מהות או מזימה? -הצעה איראנית "משמעותית" לארה"ב

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הציע לארה"ב לאפשר גישה מידית ומורחבת, עבור פקחי הגרעין של האו"ם, לכל חלקי תכנית הגרעין האיראנית, זאת בתמורה להסרה מידית של הסנקציות מצידה של ארה"ב.

בשיחה עם עיתונאים בניו יורק (יום ה'), חשף שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, כי איראן פנתה לארה"ב עם הצעה "משמעותית", האומרת כי טהרן מסכימה לבדיקות גרעין מקיפות, שיבוצעו על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA), ארבע שנים לפני המועד המתוכנן בפועל.

על פי פרוטוקול להסכם הגרעין עם איראן, שנחתם בשנת 2015, הבדיקות שאליהן מתכוונת איראן, אמורות להתבצע בשנת 2023, לאחר חתימה על הסכם משלים, אשר הפרלמנט באיראן אמור לאשר.

הפרוטוקול לעסקת הגרעין מבטיח: "זכויות מורחבות של גישה למידע ולמיקומים", ובכך להשיג: " כלים נוספים לאימות הציות של איראן בעסקה".

בפשטות, פרוטוקול עסקת הגרעין מאפשר לפקחי הגרעין: "להשיג תמונה מלאה יותר" לגבי תכניות הגרעין האיראנית – מלאי, תכניות ומסחר.

זריף דחה את הטענה, האומרת כי ההצעה של איראן היא רק מעשה סימבולי."זה לא לשם ראווה, אנחנו מחפשים מהות", אמר זריף.

בהיעדר תגובה רשמית של ארה"ב, אישרו גורמים אמריקאים, אנונימיים, כי הצעתה של איראן היא תחבולה להורדת הלחץ בעקבות הסנקציות, בזמן שאיראן מתכוונת לייצר נשק גרעיני.

קרדיט:"אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה