מומחים:"אנו בזמן מתוח כפי שהתרחש ערב מלחמת העולם הראשונה !"

דו'ח ועדת מומחים בין לאומי מתריע בפניי הגרוע מכל ומגיע למסקנה חד משמעית כי אנו בזמן מתוח כפי שהתרחש ערב מלחמת העולם הראשונה – כך כותב הוואשינגטון פוסט.

המתיחות המבעבעת בין איראן לארצות הברית העלתה את המזרח התיכון לאיום מסוכן יותר ממאה שנים , מזהיר דו"ח חדש .קבוצת מומחים ביניהם קציניי צבא רמי דרג בינלאומיים, (חלק מהמומחים כהנו כחברים במועצה לביטחון לאומי בממשלתו של נשיא ארה'ב לשעבר ברק אובמה ) ניתחו במשך חודשים חשיבה ביטחונית גיאו-פוליטית צבאית כלל עולמית שבסיסה בבריסל והגיעו למסקנה פה אחד,כפי שבאירופה בשנת 1914, חישוב שגוי או מעשה הסלמה מצד אחד יכול בקלות להדליק את האזור כולו במלחמה הרת אסון בכל קנה מידה. שאיש לא יכול לטעון שהוא רוצה.

"ואז, כדור המתנקש שהרג את הארכידוכס פרנץ פרדיננד מאוסטריה הצית את כל יבשת אירופה", ציין הדו"ח . "כיום, מתקפה בודדת יחידה של ירי רקטות, מזל"טים או פגיעה בחיל של מי מהצדדים עלולה לגרום להסלמה צבאית חמורה בין ארה"ב לאירן ובעלות בריתם וסביבתה האזורית בהתאמה, שיכולים להיות בלתי אפשרית להכלה."

"כל מי שמאמין כי תקיפה נקודתית איכשהו יכריח את הצד השני לכפיה דיפלומטית [האיראנים] פשוט אינו אלא טועה", אמר ויליאם מקראבן (אחד מחבריי צוות המומחים של וועד המומחים בבריסל), אדמירל אמריקני בדימוס שדיבר באותה ועדת מומחים צוטט : "מדינה כמו איראן גאה מאוד, יש לה אלפי שנות גאווה כאומה. כשאתה מכה אותם הם יכו שוב בחזרה ושלא נטעה בכך אז עלינו להיזהר מאוד מחישובים שגויים שיובילו להסלמה שככל הנראה היא כבר בלתי נמנעת. "

"ואין לך חכם כבעל ניסיון "

בעלות ברית של ארה"ב נזהרות במפורש מגישת ממשל טראמפ הלוחמנית . ביום רביעי שעבר אמר שר החוץ הגרמני הייקו מאס כי אומתו "לא תשתתף במשימת אבטחת הים במפרץ הפרסי שהוצגה ותוכננה על ידי ארצות הברית" והוסיפה כי "אין פתרון צבאי" למבוי הסתום עם איראן עלינו להיזכר את שקרה אותנו לאורך ההיסטוריה וכדיי לצדדים שלישיים לנהוג כמותנו ולעשות ככל שניתן להורדת רף המתיחות הצבאית בין איראן לארצות הברית ובנות בריתה.."

בהיעדר ערוץ מגשר משמעותי בין ארה"ב לאיראן", כתבה קבוצת המומחים בדו"ח שלה,כי כמו גם "נחישותם של שני הצדדים לא לסגת, וריבוי נקודות החיכוך בין השניים פוטנציאליות פירושו הוא ברור וחד משמעי שהתנגשות צבאית – בין אם נולדה מתוך חישוב שגוי או מושכל – לא ניתן לשלול. אם אכן יתרחש, זה יהיה כבר מאוחר להכיל ורבים יצטערו על כך. "

כיצד ניתן להאריך את המתיחות בהקשר הזה לביטחון ישראל ?

פוטנציאל לעימות מקביל עם איראן, חיזבאללה והפלסטינים: הערכת מצב ל-2019

המכון למחקרי ביטחון לאומי הגיש לנשיא המדינה דו"ח אסטרטגי שלפיו קיימת אפשרות למלחמה בכל החזיתות בשנה הקרובה. הסיבות לדאגה: התבססות איראן בסוריה היא כנראה עובדה מוגמרת, פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה נמשך, חמאס לא מורתע וגם המצב בגדה המערבית נפיץ יותר מתמיד !

"רוב החזיתות שעמן מתמודדת ישראל נפיצות מאוד: סוריה, לבנון ורצועת עזה. בשלושתן, למרות קיומה של הרתעה הדדית בין הצדדים, קיים פוטנציאל הסלמה לעימות נרחב ולמלחמה כוללת, ביותר מאשר חזית אחת בזמן נתון. אם יתממש תרחיש של עימות צבאי מלא, הוא לא יהיה מוגבל לחזית אחת, ונמצא עצמנו ב'מקרה הכול', שבו ישראל מתמודדת עם איראן, סוריה וחיזבאללה בצפון, וגם עם ארגוני הטרור ברצועת עזה. זוהי אפשרות שעל ישראל להיות מוכנה לה".

חוקרי המכון סבורים כי המערכה המוצלחת שהשיגה עיכוב משמעותי בבניין הכוח של חיזבאללה ובהתבססות האיראנית בסוריה הגיעה לשלב של מיצוי, או שתפוקתה אינה מצדיקה עוד את סיכוני ההסלמה הגלומים בה. "המעבר של איראן לבניין כוח טילי מדויק בלבנון ובעיראק, והמגבלות שמציבה רוסיה לפעילות ישראלית בסוריה – יחייבו עדכון של דרכי, קצב וזירות הפעולה של ישראל, עד כדי גיבוש תפיסה חדשה שתאפשר לנהל מערכה יעילה ובה בעת להימנע להכניס את העורף לחזית הלחימה ,משימה כמעט בלתי אפשרית!

הדו'ח של המכון מוסיף עוד וטוען – פוטנציאל ההתלקחות מול חמאס בעזה הוא גבוה ביותר ב-2019, אם כי חומרת האיום פחותה משמעותית מזו הנשקפת לישראל בחזית הצפון. הסיבות המרכזיות לנפיצות הגבוהה הן הידרדרות מתמשכת של המצב החברתי-כלכלי ברצועה, לחץ מצד הרשות הפלסטינית על חמאס בעזה, וגם שחיקה שחלה במשך הזמן בהרתעה שהושגה על ידי ישראל במבצע צוק איתן בקיץ 2014.

התמיכה האמריקאית יציבה, אך על ישראל להיערך להחלטות מפתיעות של הנשיא טראמפ.
הדו'ח שהוצג לנשיא מסכם- "המערכה תמשיך להתנהל בשטח סוריה, אך על ישראל להיות מוכנה גם לאפשרות שהמערכה תתרחב ללבנון או לאיראן" ישירות."

בהיעדר החלטה נחושה וברורה מצד ארה"ב או טורקיה להתמודד עם התוקפנות של איראן במזה"ת, ישראל היא היחידה שיכולה לסכל את השאיפות של איראן .
מכיוון שאיראן קוראת תגר על הסטטוס-קווֹ במזרח התיכון, העימות בין טהרן לירושלים הוא בלתי נמנע.

קרדיט:מאיר בר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה