סין-השחקן החדש בסוריה

תחת הכותרת "סין-השחקן החדש בסוריה," אתר החדשות האמריקאי – "The Nation" פרסם כתבה החוזה את הרחבת התפקיד של סין בסוריה, בניסיון להפוך לשחקן מרכזי שם בעקבות ההכרזה של נשיא ארה"ב על כוונתו לסגת מסוריה.

סין רואה את הנסיגה האמריקנית, כהזדמנות פז להגדיל את השפעתה הכלכלית, ולקדם את השפעתה בכל המזרח התיכון, ומטרתה להחיות את פרויקט "דרך המשי העתיק", אשר מקשר את סין, אסיה ,ואירופה, דרך המזרח התיכון.

דרך המשי היא סדרה של דרכים יבשתיות וימיות אשר קישרו בין צ'אנג-אן בסין לבין הרבה אתרים אחרים, שבהם עברו נתיבי המסחר העיקריים בין המזרח הרחוק, הודו, המזרח התיכון, צפון אפריקה ואירופה. בעוד שהסחורות עברו מן הקצה אל הקצה של דרך המשי, הרי שהסוחרים עברו בדרך כלל בקטעים ממנה.

האתר אמר כי סין העניקה סיוע בשווי 23 מיליארד $ לאזור הערבי, המוקדש בעיקר להשקעה בסוריה, והסביר כי סוריה מסוגלת לספק תוואי חלופי לתעלת סואץ. הנמל של העיר לטקיה בצפון מערב סוריה יכול  למלא תפקיד מרכזי באמצעות הקלת תלות במקום אחד , ולהפחית עלויות של סין בסחר עם מדינות אירופה.

באותו הקשר, האתר ציין כי סין נערכת להיות שחקן מפתח בשחזורה של סוריה, והזכיר שסוריה אירחה את התערוכה הראשונה של סין, ביולי 2017, שבו הם התחייבו להקצות שני מיליארד דולר להקמת אזורי תעשייה.

בין היתר סין היא השותפה הגדולה של חברות הנפט הגדולות הסוריות באמצעות חברת הנפט הלאומית של סין   וחברת "Huawei" שהתחייבה לשקם את סקטור הטלקומוניקציה של סוריה עד 2020.

במקביל, האתר מציין את התנגדותה של סין ללחץ על נשיא סוריה בשאר אל-אסד לפרוש, ולהעניק חשיבות רבה למדיניות החוץ שלו, ולריבונותה של סוריה.
סין מודעת לכך, שאסד ייהנה מהרחבת השפעתה במזרח התיכון, ומהאתגור של ההגמוניה האמריקאית באזור. האתר גילה, כי תמיכתה של סין באסד תסייע לו לקרב את איראן לרוסיה, וציינה כי סין ניסתה לחזק את קשריה המסחריים עם שתי המדינות. מלחמת הסחר הנוכחית בין סין וארצות הברית, גרמה להעדפת בייג'ינג על פני וושינגטון, וגם תחזק את קשריה עם מדינות אחרות.

בהתבסס על כל האמור לעיל, כנראה סין נכנסת בתור שחקן חדש, בזירת המזרח תיכונית, ובמיוחד בסוריה , כי יחסים הדוקים עם סוריה תגרום לאיום על הדומיננטיות האמריקאית באזור, ואולי גם בקרב יצואני הנפט במפרץ, כל זה בגלל ההיסוסים של ארה"ב.

הפיכתה של סין למרכז הסחר הגדול בעולם, והתחזקות קשרי הסחר עם מדינות המזרח התיכון, הן גורמים המסייעים לבייג'ינג ,לחזק את השפעתה מהר יותר.

האתר הגיע למסקנה, כי סין מחזקת את הקשר שלה עם סוריה "באמצעות כסף, לאו דווקא בסיוע צבאי", והדגיש כי סוריה שסועת המלחמה היא "הזדמנות פז" עבור חברות השיקום הסיניות.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה