משבר כלכלי קשה בלבנון ואפשרויות חילוצה הולכים ומתפוגגים

העיתון של האמירויות – "ذا ناشيونال" – THE NATIONAL ציין כי האטרקטיביות של לבנון במפרץ הצטמקה, ואמר כי התחזקות החיזבאללה והשפעתו בתוך הממשל הלבנוני אינה מסייעת לביירות.

העיתון דיווח על המשבר הפיננסי שפגע בלבנון בשנות התשעים, כאשר ראש הממשלה, רפיק חרירי, לקח את מטוסו הפרטי לריאד, שם הכינה הממלכה הסעודית סיוע חירום יחד עם מדינות מהמפרץ, כדי להקל על הלחצים הכלכליים בלבנון.

העיתון כותב: כי החוב הציבורי הוכפל בלבנון, וראש הממשלה סעד חרירי, בנו של הנשיא המנוח, עומד בפני בעיה דומה, כמו הבעיה של שנות ה90 , מול הלחץ הפיננסי בלבנון , אבל הפתרון הוא כבר לא כפי שהיה לפני, המצב האזורי שונה לחלוטין, בגלל ההשפעה של "חיזבאללה", אז נהנה רפיק חרירי מיוקרה רבה ומאמון עמוק בריאד ובאיחוד האמירויות.

גורמים המקורבים למאמצים הבינלאומיים, לתמוך בלבנון אמרו לעיתון כי מדינות המפרץ מסרבות לתת סיוע עכשיו, שכן מדובר בכספים שייהנו מהם גם החיזבאללה, שיש לו שרים בתוך הממשל הלבנוני.

העיתון כלכליסט כותב :
נתונים על הכלכלה הלבנונית : הצמיחה הנמוכה בשנים האחרונות (כ-2%), החוב האדיר, והמיתון במגזרי המשק, (כמו למשל מגזר הנדל"ן שבעבר משך משקיעים מהמפרץ) , מדגישים את הנחיצות בממשלה מתפקדת וביציבות. על שולחנם של מקבלי ההחלטות, עומדת הצעת המדינות התורמות, להעברת סיוע בשווי של 11 מיליארד דולר, להאצת הפעילות במשק המקרטע, מאז החלה המלחמה בסוריה. סיוע זה יינתן תמורת ביצוע רפורמות משמעותיות, שחיזבאללה בעבר הביע התנגדות כלפיהן. עתה עם הרוח הגבית של הבחירות, ינסה חיזבאללה לבסס את שליטתו גם בכלכלה הלבנונית בדיוק כפי שעשה בסיוע איראן ביחס לפוליטיקה ולכוח הצבאי במדינה.

בכיר לבנוני ציין כי אין רצון פוליטי בביירות ליישום פרויקטים, בכל פעם כאשר סוכנות דירוג האשראי "מודיס" מפרסמת על חשש להאטה כלכלית, ועל תנועות ההון, וצמיחה כלכלית ופיקדון חלש, והגדלת הסיכון כלכלית זה מבריח משקעים וזה מאלץ את הממשלה לנקוט פריסת חוב, או ניהול חובות פרקטיקות, אשר עשוי להיחשב סוג של מחדל החוב.

אבל "The National" שב ומשבח את נוכחותו של צוות ותיק בלבנון השומר על עתודות המט"ח. עם זאת, שיעור החוב הציבורי עלה, כאן הביעה מומחית לכלכלה מבנק "לבנון ועסקי חו"ל" את דעתה שקיצוצים המתוכננים בתקציב גורמים לאופטימיות אם יבוצעו.

העיתון מוסיף, כי קטאר החלה לקנות  אג"חים ממשלתיים בלבנון, כחלק מתכנית להשקיע 500 מיליון $ במשק הלבנוני, אך תהליך זה לא הצליח להחזיר את האמון, כי דוחא קרובה לאיראן, אבל עדיין יש ירידה במעמד של מדינות המפרץ בלבנון.

במקביל, החוקר קארן יאנג אמר, כי מתיחות בין קטאר ורוב מדינות המפרץ ערערו את האפשרות של החילוץ אשר עלול להוביל למשבר בעתודות המט"ח בלבנון, תוך שהוא מציין כי גם אם יבוא סיוע מערב הסעודית, כווית, או איחוד האמירויות הערביות בעיותיה של לבנון לא תיפתרנה.

העיתון ציטט את ראש המחלקה הכלכלית בשגרירות צרפת בלבנון, ז'ק דה לג'וג'י, ל"לוריאנט לה גור על סבלנות התורמים ואמר כי לבנון כבר אינה נהנית מ"מותרות הזמן".

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה