ארגוני הסברה פרו ישראלים בארה"ב מתמודדים עם קשיים כלכליים

"פרויקט ישראל", הארגון המוביל בישראל בתחום ההסברה לתקשורת בארצות הברית, הושעה לפני מספר שבועות בעקבות פשיטת הרגל הכספית שלו- כך מדווח אתר החדשות בשפה הערבית – "ערב 48".

עיתון "הארץ" דיווח ביום שישי כי קריסת הארגון מבשרת את התמוטטותם של ארגונים פרו-ישראלים אחרים, שנאבקים להשיג תרומות חדשות בשנים האחרונות.

משרדי הארגון נסגרו ביום רביעי בירושלים וכל העובדים פוטרו, משרדי הארגון המרכזי בוושינגטון ייסגרו בקרוב ונשלחו מכתבי פיטורים לכל עובדיו.

העיתון ציטט גורמים בארגון שאמרו, כי הסיבה העיקרית לסגירת הארגון, היא הקשיים הגוברים בגיוס כספים לפעילות תומכת של ישראל, על רקע החלוקה הפוליטית הגוברת בארצות הברית, והעמדות השונות בין ממשלת ישראל לרוב היהודי בארצות הברית.

בשנים האחרונות הזהירו שוב ושוב פוליטיקאים, מכוני מחקר ועיתונאים ישראלים ,משבר ביחסים בין ממשלת ישראל ליהודים בארצות הברית ,בגלל התפלגות עמוקה של דעות והשקפות בין שני הצדדים, ובמיוחד סוגיות דתיות יהודיות והמאבק נגד הזרמים האורתודוקסים, של היהודיים בארצות הברית, המהווים שם רוב, וגם בגלל העמדות השונות בסכסוך הישראלי-פלסטיני. הפיצול התרחב לאור תמיכתה המלאה של ממשלת ישראל ,בראשות בנימין נתניהו ,בנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שמתנגד לרוב המכריע של יהודי אמריקה.

"פרויקט ישראל" הוקם בשנת 2002, בעיצומה של אינתיפאדת ירושלים ואל אקצה ,במטרה לשפר את תדמית ישראל בתקשורת הבינלאומית. הארגון התמקד בעבודה ישירה מול עיתונאים, אנליסטים, הארגון הרחיב את פעילותו לאירופה, אמריקה הלטינית ואפילו לעולם הערבי.

בשיא פעילותו גייס הארגון תרומות של 10 מיליון דולר מדי שנה, מה שאיפשר לו לפתוח משרדים בוושינגטון ובירושלים, ולארגן סיורים של מאות עיתונאים מרחבי העולם.

מאז 2012 הוביל ראש הארגון מומחה ליחסי ציבור יהודי-אמריקני, ג'וש בלוק, שהיה גם דובר הוועדה האמריקאית לענייני ציבור (AIPAC), הלובי הפרו-ישראלי בארצות הברית. בלוק מתאר את AIPAC כ"נושאת מטוסים "וארגון שלו בתקשורת – " כוח קומנדו ".

אנשי FAO ותורמים אמרו כי הקשיים הכלכליים החלו בשנת 2016, אז פחתו התרומות. אחת הסיבות לירידת התרומות לארגון נובעת מהסכסוך על עסקת הגרעין עם איראן, עליה חתם ממשל אובמה, וציין כי זה היה תחילת המשבר, ובמיוחד במשרדו בוושינגטון, בראשות בלוק, שעסק במאבק ציבורי אגרסיבי נגד עסקת הגרעין ונגד מדיניות המזרח התיכון של אובמה.

הארגון התנגד לקו המפלגה הדמוקרטית האמריקאית נגד מדיניותו של אובמה, וגייסו את הארגון לביטול ההסכם. "רבים הרגישו לא בנוח כשגילו שבמקום לשפר את הכיסוי על ישראל בתקשורת האמריקאית, הכסף שלהם שימש למלחמה נגד הנשיא אובמה", אמר תורם אחד שהפסיק לממן את הארגון.

התרומות לארגון הושעו מתחילת השנה. בלוק הודיע אז על התפטרותו, והאשים את "האקלים הפוליטי" הנוכחי בארצות הברית בגרימת קריסת הארגון.

ארגון נוסף התומך בישראל חושש מגורל דומה, לדבריו, וציין כי ארגונים פרו-ישראלים אחרים בארצות הברית עקבו בדאגה אחר התמוטטות פרויקט ישראל. "בשנת 2015 גייס ארגון כמעט 9 מיליון דולר ובשנת 2019 הוא לא הצליח, לשלם את שכר עובדיה זה דבר שכולם צריכים להסתכל עליו בדאגה. הקשיים הפוליטיים שהעליתי אותם קשורים לכל הארגונים התומכים בישראל.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה