מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 21-6-2019

*- צבא עיראק מבטיח: "אגרוף ברזל" כנגד משגרי הרקטות על בסיסים של ארה"ב במדינה

👈צבא עיראק הודיע ביום רביעי, כי הוא חוקר סדרת התקפות מסתוריות של רקטות על בסיס צבאי, המארח אנשי צבא ארה"ב וכן התקפה על שדה נפט הקשור לענקית הנפט של ארה"ב, אקסון מובייל.

👈"פיקוד המבצעים המשותף, הטיל על כל גורמי המודיעין לאסוף מידע ולזהות את מי שעמד מאחורי ירי הרקטות והטילים על מספר אתרים צבאיים ואזרחיים, בבגדאד ובמחוזות אחרים", נאמר בהודעת צבא עיראק לעיתונות.

👈"כוחות הביטחון [של עיראק] יכו באגרוף ברזל, את כל אלה המפיצים חוסר ביטחון, פחד וחרדה ומבצעים אג'נדה המתנגשת עם האינטרסים הלאומיים של עיראק", אמר דובר צבא עיראק.

*- רוסיה לא תגיע לכל הסכם עם ארצות הברית על עתידה של סוריה, במידה וזה יושג על חשבונה של סוריה בעצמה, או על האינטרסים והעקרונות של רוסיה, כך אמר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

👈כאשר נשאל פוטין על ידי עיתונאי אם תהיה "עסקה גדולה" יחד עם ארה"ב על סוריה, פוטין ענה:

"מה זאת אומרת 'עסקה גדולה'? נשמע כמו איזה מעשה מסחרי. לא, אנחנו לא מוכרים את בעלות בריתנו, את האינטרסים שלנו או את העקרונות שלנו", אמר פוטין.

*- רוסיה מקווה כי ההתעצמות של ארה"ב במזרח התיכון "לא תהפוך לניצוץ שיוצר אש", כך אמר סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, לעיתונאים ביום חמישי.

👈"הידרדרות כזו היא מסוכנת, במיוחד באזור הזה. מי שמבצע פעולות כאלה בקלות רבה מדי צריך לעצור ולהשתמש בשכל הישר, לפני שיהיה מאוחר מדי", הוא אמר.

*- ראש משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי, הדגיש את התוכניות הכושלות של ארה"ב בסוריה, בלבנון, בעיראק, בתימן ובפלסטין, ואמר כי "סוריה נותרה איתנה למרות כל הקנוניות שנגדה."

👈בנאום שנשא ביום חמישי, ציין סלאמי, כי איראן אינה מעוניינת לנהל מלחמה עם כל מדינה, אך הוסיף כי איראן מוכנה לכך.

👈בהתייחסות שלו ליירוט המזל"ט הבוקר, אמר סלאמי:

"יירוט המזל"ט של ארה"ב מעביר מסר ברור ונחרץ, כי מי שמגנים על גבולות איראן ערניים ותמיד מוכנים, והם יפגעו בכל מטוס שיכוון למרחב האווירי של איראן והוא לא יחזור לבסיסו", אמר סלמי.

*- סגן יו"ר ועדת ההגנה בפרלמט הרוסי , אלכסנדר שרין, הציע לאיראן לקנות את מערכת ההגנה של רוסיה, S-400.

👈תזמון הדברים נאמרו בתוך הדיווחים, כי מזל"ט צבא ארה"ב הופל על ידי מערכת הגנה איראנית.

👈בראיון עם "ריה נובוסטי" בשפה הרוסית, ביום חמישי, הוא הצביע על ההיערכות של ארה"ב במערכות טילי פטריוט באזור, ואמר: "אני מניח שהצעדים של ארה"ב אינם, אלא ניסיונות להציג את יכולותה הצבאית ולעורר מתח צבאי."

👈"אני מאמין שאיראן זקוקה באופן דחוף לרכישת מערכת ההגנה של רוסיה S-400, כדי להגן על עצמה לחלוטין", הוא הדגיש.

*- טראמפ: "איראן עשתה טעות גדולה מאוד!", כך טראמפ צייץ באמצע הבוקר, כאשר פקידי הביטחון הלאומי שלו התכנסו כדי לשקול תגובות אפשריות.

*- שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הצביע על חוסר האפקטיביות במדיניות הלחצים של ארה"ב נגד איראן.

👈"איראן לא תשנה את המדיניות האזורית שלה תחת סנקציות או איומים של ארצות הברית", אמר זריף בפגישה עם מנהלי מחוז איספהאן.

👈זריף הסביר שהמצב השורר בזירה הבינלאומית, מראה כי רוב המדינות מתנגדות למדיניות של ארה"ב.

*- שר החוץ של סין: "הידיים השחורות" במעורבות של המערב מעוררת בעיות בהונג קונג

👈ואנג יי, שר החוץ הסיני, הזהיר מפני זרים המתערבים ומחבלים ביציבות, של ה"פרשה הפנימית של סין".

👈השר הסיני אמר לכתבים, כי כמה "כוחות מערביים" מנצלים את הנושא, כדי לעורר בעיות בניסיון להרוס את היציבות בהונג קונג "ובביצוע מדינה אחת, [עם] שתי מערכות."

👈"אנחנו רוצים להגיד את זה בקול רם: תמשכו את הידיים השחורות שהצגתם", הזהיר שר החוץ הסיני, והוסיף: "הונג קונג היא לא מקום בשבילכם להתנהג בשגעון".

👈"ידיים שחורות" הוא מונח המשמש בסין, כדי להתייחס לסוכנים זרים.

*- יירוט המזל"ט של ארה"ב על ידי איראן, ותגובתו של הנשיא טראפ שאמר כי "איראן עשתה טעות גדולה", הקפיצו את מחירי הנפט ב-6%, בתוך שוק של אי ודאות.

*- ארה"ב: הסנאטור הרפובליקני, לינדזי גרהאם, אמר בהקשר ליירוט המזל"ט של ארה"ב ביידי איראן, כי נכון לעכשיו "כל ההימורים מבוטלים".

*- פקיד במשרד החוץ האמריקני אמר ביום חמישי, כי בשלב זה חשוב לשלוח מסר של תמיכה לבנות הברית במפרץ.

*- עאדל אל-ג'ובייר, שר החוץ של סעודיה, הזהיר כי נשקלה תגובה על מעשיה של איראן, והוסיף כי המשטר האיראני לא יורשה לסגור את מסדרון המעבר החיוני.

👈"אנחנו מביטים ומתייעצים באופציה אחרת, יהיה מחיר שהם [איראן] צריכים לשלם", הוא איים והוסיף, כי "מה שראינו בחודשים האחרונים הוא עלייה בהתנהגות השובבה של איראן, וחופש התנועה שהוא חיוני לכלכלת העולם.

👈"הרעיון של סגירת מיצרי הורמוז עומד ליצור תגובה מאוד חזקה", הדגיש שר החוץ הסעודי.

👈"אני חושב שהמצב חמור מאוד בגלל ההתנהגות התוקפנית של איראן", אמר אל-ג'וביר בתדרוך בלונדון.

👈"כאשר אתה מפריע למשלוחים בינלאומיים, עם השפעה על אספקת האנרגיה, יש לזה השפעה על מחיר הנפט, ולכן יש לכך השפעה על כלכלת עולם. זה בעצם משפיע כמעט על כל אדם בעולם", אמר השר הסעודי.

*- סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי בולטון בדרכו לישראל כדי לדון בהסלמה הנוכחית.

*- נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר היום (ה ') כי ארצות הברית תיעדה כי המל"ט שלה נמצא במים בינלאומיים, ולא בשטחה של איראן, כפי שטוענת טהראן.

*- טראמפ רואה את האופציות שלו להגיב לאיראן מצטמצמות, לאחר שפקידי ממשל בארה"ב אישרו כי כוחות איראנים הפילה מזל"ט אמריקאי.

👈"הוא [טראמפ] מאמין שאנחנו נכנסים למרחב רע, שהאפשרויות שלו אוזלות", אמר הסנטור, לינדסי גרהם, לעיתונאים לאחר שדיבר עם טראמפ בבוקר ה -20 ביוני.

*- איראן תתלונן בפני מועצת הביטחון של האו"ם לאחר שארצות הברית הפרה את המרחב האווירי של איראן וטענה כי המל"ט שלה היה במרחב האווירי הבינלאומי, כאשר הוא נורה על ידי איראן, אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף.

*- הנשיא טראמפ זימן את מנהיגי הקונגרס לחדר המצב בבית הלבן ביום חמישי אחר הצהריים, לאחר שאיראן הפילה מטוס אמריקאי במרחב האווירי הבינלאומי.

*- הודו פורסת ספינות מלחמה במפרץ הפרסי, בתוך המתחים המתגברים בין איראן לארה"ב

👈הצי ההודי פורס מספר כלי שיט במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן, על מנת לספק "ביטחון" לאוניות מסומנות של הודו, החוצות את האזור.

👈ההחלטה באה בעקבות התקפות רבות על ספינות סוחרים באזור.

👈בהתייחסות למהלך המכונה "מבצע סנקאלפ", הודיע דובר חיל הים של הודו, ביום חמישי, כי שתי ספינות מלחמה יועברו למטרות "ביטחון ימי" במים הטרודים בין איראן, עומאן וסעודיה.

👈דובר חיל הים ההודי הוסיף, כלי שיט אלו יהיו מגובים על ידי כיסוי אווירי ונכסי מעקב.

*- רוסיה וארצות הברית זקוקות לדיאלוג כדי להגיע להסכמה ושניהן מבינות שאף אחת מהן אינה יכולה לכפות את עמדתה בכוח, אמר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

👈"אני לא חושב שמישהו מנסה ללחוץ עלינו לעשות משהו", אמר פטין בראיון ל- NTV.

*- רוסיה מציגה מחלוקת עם ישראל וארה"ב, טרם הועידה המשולשת בירושלים, במהלך שבוע הבא

👈רוסיה תציג את האינטרסים של איראן, בפגישה המשולשת של בכירי הביטחון של רוסיה, ישראל וארצות הברית בירושלים, אמר היועץ לביטחון לאומי של רוסיה.

👈איראן נמצאת בסוריה על פי הזמנת הממשלה הלגיטימית, וכן מעורבת באופן פעיל בלחימה בטרור. לכן, כמובן, נצטרך לקחת בחשבון את האינטרסים של איראן", אמר ניקולאי פאטרושב.

👈הוא הוסיף כי לרוסיה יש יחסים ידידותיים עם איראן, וכן יש לה קשרים עם ישראל וארצות הברית, והציע כי סביר ויתעוררו ניגודי עניינים.

👈"אנו נתמודד עם העובדה כי האינטרסים של המדינות הן בכיוונים שונים. הצד הרוסי יביא בחשבון את האינטרסים של איראן – יביא אותם לידיעת ישראל והארצות הברית", הוא הוסיף.

*- צבא ארצות הברית אמר, כי שווי המל"ט אשר ייורט על ידי איראן מגיע ל-130 מיליון דולר.

*- הסנאט האמריקני דוחה את מכירת הנשק לסעודיה בנזיפה לטראמפ

👈הסנאט האמריקני הצביע היום על חסימת מיליארדי דולרים במכירות צבאיות לסעודיה, איחוד האמירויות ומדינות אחרות, וכן דחה את החלטת הנשיא, דונלד טראמפ, לחדול מסקירת של הקונגרס על עסקאות כאלה בעזרת הכרזת מצב חירום על איראן.

*- מפקד חיל האוויר במזרח התיכון של ארצות הברית, אמר כי תקיפת איראן על מל"ט אמריקאי, המבצע שליחות מעקב במרחב האווירי הבינלאומי הייתה "התקפה ללא התגרות".

👈"זו היית התקפה ללא התגרות על נכס מעקב אמריקאי, אשר בכל מהלך משימתו לא הפר את המרחב האווירי של איראן", אמר מפקד חיל האוויר האמריקאי, ג'וזף גוסטלה.

👈"התקפה זו היא ניסיון לשבש את יכולתנו לפקח על האזור, בשל האיומים האחרונים על המשלוח הבינלאומי ועל זרימת הסחר החופשי", הוא הוסיף.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה