , ראיתי איך זה [שינוי משטר] עובד בעשרים השנים האחרונות, זה לא היה טוב למדי", אמר טראמפ לעיתונאים במהלך פסגת ה- G7.

"מה שאנחנו רוצים זה פשוט מאוד. איראן חייבת לוותר על המירוץ להתחמשות גרעינית אנחנו מעוניינים לדון עם איראן על הטילים הבליסטיים, נדבר גם על התזמון", הסביר הנשיא טראמפ.

"איראן חייבת להפסיק את מעורבותה ותמיכתה בטרור. אני מאמין שאיראן עומדת בפני שינוי ומאמין כי יש להם סיכוי אמיתי" הוסיף טראמפ

יש לשים לב לסדר העניינים המאוד מעניין כאן, ודווקא בהקשר הישראלי, זריף ביקר בצרפת וקיבל אור אדום, מצידה של ארה"ב, להצעתה של איראן שהוגשה לנשיא צרפת, עמנואל מקרון.

ביום שבת האחרון איראן החליטה להוציא לפועל פיגוע מיוזמתה הגלויה מסוריה, למעשה איראן ביצעה מהלך כדי ללחוץ על טראמפ ובאופן עקיף גם על נתניהו, לקבל את ההצעה שהגישו איראן וצרפת, וזאת על ידי כך שהניחו את האזור כולו בגבול הסכנה הכביכול מידית לביטחונה של ישראל.

זריף הוזמן אתמול, באופן מפתיע, לחזור לצרפת בכדי לדון שוב על ההצעה, ובמקביל הנשיא טראמפ עונה אתמול לעיתונאים באופן שאינו מאפיין אותו, כאשר נשאל על הביקור של זריף, הוא פשוט ענה: "אין תגובה".

מכאן סביר כי איראן ניסתה להפעיל לחץ בשבת בהקשר ישיר למה שקורה בוועידת ה-G7 בצרפת, ותוצאות הדיונים שם יקבעו את המשך דרכה של איראן כולל הלחץ על גבולותיה של ישראל והאזור כולו.

*- קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה