מטוס האפ-35 : החמקן המתחמק מבעיות עצמו

החמקן המתחמק מבעיות עצמו.

דו"ח של הפנטגון גילה מאות כשלים במטוס "העל" F 35 שלא נפתרו ורק מתווספים ונראה כי כל יום שעובר תקלותיו גרועות מקודמו.

לפניכם רשימה חלקית:

*- המכ"מ שלו מכבה את עצמו כשהוא מגיע לטמפרטורה מסוימת. איזו? הטמפרטורה בה הוא אמור לתפקד.

*- מיכלי הדלק שלו כוללים כלי מדידה אלקטרוניים שהם רגישים מאוד ומחוברים לנתיכים בעייתיים.

התוצאה: הם עלולים להתלקח בעת קפיצות מתח, מה שהוביל לכך שנאסר על ביצוע טיסות ב-F35 בעת סופות ברקים. התקלה נותרה בעינה גם לאחר שהוחלפו מכלי הדלק.

*- התותח מוקם בצורה בעייתית ויצר רעידות קשות בגוף בעת ירי. כמה קשות? הרעידות מטעות חיישנים ומנתקות מגעים במערכות חשמליות מסוימות. בנוסף, תוכנה שמסנכרנת אותו עם מחשב הירי של המטוס התגלתה כפגומה. פיתוח של תוכנה חלופית יושלם ב-2019 ,אולי.

*- החלפת מנוע תקול אורכת 52 שעות. זאת, בעוד הדרישה הראשונית הייתה למטוס שאפשר להחליף לו מנוע תוך שעתיים.

*- כיסא המפלט נמצא בלתי תקין, ברמה שמסכנת חיי טייסים בעת פליטה.

*- המטוס מאבד יציבות במהירות איטית, בשל מערבולות שמקורן במבנה הכנף – ומפגין יציבות מוגבלת בגובה נמוך.

*- קסדת הטייס אינה מסונכרנת באופן מלא עם מכשירי הטיסה, מחשב המטוס המרכזי והחיישנים.

*- כמה ממערכות התחזוקה והתקשורת שבו דווחו כרגישות למתקפות סייבר.

ולקינוח, בכל הנוגע לתוכנה המטוס הוא חגיגה שלמה לחילופי באגים. כמה מהתוכנות בו הוגדרו כבלתי כשירות לשימוש מבצעי, או אפילו לטיסות ניסוי.

חלק מהליקויים תוקנו, בעוד חדשים ממשיכים להתגלות ככל שהוא מרבה בשעות טיסה, זה קורה לפעמים במטוסי קרב – אבל לא בתדירות ובכמויות כאלה.

A maintainer with the 388th Fighter Wing out of Hill Air Force Base, Utah, checks for structural damages on an F-35A during Red Flag 17-1 at Nellis Air Force Base, Nev., on Jan. 25, 2017. (Staff Sgt. Natasha Stannard/U.S. Air Force)

(Staff Sgt. Natasha Stannard/U.S. Air Force)

מה נשתנה מאז?

התשובה העצובה היא שכמעט כלום: דו"ח שפורסם בסוף ינואר השנה, עליו חתום רוברט בהלר, מנהל המרכז להערכת ביצועים בפנטגון, קבע שלא רק שרוב הליקויים טרם תוקנו בצורה משביעת רצון, אלא חלק מהליקויים נשארו במצב בו היו עוד ב-2014.

לוקהיד מרטין, היא טוענת רצינית לכתר "החברה הכי חכמה בעולם" .
כשהיא החלה בפרויקט, היא רצתה לדאוג שאי אפשר יהיה לבטל אותו – לא משנה כמה יעלה. לכן, שילבה בפרויקט הרבה מאוד יצרני רכיבים גדולים ופרסה את הייצור על 46 ממדינות ארה"ב. בתוך שנים ספורות הוקמו מערכי ייצור חדשים, בעיקר במדינות בהן המושלים והסנאטורים ידעו לשמור טובה ובצדק, לוקהיד מרטין פתרה הרבה מבעיות האבטלה בהן.
כיום מיזם ה-F35 מעסיק 170,000 עובדים, שרובם גויסו ספציפית עבור ה- F35. החברה יודעת טוב מאוד שאף נשיא, מזכיר הגנה, מושל או סנאטור לא יעז להיות זה שיהפוך את העובדים הללו למובטלים ובטח לא איש העסקים המהולל מיסטר פרזידנט דונאלד טראמפ.

לפנטגון יש הסדר עם לוקהיד מרטין, שקובע שככל שיוזמנו יותר מטוסי F35, כך ירדו עלויות הייצור וכך גם המחיר ליחידה. לפיכך, יצאה ממשלת ארה"ב למצוא קליינטים לחמקן שלה, כדי ש- 406 המיליארד לא יהפכו ל- 506 מיליארד.

משרד החוץ האמריקאי הפעיל לחץ כבד על מדינות החסות של ארה"ב (ביניהן נחשו מי….Israel), והצליח לסגור עסקאות. כיום נמצא צי המטוסים במצב שמיש למחצה, במקרה הטוב. כדי להאיץ את פתיחת מערכי הייצור, העדיפה לוקהיד מרטין לאמץ שיטה בה קודם בונים את המטוסים ואת הבעיות פותרים תוך כדי תנועה ,כך שכל פעם שתתגלה תקלה חדשה, יחזרו כל המטוסים למוסך. היא אמנם יצרה כך הרבה משרות במהירות, אך גם גרמה לפרויקט להתעכב ולהסתרבל.

ומה ונאמר על ה-F35 של חיל האוויר הישראלי?

כנראה שמצבם יהיה טוב משל כל האחרים, פשוט משום שישראלים מצטיינים בלאלתר. היחידות הטכניות, התעשיות הצבאיות המקומיות והטייסים עצמם ידועים במציאת פתרונות בשטח גם כשהציוד עצמו עושה טריקים ושטיקים. נקווה שיחזיקו מעמד.

קרדיט:מאיר בר מקבוצת נציב

Related image

 

 

כתיבת תגובה