ארצות הברית מודאגת מההשקעה העמוקה של סין בישראל

ארצות הברית מודאגת מההשקעה העמוקה של סין בישראל, וזה מתבטא בהצעת התקציב הצבאית האחרונה של הפנטגון, המזהירה במפורש את בעלת בריתה, ישראל, מפני עשיית עסקים עם סין, בהסתמך על "השלכות ביטחוניות".

👈אף שהנשיא דונלד טראמפ דיבר שוב ושוב על תמיכתו הבלתי מעורערת בישראל ועל תמיכתו בבנימין נתניהו, הסנאט האמריקני הופך להיות חסר מנוח על הקשרים ההולכים וגדלים של סין עם ישראל.

👈החלטת ישראל לחכור את נמל העיר חיפה לקבוצת הנמל הבינלאומי הסינית, נמצאת תחת בדיקה נמרצת של הפנטגון.

👈נוסח הטיוטה של חוק ההסמכה הלאומית להגנת הביטחון – 2020, אשר קובע את תקציב צבא ארה"ב, ואת סדרי העדיפויות לשנה הקרובה – כולל התייחסות ספציפית לנמל בחיפה.

👈מאחר שנמל חיפה כבר מזמן מהווה נקודת עגינה עבור הצי השישי של ארה"ב, חוק ההגנה הלאומית של ארצות הברית (NDAA) מזהיר את ישראל כי "יש לארה"ב חששות ביטחוניים חמורים ביחס להסדרי החכירה" , בנמל חיפה וקורא לממשלת ישראל "לשקול את ההשלכות הביטחוניות של השקעות זרות בישראל".

👈הצעת החוק הועברה ביום חמישי על ידי ועדת שירותי הביטחון של הסנאט, בראשותו של הסנטור, ג'ים אינופה, תומך נלהב של ישראל.

👈הצעת החוק צפויה לעבור הצבעה מלאה בסנאט לפני הקונגרס באוגוסט.

👈אזהרתו של של הסנטור, אינופה, כלפי ישראל מתבססת על מדיניות הגברת הלחץ האנטי-סיני מצד ממשל טראמפ.

👈הסנטור, אינופה, קרא תיגר על אי-נכונותה של ממשלת ישראל לבצע בדיקות ביטחונית על השקעות סיניות, אשר אותן כבר ביקשה ארה"ב מישראל.

👈הסנטור טען כי ישראל העניקה כמה חוזי תשתיות מרכזיים לחברות סיניות, אף על אזהרותיה של ארה"ב.

👈מלבד נמל חיפה, מדובר גם בנמל פרטי בהיקף של כמיליארד דולר באשדוד, אשר הוענק לחברת הנדסה סינית, וחוזה בסך 4.1 מיליארד דולר להובלת רכבות קלות בירושלים, אשר במסגרתו עומדות כיום ארבע חברות בבעלות ממשלתית של סין.

👈כבר לפני כשנה, גורמים מארה"ב אמרו לישראל כי "ארצות הברית אינה יכולה להיות בברית עם מדינה שעבורה סין בונה נמלים", כך דיווח העיתון "הארץ".

👈היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, העלה גם חששות ריגול על חברות הטכנולוגיה הסיניות Huawei ו- ZTE, לעמיתו הישראלי, מאיר בן שבת, באפריל (שתי החברות עובדות כיום על רשת 5G בישראל).

👈המחוקקים בארה"ב, במיוחד הרפובליקאים כמו הסנאטור, אינופה, אינם חוששים לבקר את ישראל.

👈ארה"ב מבצעת כרגע מהלך מנוף משמעותי בצורה של חוק הגנה לאומי (NDAA), אשר מותאם מדי שנה כדי לשקף את המטרות הגיאופוליטיות של ארה"ב.

👈על פי הצעת החוק הנוכחית, אם ישראל תקבל את דרישותיה של ארה"ב לגבי ההשקעות של סין בישראל – יוקצו כ-500 מיליון דולר למערכות הגנה מפני טילים בישראל, כמו "כיפת ברזל", "קלע דוד" ו"חץ 3".

👈החוק גם מספק תמיכה בטכנולוגיות ישראליות כנגד מנהרות טרור "המשמשות את החמושים הפלסטינים להתקפות על ישראל".

👈על אף שארה"ב מקבלת אחריות על נתח משמעותי במערכות ההגנה של ישראל, ההנהגה בישראל יוצרת סחבת ואינה ממהרת לבצע את דרישותיה של ארה"ב לגבי השקעות של סין בישראל.

👈נכון לעכשיו ארה"ב אינה רוצה לבקר בגלוי את ישראל, אך ייתכן כי ממשל טראמפ והקונגרס יצטרכו לשקול את חשיבות הברית עם ישראל נגד הצורך להתמודד עם סין.

👈ישראל מצידה תאלץ בקרוב לבחור צד, ובכך תיגרר למלחמת הסחר של טראמפ כנגד סין ושאר בנות בריתה של סין.

👈ישראל בכל בחירה שתבחר, שהיא איננה נייטרלית, תשליך על מצבה הכלכלי.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה