ארה"ב מתכוונת להטיל סנקציות קשות על טורקיה

הממשל של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מתכונן להטיל סנקציות "קשות" על טורקיה, כולל סיום השתתפותה בתכנית מטוסים חשובה, בגלל שאנקרה מתכוננת לקבל מערכות הגנה אווירית רוסית.

מזה קרוב לשנתיים, מזהירה ארצות הברית את ממשלת תורכיה, שלא לרכוש מערכת הגנה אווירת של טילים S-400.

וושינגטון הבטיחה, "להטיל סנקציות העלולות לשבש עוד יותר, את הכלכלה הטורקית, ולהגביל את תפקידה של טורקיה בנאט"ו,וזה יגרום לה לנטוש את הברית האמריקאית-תורכית לעד, אם תקבל את המערכת הרוסית S-400,"כך כתב ה-וושינגטון פוסט .

על אף כל זאת  הנשיא רג'פ טייפ ארדואן הודיע כי טורקיה מתכוננת לשלב את מערכת S-400 בצבאה בקרוב.

על פי מומחה לביטחון לאומי ולמדיניות החוץ של ארה"ב, ג'וש רוגין, החלטתו של ארדואן לקדם את רכישת מערכת ה- S-400 שלו, בהתרסה ישירה של הקונגרס וממשלת ארה"ב, אינה נוגעת רק לארצות הברית ולתורכיה,אלא גם לתפקידה של טורקיה בברית נאט"ו.

רוג 'ין אמר כי הוא למד מפקידים רבים, כי הממשל נערך להטיל "סנקציות קשות שיופעלו זמן קצר לאחר אישור של טורקיה, על קבלת סוללות ה- S-400". "ארדואן לא יכול להגיד שהוא לא הוזהר, "אמר.

ארדואן אמר בחודש שעבר כי טראמפ אמר לו כי סנקציות לא יוטלו בגלל העסקה הרוסית, ואף הוסיף טראמפ ואמר כי הטיפול בטורקיה במקרה הזה, לא היה הוגן עוד מהזמן של ממשל אובאמה.

גם בחודש שעבר, שגריר ארה"ב לנאט"ו, קיי ביילי האצ'יסון, אמר: "אמרנו פעמים רבות בכמה הזדמנויות, שיהיו תוצאות לא טובות לטורקיה, וגם לארצות הברית, אבל הן תוצאות הכרחיות במצב הנתון כעת" .

בנוסף לסנקציות על פי חוק שנחקק ב2017- "אויבי הלחימה האמריקאית (Katsa)", אשר יכול להשפיע על המגזרים הגדולים של הכלכלה הטורקית, טורקיה גם עומדת בפני הדרה מוחלטת של מטוסי קרב F-35.

"ההחלטה של ה- F-35 נראית ברורה: ארצות הברית לא תאפשר לטורקיה להחזיק בשתי המערכות, באותו אזור גאוגרפי" אומר ג'וש רוגין במאמרו בוושינגטון פוסט.

"אתה יכול לקבל את S-400 או F-35, אבל אתה לא יכול לקבל את השניים," צוטט האצ'יסון כאומר.

לגבי סנקציות רחבות יותר, יש נושאים רבים  שמחלקת המדינה האמריקאית יכולה לבחור ממנה. החקיקה קובעת את הפרדתם של גורמים תורכיים ממוסדות פיננסיים אמריקאים, איסור ויזות לפקידי ממשל תורקי או למנהיגים תורכיים, להקפאת נכסים שנמצאים בארה"ב, ולחסימת יכולתה של תורכיה לגייס כספים, במוסדות בינלאומיים ואחרים.

"למרות שלא נקבעו החלטות סופיות על הסנקציות נגד טורקיה, אמרו לי הפקידים שתגובת הממשל תהיה קשה".

הקונגרס אישר סנקציות חמורות נגד טורקיה. בחודש יוני, בית הנבחרים והסנאט, העבירו פה אחד החלטה, הקוראת לממשל טראמפ, להטיל סנקציות קשות על טורקיה, אם ארדואן לא יירד מרכישת המערכת הרוסית.

"החוק ברור וחד משמעי, וכפי שהזהרנו שוב ושוב, לסנקציות אלה עשויות להיות השלכות חמורות על כלכלת טורקיה, ועל הגנתה", צוטט מקור במחלקה ליחסי חוץ של הסנאט, רוברט מננדז (ניו ג'רזי).

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

U.S. President Donald Trump talks to Turkey's President Recep Tayyip Erdogan at NATO headquarters in Brussels, Belgium July 11, 2018.Tatyana Zenkovich/Pool via REUTERS?? – RC13B175F540

כתיבת תגובה