"המלחמה בין איראן וארה"ב עלולה להיות עקובה מדם". ההיסטוריה חוזרת?

כתב העת האמריקאי "נשיונל האינטרסט" פרסם מאמר, על מלחמה אפשרית בין איראן לארה"ב.

על פי המגזין, חוזה קנת אדלמן, עוזר שר ההגנה דונלד רמספלד בשנת 2002  כי המלחמה נגד נשיא עיראק לשעבר סדאם חוסיין תהיה כמו "פיקניק" לעומת המלחמה באיראן, וציין כי הנשיא דונלד טראמפ לא למד דבר מהניסיון במלחמת עיראק, והזהיר כי האופציה הצבאית עדיין על השולחן.

המגזין ציין, כי ההיסטוריה מלאה בדוגמאות, של מלחמות שקרו בעבר והפוליטיקאים חשבו שהמלחמות יהיו מהירות וקלות, אך הם התאכזבו מהתוצאות . דוגמאות לכך יש למכביר כמו המלחמה שניהל הנשיא אברהם לינקולן נגד המדינות שלא הסכימו לשחרור העבדים, אשר הותירה מספר רב של הרוגים, למרות שהוא ניבא שהיא לא תימשך יותר מ 90 ימים. בפועל היא נמשכה 4 שנים.

מדינות אירופה בשנת 1914 חזו שהמלחמה תהיה רק כמה חודשים, ותסתיים בניצחון אירופי, אבל היא הפכה למלחמת עולם,נמשכה 4 שנים וגרמה להרג עשרות מיליונים מהם, וזה ההפך ממה שציפו, בגרמניה, אוסטריה והונגריה.

המגזין ציין כי הטעות היא, שכל מי שהולכים למלחמה חושבים שהשלב הראשון יהיה קריטי, למשל, כוחות ארה"ב הצליחו להתגבר על הצבא העיראקי בשלב הראשון, אבל זה שלב לא סופי, כי אחר כך מתבוססים בדם של כיבוש מדינה זרה, כי ידוע שקמים ארגונים שמורדים בכובש,כמו הטרור שצמח על אדמת עיראק ממנו סבלו כוחות ארה"ב אבדות של יותר מ- 4,400 חיילים אמריקאים .לאחר הכיבוש, וושינגטון הוציאה יותר מ -1 טריליון דולר, וגם אז המלחמה לא הייתה "פיקניק ".

אחרי אירועים היסטוריים אלה , המגזין ציין כי דוגמאות אלה, מספיקים כדי שטראמפ ישקול את החלטתו, על יציאה למלחמה עם איראן. מה שמדאיג מאוד את כותב המאמר הוא שארה"ב יכולה להגיע להסלמה במערכה נגד איראן אך זה עשוי להיות מתוך חישובים מוטעים.  לאיראן יש יכולת להלחם בארה"ב, בעיקר באמצעות מתקפות סייבר, צוללות וכוחות מיוחדים, ושימוש בטילים, ובנוסף גם שימוש ביכולות צבאיות ישירות,הם רשאים לכרות בריתות פוליטיות וצבאיות עם מדינות במזרח התיכון, והכל כדי לגרום לאבדות וכאוס בקרב כוחות צבא ארצות הברית הלוחמים מולו. כמו כן לאיראן יש קשרים הדוקים עם חיזבאללה בלבנון ועם מספר קבוצות שיעיות בעיראק ותימן.

העיתון מעריך כי איראן עלולה,במקרה שהיא תסתבך המלחמה עם ארה"ב, לבקש מהחיזבאללה להיכנס אף היא למלחמה כדי לסייע לה ולהוריד את הלחץ הצבאי מעל כוחותיה ולאלץ אותה לפצל את המאמץ הצבאי ביותר מ-2 חזיתות לחימה בו זמנית.

המגזין סיכם וציין כי טראמפ לא צריך להסתכן במלחמה עם איראן, כי התוצאות שלה יהיו דומות ויקרות מבחינה כלכלית.

קרדיוט-עמרם אל מקבוצת נציב

 

 

2 thoughts on “"המלחמה בין איראן וארה"ב עלולה להיות עקובה מדם". ההיסטוריה חוזרת?

  • 03/07/2019 at 09:50
    Permalink

    שטויות במיץ… יותר קל מכיבוש עירק

    והכי חשוב: _ללא_ שום גיבוי חיצוני לגרילה מבית!!!
    עירק/סוריה/לבנון/תימן/סומליה/אפגניסטאן – כולן מגובות ע"י טהרן… שעכשיו תיפול בעצמה.
    זו גם הסנקציה הכי חזקה נגד סין ונגד אירופה כולה.

  • 03/07/2019 at 09:50
    Permalink

    שטויות במיץ… יותר קל מכיבוש עירק

    והכי חשוב: _ללא_ שום גיבוי חיצוני לגרילה מבית!!!
    עירק/סוריה/לבנון/תימן/סומליה/אפגניסטאן – כולן מגובות ע"י טהרן… שעכשיו תיפול בעצמה.
    זו גם הסנקציה הכי חזקה נגד סין ונגד אירופה כולה.

כתיבת תגובה