השבוע שבין ה-18.5.19 ל- 23.5.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה:

*- פעילות דיפלומטית וציבורית נרחבת של הרש"פ לסיכול יוזמת טראמפ, ולהחרמת הועידה הכלכלית בבחרין.

*- אנשי החמא"ס מאיימים בהגברה מחודשת של האלימות ברצועה. ובתוך כך לרגל רמדאן, מורה אבו מאזן על תשלום מענק חד פעמי של מאה דולר ל- 50 אלף משפחות נזקקות מהרצועה. הרשימות יוכנו ע"י נציגויות הפת"ח בגזרה.

*- שורה של גילויי אנרכיה אלימים במיוחד באיו"ש. בתוך כך 10 שיריוניות מירדן הגיעו לשכם, והופנו לסייע בהשלטת סדר בחברון.

ובהרחבה:

הרש"פ מגבירה את הפעילות הדיפלומטית ואת הלחצים המדיניים לטירפוד יוזמת הנשיא האמריקאי המכונה "עסקת המאה". ברקע, מכריזים דוברי הרש"פ כי יחרימו אפילו את ועידת בחרין לקידום השלום והשגשוג במזרח התיכון, משום שזו אמורה להוות צעד ראשון בדרך למימוש "עסקת המאה". לאחר הודעת הרש"פ על החרמת
הועידה, הכריזו גם שורה של אנשי עסקים פלסטיניים, ובראשם בשאר אלמצרי, היזם של פרוייקט העיר רואבי על החרמת הועידה, והיחידים שהודיעו שכן ישתפו בארוע הינם איש העסקים אשרף אלג'עברי מחברון ועמיתיו להקמת התנועה המכונה: "מפלגת הצמיחה והפיתוח", שבשבוע שעבר דיווחנו על ארוחת שבירת הצום שקיימו עם הנהגת ההתיישבות היהודית ביש"ע.

ברצועה, למרות ההקלות, ובכלל זה, הגדלת מרחב הדיג ל- 15 מייל ימי,והקטנתו מחדש ל- 10 מייל בעקבות גל ההצתות בישובי עוטף עזה. הפלסטינים ממשיכים לטעון שישראל אינה מכבדת את התחייבויותיה, ומאיימים בחידוש והרחבת הפעילות האלימה, בדגש על פעילות ההטרדה הלילית, ושיגור בלוני נפץ ותבערה. החום הכבד משחק לידי הפלסטינים שהצליחו לגרום לשורה של הצתות,חלקן גדולות יחסית בשדות ישובי עוטף עזה.

ובתוך כך, לרגל רמדאן, מורה אבו מאזן על תשלום מענק חד פעמי של מאה דולר ל- 50 אלף משפחות נזקקות מהרצועה, על בסיס רשימות שתוכנה ע"י נציגויות הפת"ח בגזרה. בכך, מבקש אבו מאזן להדוף את הביקורת שנמתחה כלפיו לאחרונה,לאחר שקיצץ את תשלום המשכורות לעובדי מדינה באזור, כמו גם את המימון
לרכישת הדלקים לרצועה. כן הוא מנסה ליצור חלופה לכסף הקטרי, שחלק גדול ממנו מופנה דוקא למשפחות של אנשי החמא"ס באזור.

הנחיית אבו מאזן משקפת גם את הצלחתו לגייס מימון חלופי לכספי המסלקה מישראל, באמצעות מדינות המפרץ, ובראשן קטר שהלוותה לרש"פ סכום של 250 מליון דולר.

ברקע לדברים, נערכה במשרדי הקישור הישראלי ברצועה ארוחת אפטאר לעובדי הקישור העזתי. אנשי החמא"ס גינו את ההשתתפות הפלסטינית באירוע ופרסמו את שמות כל המשתתפים, תוך ציון שרבים מהם ביקשו שלא להגיע, אך צלאח אלזק,מנהלם איים עליהם בפיטורים אם יעשו זאת. בקישור הפלסטיני, טוענים שהאירוע היה מפגש עבודה שהוליד הקלות לפלסטינים, ובראשן הרחבת מרחב הדיג ל- 15 מייל.

ועוד מהרצועה: השבוע התפרסמו דיווחים לפיהם 35 אלף עזתים היגרו בשנת 2018 לחו"ל, בעיקר לאירופה ותורכיה. על רקע זה, ניתן לקבל דיווחים גם על פעילות מסגרות פוליטיות פלסטיניות באירופה. בין היתר בולטים בהקשר זה אנשי מחנה דחלאן בפת"ח שהקימו לאחרונה מטות ממוסדים ביוון וגרמניה,ובשבוע האחרון קיימו הפגנה גדולה נגד קיום האירוויזיון בישראל, באתונה.

במישור הבינאירגוני: נמשכים דיווחים על קיפאון במגעים לפיוס בין פת"ח לחמא"ס, גם לנוכח הרמדאן, וגם נוכח ההערכה המצרית, כי קלושים הסיכויים לקדם יוזמה בנושא. על רקע זה, מהדקת החמא"ס את השליטה ברצועה, ובמוסדות הרצועה. על רקע זה מלינים אנשי הפת"ח, כי אנשי החמא"ס באיגוד המהנדסים ברצועה מונעים קיום בחירות להנהלת האיגוד מזה שלוש שנים בנימוקים שונים,אך בעיקר בשל הכרתם, כי בבחירות הבאות הם צפויים לנחול כישלון מביך.

באיו"ש, בלטו השבוע בעיקר אירועי האנרכיה הביטחונית. במסגרת זו דווח על קרב חמולות שטרם נפתר בין שתיים מהמשפחות הגדולות בגזרה רג'בי ואבו סנינה, שכלל חילופי אש עזים, כולל לעבר אנשי הביטחון שניסו להתערב. תקרית קשה לא פחות נרשמה במחנה הפליטים פארעה, שממזרח לשכם, שם נרצח אדם אחד
ושלושה נוספים נפצעו, בסכסוך חמולות. כן דווח על רצח תושב יתמא שמדרום לשכם ביריות ליד הכפר ביתא, ככל הנראה על רקע פלילי.

תמונות מהעימותים בחברון:

על רקע תקריות אלו אישרה ישראל העברה של עשרה שריוניות מירדן במטרה לחזק את יכולות השיטור הפלסטיניות. השריוניות הוצבו בשכם, שם סובלת הרש"פ מבעיית שליטה קשה, וחלקן הופנה לחברון, בעקבות העימותים שם.

לצד זאת, מושפע האזור בעיקר מחודש הרמדאן, בכל הנוגע להגעה המונית להר הבית ומערת המכפלה בחברון. בלילות נערכים מאות ארוחות שבירת צום המוניות,המנוצלות לקידום קשרים חברתיים ופוליטיים, וכמובן, שכמעט כל פעילות אחרת נדחית לתקופה של אחר חג "עיד אלפיטר" שיחול ככל הנראה ב4-6 יוני.

תמונות מארוחת שבירת צום שנערך לתושבי אחד מרבי הקומות ברצועה שנהרס בסבב האלימות האחרון, למרגלות המבנה:

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה