איראן פותחת את הדלת לחילופי מכליות שעוכבו עם בריטניה

לפי סוכנות הידיעות – רויטרס- טהראן רמזה ביום רביעי כי היא מוכנה להחליף מכליות עם לונדון, בעוד שבעלי  המכלית הבריטית שהוחזקה על ידי איראן הביעו תקווה ל"התקדמות חיובית " לאחר ששוחחו עם צוות הספינה.

תפיסת הספינה "סטינה אמבירו" היה צעד תגובה איראני על מעצר הרשויות הבריטיות של המכלית האיראנית "גרייס 1" מול חןפי גיברלטר, החודש, בחשד שהיא מובילה נפט לסוריה בניגוד לסנקציות האירופיות.

"אנחנו לא מגיבים למתיחות המתמשכת, עם כמה מדינות באירופה" אמר נשיא איראן. בסימן מובהק למתיחות עם בריטניה, רוחאני אמר כי "אם המדינות הללו יעמדו במסגרות מדינתיות ויתקנו את מעשיהם הלא-חוקיים, כולל מה שעשו , בגיברלטר, תראה תגובה הולמת מאיראן. "

מאז תפיסת איראן את הספינה "סטינה אמפרו" ביום שישי, צוותה עדיין עצור בנמל בנדר עבאס, שבדרום איראן, בגין הפרת "חוקי שילוח בינלאומיים".לפי טענת איראן, בעלי המכלית אמרו היום כי הם הצליחו לשוחח עם הצוות של 18 הודים, שלושה רוסים, ואחד לטבי , ואחד פיליפיני.

בהודעתה של חברת הספנות השבדית סטינה בלק, "אנו יכולים לאשר שהיה לנו קשר ישיר, עם צוות הספינה סטינה אמפרו,כולם בסדר גמור , והם עובדים טוב עם האיראנים בספינה " . "כמובן שאנחנו מעריכים את המהלך הזה", אמר המנכ"ל אריק האנל, "זו האינדיקציה הראשונה לכך, שבקרוב נראה התקדמות חיובית מצד הרשויות האיראניות."

המתיחות בין איראן לבריטניה מגיעה, בזמן האיבה בין טהראן לארצות הברית, בעלת ברית של בריטניה, המתחים גברו, מאז שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ נסוג , בשנה שעברה, מעסקת גרעין של שנת 2015 שנועדה לצמצם את הפעילות הגרעינית של איראן, והטיל סנקציות על איראן.

מאז קמפיין "הסנקציות הקשות" של טראמפ נגד איראן השנה, המצב התדרדר עם הפלת המל"ט והתקפות מסתוריות על מכליות נפט במימי המפרץ הרגישים.

משמרות המהפכה האיראניים, הכחישו ביום רביעי, כי מל"ט איראני הופל ואיתגרו את ארצות הברית להוכיח את הצהרותיו של הנשיא טראמפ , "והודענו רשמית כי לא הופל שום מל"ט איראני", אמר האלוף חוסין סלמי, באתר הרשמי של משמרות המהפכה . "אם האויבים טוענים שהפילו מל"טים איראניים, עליהם להוכיח את טענותיהם ולהביא ראיות."

בחודש שעבר הפילה איראן מל"ט גלובל הוק מתוצרת ארה"ב ,שלדבריה נכנס למרחב האווירי שלה. טהראן הכחישה שוב ושוב על אובדן של אפילו אחד מהמל"טים שלה. בתגובה להכחשות איראניות טראמפ חזר על טענותיו ביום שלישי לפיו הופל מל"ט איראני,

שר ההגנה האיראני, תא"ל אמיר חטאמי, הגיב לדבריו של טראמפ באומרו, כי הרפובליקה האיסלאמית, הראתה את שבריו של המל"ט האמריקני שהפילו אותו. לדברי סוכנות הידיעות פארס, "אם מישהו טוען שהפיל את המל"ט שלנו, שיביא הוכחות".

"בהקשר זה, מדינות מסוימות פועלות כמתווכות, אם כי הן אומרות שהן לא רק מתווכות אלא גם מביעים עמדותיהם בפנינו ,אמר רוחאני בישיבת הממשלה, "חלק מכלי התקשורת קבלו מסרים משני הצדדים בנושא, ואנחנו ממשיכים בזה. "

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, ביקר בטהראן ביוני, לצורך שיחות, שנועדו להפיג את המתחים, בין איראן לארצות הברית. מוקדם יותר החודש שלח נשיא צרפת עמנואל מקרון,את היועץ הראשי שלו עמנואל בון, לאיראן "לתכנן אסטרטגיה להפחתת המתח". אבל יפן וצרפת הכחישו שהם מתווכים בין איראן לארצות הברית.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה