טראמפ מאיים "לשחרר" את לוחמי דאע"ש לצרפת וגרמניה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, באיום מוזר "לשחרר" פעילי טרור לצרפת וגרמניה, למעשה לוחץ על בנות הברית של ארה"ב באירופה להחזיר הביתה ולהעמיד לדין את האזרחים שלהן, שנלכדו בזמן שנלחמו למען דאע"ש בעיראק ובסוריה.

טראמפ טען בפומבי את מה שאמרו כבר בכירי הפנטגון ומחלקת המדינה במשך חודשים ארוכים, ואמר כי הוא יורה על שיחרורם של כ-2,000 לוחמי דאע"ש, בחזרה למדינות מולדתם גם אם "אירופה לא תיקח אותם" – דבר שהוא כמעט בלתי אפשרי מבחינה משפטית.

"אנו מחזיקים אלפי לוחמי דאע"ש ברגע זה, ואירופה צריכה לקחת אותם. ואם אירופה לא תיקח אותם, לא תהיה לי ברירה אלא לשחרר אותם למדינות שמהן הם הגיעו. ביניהן גם גרמניה וצרפת ומקומות אחרים", כך אמר טראמפ לעיתונאים ביום רביעי.

מאוחר יותר, בנאום בפני קבוצת יוצאי ותיקי צבא בקנטקי, אמר טראמפ כי בעלי ברית אירופאים:

"אומרים לנו: 'מדוע שלא נחזיק אותם במפרץ גואנטנמו למשך 50 שנה ונבזבז מיליארדים ומיליארדי דולרים בכדי להחזיק אותם', ואני עונה 'לא… אתם חייבים לקחת אותם'."

במידה ודבריו של טראמפ אכן ייצאו אל הפועל, זה יאלץ את מנהיגי אירופה לעשות היפוך מדיניות, לאחר שקרוב לשני עשורים עסקו בביקורת על ארצות הברית, בנוגע לאכיפה של זכויות אדם במתקן המעצר הימי בגואנטנמו.

בעבר, בכירי ממשל טראמפ הדגישו כי ארצות הברית אינה מחזיקה את הלוחמים הזרים שנלכדו. אולם, ארצות הברית מחזיקה במתקן הכליאה כ-2,000 לוחמים זרים בהשקעה כספית ותמיכה ביטחונית אמריקאית.

גורמים רשמיים בארה"ב לחצו כבר בעבר על בנות הברית מאירופה, לקחת בחזרה את האסירים הזרים ולהיות אחראים לאזרחים שלהן.

אולם מנהיגי אירופה מודאגים מכך שסוג הראיות שיש להם על לוחמי דאע"ש, לא יתבררו כקבילות בבתי המשפט, המקומיים במדינות שלהם.

מדינות מסוימות – ובמיוחד צרפת – ביקשו להעמיד לדין את האזרחים שלהן בעיראק, שבה בתי המשפט נותנים גישה מינימלית לעורכי דין, ובדרך כלל גזר הדין ניתן על סמך ראיות מצומצמות. (בצרפת אין עונש מוות.)

*- קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה