ברקע הפסגה המשולשת עם 2 המעצמות בישראל

פגישה משולשת רוסית-אמריקנית-ישראלית בירושלים … שתדון בגורלה של איראן בסוריה?

עתיד הנוכחות האיראנית בסוריה יהיה הנושא המרכזי על סדר היום של פגישה משולשת רוסית- אמריקנית- ישראלית בירושלים, כך דיווח  (יום א ') העיתון "אשרק אל-אוסט".

המפגש המשולש כולל את נשיאי המועצה לביטחון לאומי הרוסי, ניקולאי פאטרושב, עמיתו האמריקאי ג'ון בולטון ומאיר בן שבת. ראש המל"ל הישראלי.

רוסיה כידוע מעדיפה את איראן על ישראל .. מפני שהיא ממלאת את החלל במלחמה בסוריה והוצאתה מסוריה עלול ליצור כאוס במדינה בינתיים עד שצבא אסאד יתחזק או עד שיחוסלו יתר המורדים בסוריה
השאלה המרכזית עד .. לאן תלך ישראל להרתיע את איראן בסוריה?
בהתחשב באסטרטגיה הרוסית אין ספק כי הצעה כזו עשויה לקרות, אך לא ניתן לראות את סוגיית הנוכחות האיראנית בסוריה במנותק משאר חלקי האזור.

"עסקת המאה" של ארצות הברית, שלפי הספקולציות, תכלול לא רק הכרה בגבולות חדשים, אלא גם סגירת תיק ההחזרה של הפליטים הפלסטינים, שאזרחות תינתן להם על ידי מדינות ערב המארחות אותם כרגע בתמורה לסיוע כלכלי אמריקני.

ברמה של המדינות הערביות הסובבות את ישראל, כולם סובלות לא רק ממשברים כלכליים חמורים שהניחו אותם על סף תהום, אלא שלמעשה הם גם היו רוצים להגיע לנורמליזציה עם ישראל כדי שזה  ישפר את כלכלתן.

אבל מה עם סוריה?

"עסקת המאה" לא תצליח ללא נורמליזציה בין ישראל לסוריה, ותכלול את דמשק בתכנית המוצעת. כדי שלא יהיה עוד מי שמחפש את שיבת הפליטים הפלסטינים לאדמותיהם,ואז לא תישאר שום תביעה להחזרת הפליטים.

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, הולך ומסיים את מלחמת האזרחים, ועכשיו הוא שולט לא רק על עתידה של סוריה, אלא גם על גורלה של ירושלים ועל העניין הפלסטיני ולכן יש לשתפו בתוכנית ה100.

למעשה, ארצות הברית וישראל מעוניינות לנרמל את היחסים עם סוריה יותר מכל מדינה אחרת, והן זקוקות נואשות לאישורו של אסד על "עסקת המאה". עליית הנשיא הסורי, והצטרפותו למחנות בעלות בריתה של אמריקה, היו אמורים לפתור בעיות רבות עבור ארצות הברית וישראל. גם מדינות המפרץ חולמות על כך.

כמובן, זה יכול להוציא את איראן, ואפילו את רוסיה, מסוריה, לא משנה מה ערבויות ארצות הברית יכולה לתת על זה עכשיו. ההבטחות של וושינגטון, כמו שרוסיה מכירה יותר מכל אדם אחר, שוות דבר.

הנשיא אסד, ללא רוסיה, וללא איראן,כל אחד בנפרד אינם חזקים מספיק כדי להבטיח את הביטחון, השיקום והפיתוח של סוריה, אך השלושה משלימים זה את זה, לאחר שהובטח להם, על ידי ניסיון מעשי, את האפקטיביות של שיתוף פעולה משולש זה. לכן נראה כי שינוי ההישגים האמיתיים, שנכתב בזיעה ובדם, בהבטחות אמריקאיות מבריקות, לא יפתה אף לא צד אחד של המשבר הסורי, כולל רוסיה.

הם רוצים להציע לרוסים להוריד את הסנקציות כדי לזכות לשיתוף פעולה מצידם כצלע שלישית,במיוחד כי ערבויות ארה"ב בסוריה יכולות להיות שוות משהו, במקרה של הסלמה של המצב בחזית אוקראינה, במובן זה כל ויתור רוסי בסוריה אפשרי, אבל אם זה כולל את הנורמליזציה של יחסי רוסיה-אמריקנית .

זה לא יעלה על הדעת, כי ארצות הברית סובלת כיום מההיסטוריה של ההגמוניה העולמית ועוסקת במלחמות עם העולם כולו. ברור שאפילו אובדן הדומיננטיות של ארצות הברית, הפיוס שלה עם המדינה החזקה בסביבה האזורית שלה ,( קרי רוסיה ) עם שאיפות צנועות, ישנה את התנהגותה.

לכן, עסקה משולשת בנוכחות האיראנית בסוריה אפשרית. את החדשות באשרק אל-אוסט יש לטפל בהן בהקשר של מלחמת התקשורת, שמטרתה לזרוע חשדות וליצור מחלוקת בין המדינות המנצחות בסוריה.

עסקה כזו, של המפגש המשולש בירושלים כמו "עסקת המאה", נדונים לכישלון , ולכן גם עסקה זו לא תשרוד, מה גם שההגמוניה האמריקאית לא תימשך יותר מ 10 שנים. ואז המזרח התיכון ופלסטין יחזרו לזירת הסכסוך, ושאלת העימות תפתח מחדש.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

Image result for ‫ישראל ארה"ב ורוסיה‬‎

 

 

 

כתיבת תגובה