החיזבאללה זוכה להשפעה פוליטית,כלכלית וצבאית הולכת וגוברת בבגדד

חיזבאללה הלבנוני נהנה מעוצמות הולכות וגדלות בעיראק, והוא מתרחב ליותר מסתם השפעה פוליטית וצבאית.

בשנת 2006 החל חיזבאללה את השקעותיו בבגדד, ובערים דרומיות אחרות ,תחת כהונתו של ראש הממשלה לשעבר נורי אל-מליקי, שפתח את הדלת בפני אנשי העסקים הלבנונים הקשורים לחיזבאללה. זה העניק לארגון סמכויות פוליטיות וכלכליות מוחלטות ,בנוסף לנוכחות צבאית בשדות קרב, יחד עם המיליציות האיראניות בעיראק ובסוריה .

משקיפים ציינו כי לא קל לגלות את כל המגזרים שהחיזבאללה הלבנוני  הצליח לחדור כלכלית למדינה כה עשירה כמו עיראק.

הם הוסיפו כי החברות, שבבעלות אנשי עסקים לבנונים נאמני חיזבאללה, שלטו על חוזי השקעה ופיתוח במסגרת תכנית בגדד לשנת 2016, כולל פרויקטים של שחזור וחוזים למוסדות ורישיונות לענף התיירות.

יתר על כן, ישנן אינדיקציות לכך שההשקעות של המפלגה גדולות יותר בענפים אחרים שלא ניתן להבחין בהם, כמו מסעדות תיירות ומלונות.

אנשי עסקים לבנונים רבים,אינם עוד אנשי עסקים ערביים שמשקיעים את כספם אלא הם רכשו לעצמם השפעה רחבה בבגדד באמצעות מעורבות ישירה  בפיוס בין פוליטיקאים עיראקיים, תיווך למינוי קצינים , פקידים, וחשיפת כמה פקידים מושחתים. ההערכה היא ,שהם מקבלים סכומי כסף עבור שירותים אלו שהם מספקים, כתוצאה מקירבתם לדרג מקבלי ההחלטות בעיראק.

בין אותם שמות, למשל, היו אדהם טבג'ה, מוחמד חוסין, עלי דקדוק, סלים קוטראני, כרים סלמי ואחרים.

אחת ההשקעות העיקריות של המפלגה, הקשורה לבנקים איסלאמיים עיראקיים ואיראניים, היא מלון ארבעת הכוכבים, שבבעלות חברה הרשומה כחברה צרפתית על ידי משרד התכנון העיראקי. עם זאת, לא קיימים נתונים על חברה זו ברשימת חברות צרפתיות המוסמכות על ידי ממשלת צרפת. החברה נמצאת בבעלות אדם צרפתי-לבנוני, המכונה חאג 'אבו יאסין. היא גם מנהלת את מלון בבל דרך קארים נורי, איש חיזבאללה בולט בבגדד.

 

חיזבאללה השיג גם חוזי השקעה במסגרת תכנית השיקום של בגדד, בנוסף לחוזים לאספקת רהיטים לחברות ומוסדות ממשלתיים.

קרדיט: עמרם אל מקבוצת נציב

עיראקים שיעים, חברי הכוח הגיוס העממי, מציינים את יום אל-קודס בבגדאד, 23 ביוני 2017 (רויטרס)

כתיבת תגובה