השבוע שבין ה-24.5.19 ל- 31.5.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה

*- אנשי החמא"ס ממשיכים בשיגור מסיבי של בלוני תבערה, ושואבים עידוד מהשרפות בארץ. מנגד, מיתנו את היקף הפרות הסדר ליד הגדר, אך מאיימים כל העת בהסלמה מחודשת.

*- הרש"פ מגבירה את מאבקה נגד יוזמת טראמפ והועידה בבחריין, ובמקביל מכריזה,כי תבחן מחדש את כל הקשרים עם ישראל, בדגש על קשרי הכלכלה והתיאום הביטחוני. למרות זאת, פרסמו מנגנוני הרש"פ ידיעה בדבר מעצר פעילת דאע"ש,שתכננה פיגוע התאבדות בישראל.

*- הרש"פ מכריזה, כי עובדי המנגנון הממשלתי יקבלו החודש רק 60% משכרם, בשל ההימנעות מקבלת כספי המסלקה. לגבי שרי הממשלה, אל דאגה, הם קיבלו מראש שכר מוגדל, כך שהקיצוץ לא יפגע בהם.

*- גורמי הרש"פ משחררים שיחת טלפון בין שניים מבכירי החמא"ס בנושא מעילת ענק בכספי סיוע שהעבירה סעודיה לנזקקים ברצועה לרגל הרמדאן. בד בבד, מגיעים שניים מבכירי הפת"ח לרצועה, בעקבות עימותים על חלוקת סיוע מטעם יו"ר הרש"פ לנזקקים ברצועה גם כן.

*- מתיחות גוברת בהר הבית, על רקע הרמדאן ויום ירושלים. המוסלמים מצליחים להשתלט מחדש על המסגד בשער הרחמים, ולקיים בתוכו תפילות ופעילות דתית.

*- בשבוע הבא- חג "עיד אלפיטר", ושבתון רשמי בכל שטחי הרש"פ.

ובהרחבה

גל החום הכבד ששרר בארץ במיוחד בסוף השבוע שעבר נוצל ע"י הפלסטינים להגברת שיגור בלוני התבערה, ולביצוע הצתות במוקדים נוספים, באופן שגרם לנזקים כבדים לרכוש הן בעוטף עזה, והן במקומות נוספים, באיו"ש, וגם בתוך שטח ישראל. ברשתות החברתיות, היו לא מעטים ש"התענגו" למראה האש האוכלת את
מעשי היהודים וייחלו לרגע בו תכלה האש את כולנו.

הנה כתבה של רשת "אלג'זירה אודות השרפות. אפשר כמעט לשמוע את קולות העונג:

הטיפשים הללו, לא שתו לבם לכך שהאש פגעה גם בישובים פלסטיניים, וגם לא ליתר נזקי מזג האוויר החם, ובכלל זה תמותה גדולה של עופות בלולים באיו"ש, שם לא פורסם נתון, ובעזה, שבה מתו מעל מאה אלף עופות, יותר מעשרה אחוזים ממשק העופות באזור. התמותה הגדולה חייבה את אנשי החמא"ס לאשר יבוא עופות
קפואים לרצועה, כתוצאה ממחסור והאמרת המחיר.

בתוך כך, שימש מזג האוויר החם תירוץ לאנשי החמא"ס למתן את רמת האלימות בגבול הרצועה במסגרת מצעד השיבה, וגם האיומים בחידוש טרור "הטרדות הלילה" טרם מומש, גם אם לא בוטל, כשמנגד, שיגור בלוני הנפץ והתבערה אינו פוסק לרגע. בחמא"ס והגא"פ מאיימים לחזור להסלמה, כשכל מחוות ישראל, ובכללן ההגדלה מחדש של מרחב הדיג ל- 15 מייל ימי לא מרשימה אותם (בינתיים צומצם מחדש ל- 10 מייל). יצוין, שהפגנות יום השישי הקרוב צפויות לעמוד בסימן: יום ירושלים העולמי (לא כ"ח באייר שיחול ביום ראשון הקרוב), אירוע המצוין כיום בעיקר ע"י משטר האייתוללות באיראן, ביטוי נוסף להתקרבות המחודשת בין חמא"ס למשטר האיראני. כמובן שבהתקרבות הזו, ממלא הגא"פ תפקיד מרכזי, כשאנשיו מוכנים כל העת להביא להסלמה, אם יתפתח עימות אמריקני- איראני במפרץ הפרסי. יצוין, כי השבוע קרסה מנהרת טרור של הגא"פ ברצועה, ונרשמו שם הרוג ו-3 פצועים.

על רקע זה, מברכים אנשי החמא"ס על קריאתו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נצראללה למפגש תיאום פלסטיני- לבנוני למאבק משותף במה שמכונה: "עסקת המאה", והאפשרות למתן מעמד תושבי קבע לפליטים הפלסטינים במדינות ערב, ובכללם לבנון.

במקביל, גם הרש"פ מסלימה את המאבק כנגד "עסקת המאה", ויו"ר הרש"פ אבו מאזן מכריז שמדובר ביוזמה שנולדה מתה, והרש"פ לא תשתף עימה פעולה בשום צורה. לעומתו, מחמד דחלאן, יריבו להנהגת הפת"ח מזהיר את ההנהגה הפלסטינית, כי גישה כזו רק תגבה מהפלסטינים מחיר כבד, שכן הרעיון העיקרי ביוזמה הינו, שהיא כלל אינה תלויה בהתנהלותם ויש לה חיים משל עצמה. מנגד, פרסם הועד הפועל של אש"ף קול קורא לאנשי עסקים פלסטיניים להחרמת ההשתתפות בועידת בחרין, וכן נמשכים הלחצים מבית על אנשי העסקים הקשורים למפלגה לפיתוח ורפורמה, בראשות איש העסקים החברוני אשרף ג'עברי, שהכריז שיגיע
למנאמה.

גם סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים אונר"א, נכנסת לעימות סביב עסקת המאה,על רקע קריאת הממשל האמריקאי להשבית את פעילותה המביאה להנצחת "הפליטות" הפלסטינית, ולבנות מנגנון סיוע חלופי שיחתור לשיקום הפליטים. הנהלת אונר"א מכריזה שתמשיך לפעול למען אוכלוסיית הפליטים, דוחה את הביקורת
האמריקאית, ומכריזה על מגבית כספים למימון המשך עשייתה בשטח. מה שמטריד בסוגיה זו, שדווקא ממשלת ישראל נותרת מאחור ואינה מנצלת את התמיכה האמריקאית כדי לשים קץ לפעילות הארגון העוין הזה.

לצד ההסלמה בהתבטאויות הרש"פ נגד "עסקת המאה" והממשל האמריקאי, מסלימים דוברי הרש"פ את ההתבטאויות נגד ישראל. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ שב והכריז השבוע, כי ממשלתו תבחן מחדש את כל ההסכמים עם ישראל, ותחזור בה מההכרה בה. בנוסף, טען, כי הרש"פ שבה ודחתה הצעה ישראלית להעביר בחשאי את כספי המסים שנגבו עבור הרש"פ, כל עוד ישראל מנכה מהם את כספי משפחות האסירים וה"שהידים". אשתיה הוסיף, כי בשל עמדה זו הרש"פ תשלם בחודש הקרוב לעובדיה הן באיו"ש והן ברצועה, רק 60% משכרם, בעוד משפחות האסירים וה"שהידים" תזכינה לקצבה מלאה.

ברקע, מתפרסמות ידיעות לפיהן לשרי הממשלה הועלה השכר החודשי מ- 3000 ל-5,000 דולר בחודש, כך שבפועל הם לא ייפגעו מקיצוץ השכר הרוחבי. דובר הממשלה מיהר לטעון שהעלאת השכר בוצעה כבר בתקופת הממשלה היוצאת, בראשות ראמי חמדאללה, ואינה החלטה מהתקופה האחרונה.

למרות דבריו של אשתיה, בשטח נמשך התיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל, מתוך הבנה פלסטינית שנסיגה מהתיאום מסכנת את עצם הקיום הפיזי של הרש"פ ואנשיה.
בהקשר זה, פרסמו מנגנוני הרש"פ כי אלאא' בשיר, שאנשי החמא"ס הלינו על מעצרה בכפר ג'נצאפוט שבנפת קלקיליה, הודתה בהצטרפות לארגון דאעש ובתכנון פיגוע התאבדות בישראל. מנגד, נרשמו תקריות מקומיות כמו ניסיון של אנשי הביטחון הפלסטיני למנוע סיור צבאי ישראלי בחברון, כפי שניתן לראות בסרטון:

בתוך כך, נמשכת המתיחות בין אנשי החמא"ס לרש"פ, כשהשבוע אסרה פרקליטות עזה את הפצת העתון "אלחיאת אלג'דידה", הבטאון הרשמי למחצה של הרש"פ ברצועה.

מנגד הגיעו לעזה רוחי פתוח וחג' אסמאעיל ג'בר, אנשי לשכת יו"ר הרש"פ על רקע עימותים בלתי פוסקים בין בכירי הפת"ח ברצועה, לאחר שיו"ר הרש"פ הטיל על הנהגות הפת"ח ברצועה לקבוע מי תהיינה 50 אלף המשפחות שתזכינה במענק מיוחד בסך מאה דולר. גורמים בפת"ח מציינים שהגעת השניים הינה בבחינת "אי
אמון" באחמד חלס, מזכיר הפת"ח ברצועה.

מנגד, הדליפו אנשי הרש"פ שיחת טלפון בין שניים מבכירי החמא"ס טאהר אלנונו וע'אזי חמד, במהלכה נאמר, כי בכיר החמא"ס אחמד אלכורד, הממונה על שירותי הרווחה מטעם התנועה, מכר בשווקים את רוב הכבשים שנשלחו לחלוקה ברצועה מטעם ממשלת סעודיה לרגל רמדאן, וחילק במקומם בשר בקר. כשנודע הדבר
לסעודים הם זעמו מאוד, ואנשי החמא"ס נאלצו לשלם 30 מליון ₪ כדי לרכוש מחדש כבשים ולחלקם.

הנה השיחה שדבר קיומה הופץ ברשתות החברתיות:

#استمع : اين تذهب المساعدات التي تدخل قطاع غزة ؟؟؟

Gepostet von ‎قلقيلية الحدث‎ am Mittwoch, 29. Mai 2019

ובירושלים, נמשכת המתיחות סביב הר הבית על רקע הרמדאן והנוכחות המוגברת של מוסלמים במקום במהלך החודש. השבוע, שוב ניצלו המוסלמים את הנוכחות המוגברת וחזרו להשמיש את המסגד בשער הרחמים, ובמקביל מתקבלים דיווחים לא מאומתים על עבודות בניה וחפירה נוספות במתחם הר הבית, בלא שמשטרת ישראל מצליחה לאכוף את החוק באזור. כמובן, שבמקביל, נמשכות "זעקות שבר" על כניסת יהודים להר הבית, ובמיוחד לקראת יום ירושלים, תוך קריאה להגעה המונית נוספת על מנת למנוע את הדבר.

הנה תמונות מהמסגד בבאב אלרחמה:

יצוין, כי השנה יחול "לילת אלקדר", יום עליית מחמד השמימה דרך הר הבית כביכול בלילה שבין שישי לשבת, בהמשך ליום שישי האחרון של הרמדאן המכונה: "אלג'מעה אליתימה", מה שמבטיח הגעה מוגברת נוספת של מוסלמים להר הבית בסוף השבוע.

אחמד רויצ'י, יועץ יו"ר הרש"פ לענייני ירושלים טען בהקשר זה, כי הפסגה האסלאמית שתכונס בסעודיה ב- 31 למאי תעמיד את עניין ירושלים בראש סדר היום שלה.

יצויין, כי על רקע הרמדאן התפתחו הפרות סדר אלימות בעיר העתיקה, אם כי טיפול נכון של אנשי מג"ב בארוע, הביא לחזרה מהירה של השקט לאזור.

עוד יצויין, כי חג "עיד אלפיטר" המסמל את סיום הצום יחול השנה ביום שלישי 4 יוני, או רביעי- 5 יוני בהתאם למולד הירח, ומכל מקום, הרש"פ קבעה שבתון מ- 04 יוני ועד לשבת- 08 יוני.

הנה תמונות המראות את שפע המוצרים בשווקי עזה לקראת החג:

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה