הפנטגון מתכונן למלחמה – אבל לא עם איראן אלא עם סין

האמת: הפנטגון מתכונן למלחמה – אבל לא עם איראן אלא עם סין.

?ההחלטה האחרונה של הבית הלבן להאיץ נכנסים צבאיים למפרץ, בדיוק כמו בפלישה לעיראק ב -2003, כאשר פקידי ממשל בארה"ב מציינים נתונים מודיעיניים חשודים, על מנת להצדיק הכנות למלחמה.

?ב -13 במאי, שר ההגנה בפועל, פטריק שנהאן, אף הציג בפני בכירי "הבית הלבן" תוכניות לשלוח 120 אלף חיילים למזרח התיכון למלחמה עתידית אפשרית עם איראן ועם הזרועות שלה.

?בעוד ג'ון בולטון, רואה במלחמה שמטרתה לחסל את המנהיגות של איראן כזכייה פוטנציאלית גדולה לארה"ב, הפנטגון מתעסק יותר ויותר בהכנות לסוג אחר של לחימה במקום אחר לחלוטין: עימות בעל עצימות גבוהה עם סין, אולי בים סין הדרומי.

?בכירים צבאיים בארה"ב רואים מלחמה עם איראן כצעד גדול לאחור, הם רואים במלחמה עם איראן סוג של מלחמת קרקע בדרגה נמוכה, אשר ארה"ב נכשלה בה בעבר ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה – לחימות שארה"ב הייתה מעדיפה להשאיר מאחור.

?לטענת בכירים בפנטגון, אם הנשיא טראמפ יאמר לצבא ארה"ב לתקוף את איראן, הצבא יעשה זאת, ואם זה יקרה, אין ספק לגבי התוצאה השלילית הסופית של איראן.

?עם זאת, לדעת רבים בפנטגון – כמעט 18 שנה של ניסיון בלחימה בטרור, לאחר שיושמה מלחמה בטרור מצד ארה"ב, אין ספק כי כל תקיפה של ארה"ב על איראן תעורר תוהו ובוהו נוסף באזור, הרוגים נוספים רבים, המלחמה תיצור עוד פליטים ותשאיר מאחוריה עוד אזרחים עניים, ערים ותשתיות הרוסות יותר, ועוד נשמות זועמות, שמוכנות להצטרף לקבוצות הטרור הבאות.

?זה יוביל לקונפליקט נוסף של קונפליקטים מתמשכים לחיילים של ארה"ב במזרח התיכון.

?טראמפ מביט על עיראק ואפגניסטן, שהן סוג של תרחישים ללא ניצחון, לחימות אשר גורמים בכירים רבים בפנטגון מבקשים לברוח מהן.

?לכן טראמפ והפנטגון עסוקים בימים אלו ביצירת מלחמה אחרת:

?לאחר שנים של לחימות עם אנשי טרור וג'יהאדיסטים ברחבי המזרח התיכון רבתי, צבא ארה"ב מתגאה יותר ויותר בהכנות למלחמה במתחרים שארה"ב יכולה לנצח באופן ברור כמו כנגד סין ורוסיה.

?הטענה בפנטגון, כי המלחמה הבלתי פוסקת של ארצות הברית בטרור פגעה קשות בצבא וכושר ההרתעה.

?סין ורוסיה מנצלות את העיסוק הממושך של ארה"ב בטרור, על מנת לחדש את הכוחות שלהם ולצייד אותם בנשק חדיש.

?לדעת גורמים בכירים בפנטגון, כדי שארצות-הברית תישאר כוח עליון – החשיבה של הפנטגון חייבת להתרחק מסיכול טרור בלחימות ארוכות- ולמקד את האמצעים כדי להביס את היריבות הגדולות.

?השקפה זו התבררה היטב על ידי שר ההגנה דאז, ג'ים מאטיס, בעדות בפני ועדת השירותים המזויינים של הסנאט באפריל 2018:

?"ההשפעה השלילית על המוכנות הצבאית, אשר נגרמה מהתקופה הארוכה ביותר בהיסטוריה של לחימה, אשר יצרה צבא מאולץ ומקבץ משאבים. היריבים שלנו החלו באותם שנים להשקיע ביכולות צבאיות שנועדו לשחוק באופן משמעותי את היתרון של ארה"ב בטכנולוגיה מתקדמת. סין היא מודרניזציה של הכוחות הצבאיים הקונבנציונליים ברמה שתאתגר את העליונות הצבאית של ארה"ב. בתגובה, לארה"ב הייתה רק ברירה אחת: לכוון מחדש את הכוחות שלה לתחרות כוח גדול. תחרות אסטרטגית ארוכת טווח, לא טרור, זה כעת המוקד העיקרי של הביטחון הלאומי בארה"ב.”

?למעשה, ההחלטה מעוגנת כבר באסטרטגיית ההגנה הלאומית של ארצות-הברית, זה משתקף בכל ההיבטים בהצעת התקציב של הפנטגון. הצעת תקציב בסך 750 מיליארד דולר לשנת הכספים 2020, שנחשפה ב-12 במרץ, מתואמת לחלוטין עם הגישה הזו.

"הפעולות והיכולות הנתמכות על ידי תקציב זה, ימקמו בחוזקה את צבא ארה"ב עבור תחרות כוח רב במשך עשרות השנים הבאות," כך אמר מזכיר ההגנה בפועל.

?למעשה, בהצעת התקציב הנוכחית, הפנטגון עשה הבחנות חדות בין סוגי המלחמות, אשר ביקש להשאיר מאחור לבין אלה שהוא רואה בעתיד.

?ככל שהפנטגון ממשיך במורד השביל הזה, הפנטגון כבר שוקל תרחישים עתידיים של מלחמה. כמו התנגשות עם הכוחות הרוסיים באזור הבלטי של ברית המועצות לשעבר, הפנטגון מחשיב זאת לאפשרות ברורה.

?כתגובה ארצות הברית, מדינות נאט"ו ובעלות הברית חיזקו את הכוחות באותו אזור וחיפשו אמצעי לחימה המתאימים להתקפות על ההגנות הרוסיות לאורך הגבול המערבי של אותה מדינה.

?עם זאת, המוקד העיקרי של הפנטגון הוא סין, כולם תמימי דעים בפנטגון, כי הכוח הסיני מהווה את האיום הגדול ביותר על האינטרסים האסטרטגיים ארוכי הטווח של ארה"ב.

?"ההתפתחות הכלכלית חסרת התקדים של סין איפשרה התחזקות צבאית מרשימה, אשר יכולה לאתגר בקרוב את ארה"ב על פני כל התחומים כמעט", אמר האדמירל הארי האריס ג'וניור, מפקד פיקוד ארה"ב באוקיינוס השקט (USPACOM) וכיום שגריר ארה"ב בדרום קוריאה.

?"המודרניזציה הצבאית המתמשכת של סין היא מרכיב מרכזי באסטרטגיה המוצהרת של סין, שתחליף את ארה"ב כשותפה הביטחונית המועדפת על מדינות בהודו-פסיפיק".

?אם תקראו את עדותם של המפקדים הצבאים הבכירים בארה"ב, תדעו כי צבא ארה"ב – או לפחות חיל הים וכוח חיל האוויר – מתמקדים במלחמה עתידית, שבה הכוחות של ארה"ב כבר לא מתמקדים בטרור או במזרח התיכון, אלא מתרגלים שימוש בנשקים מתוחכמים ביותר כדי להכניע את הכוחות המודרניים של סין (או את רוסיה).

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

 

Image result for ‫סין ארה"ב‬‎

כתיבת תגובה