מבזקי חדשות ליום 26.5.2019 – מתעדכן

*- מתפרסמות תמונות של טילים בליסטיים אירנים הנמצאים במחסנים תת קרקעיים עמוק באדמת איראן .

 

*- איראן בונה מעבר גבול חדש בין סוריה ועירק שישמש את הגשר היבשתי מטהרן לים התיכון ובו יעברו נשק ונפט לא חוקי.

*- שוב הצליחו כוחות דאעש לתקוף שיירה צבאית במדבר הסורי במזרח המדינה. דיווחים על הרוגים ופצועים רבים מבין נוסעי השיירה.

*- בריחת כוחות סורים באחת מחזיתות הלחימה במחוז חמאת בצפון סוריה.

*- תושבי הפרברים הדרומיים של דמשק שהיו פעם בשליטת דאעש ובתיהם נהרסו במלחמה של הצבא הסורי נגד דאעש מבקשים מהמשטר להתחיל לשקם את בתיהם ולהחזיר את זרם המים והחמשל לשכונות.

*-מוחמד אל-עאסר – חבר במועצת השורא של האחים המוסלמים מת בבית סוהר אל-ערבי בורג, באלכסנדריה –עקב רשלנות רפואית.

*- לוחמים רוסים משתתפים בקרבות באזור חמאת.

*-הודו מצטרפת לטורקיה ומפסיקה לקנות נפט איראני

שגריר הודו בארצות הברית, הרש ורדון צ'רינגלה, אמר ביום חמישי כי ארצו הפסיקה לייבא נפט איראני בהתאם לסנקציות האמריקאיות שהתחזקו לאחרונה בטהראן.
ניו-דלהי קיצצה את רכישותיה וייבאה כמיליון טון נפט גולמי מאיראן באפריל, לפני תום הפטור מארה"ב, שאיפשר לה לעקוף סנקציות, אמר הדיפלומט לכתבים בוושינגטון.
"זה נגמר, ואנחנו לא נייבא עוד מאירן הוא הוסיף כי הענק האסייתי גם הפסיק לקנות נפט מוונצואלה בגלל האמברגו האמריקאי שהוטל, על מנת לדחוף הנשיא ניקולס Maduro להתפטר.
הממשל של הנשיא דונלד טראמפ החזיר את הסנקציות נגד איראן לאחר נסיגתו מההסכם הבינלאומי על תיק הגרעין האיראני. ארצות הברית טוענת כי הסנקציות נועדו להטיל "לחץ מקסימלי" על טהראן, ובמיוחד על איסור ייצוא הנפט, אך כולל כל מדינה שתמשיך לקנות נפט מאירן.
הפטורים הקיפו שמונה מדינות, בהן הודו, סין, טורקיה ויפן, אך הסתיימו ב -2 במאי.
פקיד תורכי אמר ביום רביעי כי ארצו, שביקרה בחריפות את סיום הפטורים ונראה כי אינה מוכנה לציית, הפסיקה סוף סוף לקנות נפט מאיראן מאז ה -2 במאי. (קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב)

*- 

*-דו"ח ישראלי קובע כי חיזבאללה יהיה מעורב במלחמה עם ישראל בעתיד הקרוב, בעקבות הדיווחים האחרונים בעיתונים הערביים. דו"ח אחד ייחס זאת למזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, במהלך פגישה סגורה עם מפקדים צבאיים בחודש שעבר, כי יש להכין מלחמה עם ישראל לקראת הקיץ הקרוב. הדו"ח, שפרסם "המכון לחקר הביטחון הלאומי" באוניברסיטת תל אביב ביום חמישי אמנם נאמר כי נסראללה הכחיש את הידיעה הזאת, אבל הוא שלח בו זמנית מסר מרתיע לישראל שבו דיבר על היכולות של חיזבאללה ועל כוונתו לפגוע פגיעות איסטרטגיות במשאבים שבידי ישראל, עוד דיבר על תוכניותיו "לכבוש את הגליל"וגם על חולשתה וחששותיה של ישראל ממלחמה כוללת, כפי שהופיעה, לדבריו, בסיבובים האגרסיביים של ישראל נגד רצועת עזה, בחודשים האחרונים.
בנאום ציין נסראללה, כי הרס המנהרות בגבול בין לבנון לישראל, במהלך מבצע "המגן הצפוני", לא השפיע על יכולות חיזבאלה ותוכניותיו.

בדו"ח נכתב כי הצהרתו של נסראללה משקפת את דעתו כי "הנסיבות הנוכחיות אינן נוחות לחזבאללה לדחוף מלחמה נגד ישראל, וכי הוא מעוניין להרתיע רק את הצעדים הישראליים". הדו"ח ייחס זאת ל"המשך המעורבות של חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה , שדרשה את תשומת הלב והמשאבים שלו להיות מופנים לחזית זו ".

הדו"ח הישראלי הוסיף כי "נסראללה מדגיש את הישגיו בזירת פנים הלבנונית, אשר באו לידי ביטוי בתוצאות הבחירות שהתקיימו במאי / 2018, והקמת הממשלה החדשה, וציין שלחיזבאללה יש זכות וטו על החלטות הממשלה, והוא השתלט על תיקי ממשלה גדולים בתקציבים גדולים, והרפתקה צבאית עלולה להוות איום על ההישגים האלה ".

על פי הדיווח הישראלי, ישנם "סימנים מצטברים שלחיזבאללה מצוקה עמוקה מכמה היבטים, הראשון מצוקה פיננסית, וכבר הגיע לסיומו הצורך להפחית את השכר והטבות שניתן לפעיליו," מקצוע צבאי ומדיה בתחומי חינוך, בריאות ומוסדות דתיים, כמו גם את סגירת משרדים על מנת לצמצם עלויות וגם להמשיך להעסיק את אותם עובדים, ולהפסיק לקבל אנשים חדשים. המפלגה גם ביקשה מהציבור לתרום למוסדות החיזבאלה.

הדו"ח המשיך כי המצוקה הפיננסית שחיזבאללה עומד בפניה נובעת מההוצאות שעלו בעקבות מעורבותו בהמשך המלחמה בסוריה, על אף הפחתת השתתפותה, ועל ירידה במקורות מימון, על רקע המצב הכלכלי בלבנון, הסנקציות של ארה"ב נגדו, והמשבר כלכלי איראני, בעקבות חזרתם של הסנקציות של ארצות הברית. על פי הדו"ח, איראן הפכה את חיזבאללה ל -700 מיליון דולר בשנה מתקציב שהוקצה למפלגה ב -1.1 מיליארד דולר.

בדו"ח נכתב כי תגובת חזבאללה למבצע "החומה הצפונית" עד כה "תעיד על היעדר נכונות להתעמת בעתיד הקרוב".

עם זאת, הדו"ח הגיע למסקנה כי הטעמים המוזכרים אינם מונעים את האפשרות של מלחמה בין ישראל לחיזבאללה, ולא ימנעו מהצד השני להמשיך במאמציו לחזק את כוחו הצבאי ולהתכונן לאפשרות של מלחמה כזו. יתר על כן, אף כי נראה כי חזבאללה אינו עוסק בעימות עם ישראל בתקופה הנוכחית, לא ניתן לשלול את הסלמת המצב בעקבות מהלכים ישראליים מקומיים, שיובילו לתגובה מלבד הסיבה, או בעקבות יוזמה של חיזבאללה עצמה כדי לשרת את האינטרס האיראני. לפיכך, לאור האפשרות של הידרדרות אל פנים רחב, וגם אם הם היו בניגוד לאינטרסים הנוכחי של שני הצדדים, ישראל היא זו שנערכת מראש לאפשרות של מלחמה בצפון. "

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה