הסתירות המתגלות על מכלית הנפט האיראנית שנלכדה בגיברלטר

הסתירות המתגלות על מכלית הנפט האיראנית שנתפסה בגיברלטר לאחר הצהרת ממשלת גיברלטר.

👈ממשלת גיברלטר אמרה ביום שני, כי הבדיקות הוכיחו שהמכלית הנפט האיראנית, אשר נתפסה באזור הבריטי בשבוע שעבר, היתה עמוסה בנפט גולמי.

👈המרינס המלכותי של בריטניה השתלט על אוניית "גרייס 1" מול חופי גיברלטר ביום חמישי ועצר אותה בטענה של הפרת הסנקציות המוטלות על סוריה מצד האיחוד האירופי.

"ממשלת גיברלטר מאשרת כעת, כי לאחר קבלת תוצאות בדיקת החקירה המקיפה נמצא כי ה-"גרייס 1" אשר נתפסה בשעות הבוקר המוקדמות הועמסה בנפט גולמי בקיבולות מקסימלית", כך נמסר ממשלת גיברלטר.

"תוצאות הבדיקות הללו אינן מתיישבות עם הצהרות של כמה פרשנים, שאינם מומחים, אשר סברו כי הספינה לא נשאה נפט גולמי", הוסיפה ממשלת גיברלטר בהצהרה.

על פי ההצהרה של ממשלת גיברלטר, כלי השיט, "גרייס 1", נעצר כאשר היא נכנסה למים הטריטוריאליים של שטח גיברלטר הבריטי, ויצאה מהמים הבינלאומיים של המיצר, לצורך ביקור שתואם מראש להשגת אספקה וחלפים.

טענות ממשלת גיברלטר נוגדות את טענותיה של ספרד, אשר נלחמת עם בריטניה על זכויותיה במצרי גיברלטר.

ספרד טענה בשבוע שעבר כי הפעולה נעשתה על ידי בריטניה לבקשת ארה"ב וכי התפיסה הבריטית התרחשה באזור המים השייכים לספרד.

בהודעה של ממשלת גיברלטר נמסר כי האנייה נתפסה לאחר שנחשדה כי כיוון הפלגתה היא לעבר בית הזיקוק בחוף "בניאס" שבסוריה , בית זיקוק אשר נמצא תחת מגבלות הסנקציות של האיחוד האירופי המוטלות על מסחר הנפט עם סוריה.

מומחים משפטיים אומרים כי הסנקציות של האיחוד האירופי אינן אוסרות יצוא נפט גולמי לסוריה אלא אוסרות רק על יצוא של דלק סילוני לסוריה, אך עם זאת הסנקציות כוללות גם מכירה או קנייה של משתמש קצה המוטלות עליו סנקציות, ולכן ניתן לפרש זאת משפטית בתנאים מסוימים כהפרת כללים.

ההצהרה של ממשלת גיברלטר אינה מסרה את מקור הנפט אך גורמים איראנים כבר הצהירו כי המכלית שייכת להם.

בנוסף לחילוקי הדעות בין טענתה של גיברטלר לטענתה של ספרד, וכן הסתירות בין דברי הפרשנים השונים להצהרה של ממשלת גיברלטר מתגלה סתירה נוספת שכן איראן טענה כי מכלית הנפט אינה הייתה בדרכה לסוריה וכי נמל היעד שמצוטט אינו יכול להכיל מכלית נפט כזו ענקית.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה