מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 5-6-2019

*-הממשלה הסינית נוקטת בצעדים להגבלת יצוא מתכות נדירות במלחמת הסחר העמוקה שלה עם ארה"ב, מתכוננת לנצל את כרטיס האס שיכול להפריע את אספקת המפתחות לתעשיות ההיי-טק והביטחון.

*- כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית מנעו היום מחברי ותומכי קבוצה איסלאמית בגדה המערבית לבצע את תפילות עיד אל-פיטר במסגד בחברון, כך על פי בכיר ברשות הפלסטינית בעיר.

?תמונות וסרטונים, אשר פורסמו בתקשורת החברתית הראו כי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית מעכבים את תומכי חזב אל-תחריר באזור שמסביב למסגד אל-אברא, ומפעילים כוח כנגד חלק מהם.

?חזב אל-תחריר, התומכת בהקמת ח'ליפות הנשלטות על-ידי ההלכה האסלאמית, הכריזו ביום שני כי עיד אל-פיטר, חג הסיום של רמדאן, יתחיל באותו ערב, וזה סותר את מוחמד חוסיין, המופתי של הרשות הפלסטינית ירושלים, אשר הודיע שהחג יתחיל ביום שלישי בלילה.

*- לבנון מאשימה את ישראל בהתקפות על מיכליות הנפט באמיריות

?לדברי היטהאם אבו סעיד, מזכיר הוועדה הבין-לאומית לזכויות האדם במזרח התיכון, שצוטט על-ידי המקור, המשטר הישראלי אחראי לפיצוץ של 12 במאי באזור האמירויות, פוג'איירה.

?לטענת הדובר, ארבעת כלי השיט שניזוקו ב"חבלה" היו בשטח שבשליטת הפנטגון.

?לכן, עיקר האחריות על האירוע הוא ארצות הברית ובעלת בריתה ישראל, ולא אחרים.

?הועדה טענה כי ישראל מנסה להסתיר את המציאות, אך היא מעורבת במישרין בפיצוץ מיכליות הנפט באזור נמל פוג'ירה.

*- ארה"ב: גנרל חיל האוויר, המעומד להנהיג את הפיקוד הלוחם החדש של הפנטגון, הוא גם ניהל את פעולות החלל של צבא ארה"ב, אמר היום למחוקקים כי כל התנגשויות עתידיות עם מעצמות מרכזיות כמו רוסיה או סין יתנהלו בחלל.

?"כבר אין לנו את המותרות של עבודה בתחום השקט הזה, ואין לנו עוד את המותרות להתייחס לעליונות שלנו בחלל כנתון", אמר הגנרל ג'יי ריימונד לועדת השירותים המזוינים של הסנאט.

?ריימונד עסק כ-35 שנה בחיל האוויר ועבד במרחב החלל.

?כעת הוא מוביל את הארגון האחראי על אימונים וציוד של כ -15,000 איש במפעלי החלל של חיל האוויר, וכמו כן גם את כוחות החלל, אשר הוקצו לפיקוד האסטרטגי של ארה"ב.

?פקידי הפנטגון אמרו כי לאחר אישורו לתפקיד של ריימונד, משרד ההגנה יתחיל בהקמת מפקדת חלל אמריקאית כמפקדה הלוחמת ה -11 המאוחדת שלה, המהווה את הכוחות המשותפים לפיקוד ולפעולות בקרה באזור גיאוגרפי מסוים או באזור פונקציונלי כגון פעולות סייבר או פעולות מיוחדות.

?ריימונד אישר אתמול את כל השינויים המוצעים במפעלי החלל של הפנטגון וציין בפני הסנטורים, כי אם ארצות הברית לא תגיב במהירות להתקדמות יכולות החלל של סין ושל רוסיה, מדינות אלה יעלו על היכולות של ארה"ב.

*- המנהיג העליון של איראן, איתאללה עלי ח'אמנהאי, אמר כי הנשיאות של דונלד טראמפ מראה, כי ארצות הברית נמצאת ב"הידרדרות", שכן הרפובליקה האיסלאמית מסמנת 30 שנה למותו של מייסדה.

?"גורלם של יותר מ -300 מיליון בני אדם נמצא בידיו של אדם [טאמפ] בעל מאפיינים כאלה [בעייתים], זהו סימן לירידתה הפוליטית של ארה"ב", אמר ח'אמנאי בשידור חי בטלוויזיה.

?"בארה"ב עצמה יש כל כך הרבה ויכוח על היציבות הנפשית והמוסרית שלו", הדגיש ח'אמנאי והוסיף כי "כאשר אדם כזה הוא נשיא מדינה, זה מראה את הירידה הפוליטית והמוסרית של אותה מדינה".

*- שלוש ספינות מלחמה של סין הגיעו במפתיע לבסיס חיל הים "גארדן איילנד" בסידני, אוסטליה.

?ב- 3 ביוני 2019, אוסטליה הופתעה ממראה שלוש אוניות מלחמה של סין, אשר הפליגו אל נמל סידני ואילצו את ראש ממשלת אוסטרליה להרגיע את התושבים העצבניים.

?אנליסטים חקרו את הסודיות סביב הגעתם של שלוש ספינות המלחמה הסיניות, באופן פתאומי לנמל סידני באוסטרליה.

?כ -700 איש נמצאים על הספינות, אשר עוגנות כעת בבסיס חיל הים האוסטרלי למשך ארבעה ימי הפסקה.

?הביקור לא הוכרז על ידי הרשויות באוסטרליה מראש.

?אנליסטים טוענים כי הביקור הוא כוח המשימה הסיני הגדול ביותר שהפליג לנמל אוסטרלי מזה שנים – וזהו הוא סמל לעוצמתה הימית של סין באוקיינוס ההודי והאוקיינוס השקט.

?אוסטרליה, כדי להרגיע את התושבים הנסערים, טענה כי מדובר בביקור גומלין, אך מומחי ביטחון מאמינים כי חוסר מידע מראש על ספינות המלחמה מסין, מראה כי אוסטרליה נזהרת בהערות על מנת לא להרגיז את הצבא הסיני.

?פיטר ג'נינגס מהמכון למדיניות אסטרטגית אוסטרלית וחשיבה עצמאית, אמר:

?"בשבילי זה רק מצביע על העובדה שהממשלה שלנו ומערכת הביטחון שלנו לא יודעים איך לדבר על סין, הם מפחדים להעיר הערות בפומבי ואני חושב שהם צריכים להכיל את הפעולה שלהם וביחד להבין איך הם יכולים לדבר על סין, באופן שבו הם יכולים להסביר את העסק שלהם לאוסטרלי הממוצע".

?ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, הדגיש את עיתוי הביקור, כאשר ספינות המלחמה מסין הגיעו יום לפני יום השנה ה -30 לטבח בכיכר טיאננמן.

?שלושת הספינות הסיניות השלימו לאחרונה פעולות נגד פירטים במפרץ עדן.

?ראש ממשלת אוסטרליה, מוריסון, נאלץ להרגיע את הציבור האוסטרלי וטען, כי ההפסקה בסידני היא הסדר ארוך טווח.

?"הם חזרו מפעילות סחר בסמים במזרח התיכון, זה עוד הפגנה של היחסים שיש לנו וזה היה בתכנון כבר כמה זמן", אמר.

?עם זאת, אוסטרליה ציינה כי סכסוכים טריטוריאליים בין סין לבין שכנותיה האזוריות בים סין הדרומי "נכנסו לשלב חדש ומסוכן" בשנים האחרונות.

?מומחים אמרו כי אוסטרליה היא בעלת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב באזור, ולכן אוסטרליה עלולה לעבור מכבש לחצים תחת ארה"ב וסין כדי להפוך את "נוכחותה של אוסטרליה בים סין הדרומי מעבר להצהרות על תמיכה מדינית בחופש השיט".

*- המנהיג העליון של איראן, איתאללה עלי ח'אמנהאי, אמר ביום שלישי כי טהראן "לא תוטעה" בהצעת המשא ומתן של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ולא תוותר על תוכנית הטילים.

*- דונלד טראמפ מקווה לנצל את ביקורו הממלכתי בבריטניה כאפשרות לגייס את לונדון למלחמת הסחר המואצת שלו כנג סין, אמרו אנליסטים ל- RT, וציינו כי הבריטים בניגוד לאיחוד הארופאי מתקשים לומר 'לא' לבקשות ארה"ב.

*- האזור הירוק של בגדאד, הרצועה המבוצרת בכבדות על הגדה המערבית של נהר החידקל, פתוחה עכשיו לציבור מסביב לשעון, אמרו גורמים ביטחוניים בעיראק.

?האלוף ג'סים יחיא עבד אל-עלי אמר, כי השטח שבו נמצאת שגרירות ארה"ב ומשרדי ממשלת עיראק פתוח כעת "עשרים וארבע שעות ביממה ללא כל חריגות או תנאים", דיווחה סוכנות הידיעות AP.

*- גורם סורי אמר לתקשורת הרוסית, כי אין כוונה שאיראן תצמצם את רמת הכוחות שלה במדינה, גם אם ארה"ב וישראל יבקשו להציע לרוסיה עסקה.

*- משרד החוץ של סין הזהיר כי חברות הפועלות בארצות הברית עלולות להתמודד עם הטרדה מצד רשויות אכיפת החוק של ארה"ב, כך דיווחה היום התקשורת הממשלתית של סין

?משרד התיירות של סין גם הזהיר תיירים סינים על איומים פוטנציאליים, כגון שוד ואלימות באקדח בעת ביקור בארצות הברית, כך המסר בתקשורת המדינה.

?אלה אזהרות חדשות, לאחר שאתמול סין הזהירה סטודנטים סינים מלימודים בארה"ב.

*- עורך דינו של ניזאר זאקא, איש לבנוני אשר נעצר באיראן מאז 2015, אמר כי הלקוח שלו ישוחרר בימים הקרובים.

?העורך דין אמר לסוכנות הידיעות AP, כי שחרורו הצפוי של זאקא הושג לאחר גישור של בכירים בלבנון, בהם הנשיא מישל עון וראש הממשלה סעד חרירי.

?כמה כלי תקשורת באיראן דיווחו אתמול כי זאקא ישוחרר בקרוב מבלי למסור פרטים נוספים.

?זאקא, בעל תושבות קבע בארה"ב, נעדר מאז שנת 2015, במהלך המסע החמישי שלו באיראן. שבועיים לאחר מכן דיווחה הטלוויזיה באיראן, כי הוא עצור בחשד שיש לו "קשרים עמוקים" לשירותי המודיעין של ארה"ב.

?זאקא, בן 52, נידון ל -10 שנות מאסר בחודש ספטמבר 2016 והעביר קנס של 4.2 מיליון דולר, לאחר שבית המשפט הביטחוני של איראן הרשיע אותו בריגול.

?משפחתו של זאקא, סיפרה לאשארק אל-אוסט, כי לא נודע לה רשמית על שחרורו האפשרי של האיש.

*-נושאת המטוסים, ארה"ב אברהם לינקולן, שארה"ב אמרה כי תישלח במהירות למזרח התיכון בין המתחים עם איראן, נשארה מחוץ למפרץ הפרסי האסטרטגי, ומפקדה אמר כי הצי האמריקני מבקש להימנע מהסלמה.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה