מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 21-5-2019. מתעדכן

*- נשיא איראן, חסן רוחאני, דחה את כל השיחות עם ארה"ב וקרא ביום שלישי לממשלה לקבל יותר כוח לנהל את כלכלת סנקציות ה"מלחמה כלכלית".

*- שר הפנים של איראן, עבדולרזה רחמני פאזלי, אמר: "כל תקרית באזור משבשת לא רק את מערך האבטחה, אלא גם משפיעה על הביטחון הבינלאומי".

?שר הפנים ציין כי הביטחון של האזור הוא עקבי, ואמר כי כאשר אתה פוגע בביטחון של מדינה אחת או שתיים, זה בלתי אפשרי להימנע מההשפעות המעשיות.

?פאזלי הדגיש, כי "בהתחשב במקורות האנרגיה באזור והשפעת האנרגיה ביחסים והביטחון הבינלאומיים, כל תקרית באזור לא רק משבשת את יחסי הביטחון, אלא משפיעה על הביטחון הבינלאומי".

?"כל המומחים, בממשלות אזוריות ומדינות, מכירים בעובדה הזו ומבינים שכל אחד צריך לפעול בדרך שלא משבשת את האבטחה האזורית", הוא הוסיף.

?שר הפנים הדגיש: "איראן תמיד הסכימה לטיפולים רציונליים ונבונים, אשר נמצאים במסגרת העקרונות הבינלאומיים. אבל לעולם לא נקבל כוח ואיום".

?שר הפנים האיראני המשיך: " איראן תמיד ראתה את עצמה כמגן הביטחון האזורי ונקטה אמצעים בביטחון אזורי, בהגנה ופוליטיקה כגון לחימה בטרור, דאעש וקבוצות פרוקסי.

*- שר החוץ של של בחריין חזר על תמיכת ארצו ב"מדינה עצמאית [פלסטינית] שבירתה ירושלים המזרחית", בעקבות ביקורת על ועידת שלום במזרח התיכון, שתתקיים בבחריין.

*- על פי מקורות ביטחוניים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קרא לראשי מנגנוני הביטחון לעשות כמיטב יכולתם כדי לא להיגרר למצב הקיים במפרץ בין איראן לבין ארצות הברית ומדינות ערב.

?הדרישה מראשי מנגנוני הביטחון נעשתה, בפגישה בהשתתפות נתניהו גם כשר הביטחון, הרמטכ"ל, אביב כוכבי, ראש המוסד, יוסי כהן, ראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, ראש השב"כ, נדב ארגמן, האלוף תמיר היימן ועוד בכירים בצה"ל.

?נתניהו סקר בפנהם את המצב במפרץ, את הסכסוך המזוין והמאמץ אשר איראן עושה לערב את ישראל בסכסוך.

?נתניהו אמר לקצינים הבכירים "לנקוט צעדים להפריד את ישראל מהתפתחויות האלו" ולעבוד "בכל מחיר" כדי להרחיק את ישראל מהמצב.

?"איראן עומדת מאחורי האלימות האחרונה באזור, כולל ההתקפה על מיכליות הנפט במפרץ עומאן, וההתקפה החותים על תשתיות הנפט בסעודיה", כך צוטטו מקורות ביטחוניים בישראל.

?הם הוסיפו כי מטרת הפיגועים הללו היא "כי הם יכולים לעצור את זרימת הנפט מהמפרץ".

?לדברי המקורות בישראל, איראן העבירה לאחרונה מספר גדול של רקטות לארגונים, אשר היא תומכת בהם בעיראק ובסוריה.

?מהדיווחים עולה כי ראש "כוח קדס", קאסם סוליימני, הורה לכל הכוחות בעיראק להתכונן לסכסוך.

?"איראן תוכיח את כוחה כדי להרתיע את טראמפ מלהיכנס למלחמה", אמר המקור המדיני הישראלי, וציין כי ישראל ניסתה לשלוח מסר לארה"ב כי המלחמה באיראן לא תהיה כמו המלחמה בעיראק.

?"אם תתנהל מלחמה כוללת עם איראן, הארגונים בשליטתה יתערבו באופן ישיר, וישראל סבורה שהיא תהיה בחזית המטרות של איראן", אמרו המקורות בישראל.

?המקורות ציינו כי נתניהו מבין כי הימנעות ממלחמה היא דבר קשה, וכי אין לו שום סיכוי להוציא את ישראל מרשימת מטרות המפתח של איראן.

?גורמים ישראלים ציינו כי התקיפות האחרונות בסוריה, אשר התקיימו ביום שישי ובשבת ולא גרמו לנפגעים איראנים או סורים.

?הם טענו כי זה היה מכוון ומטרת התקיפות היתה להזהיר ולא להכות.

*- מצרים: 16 חמושים נהרגו בפשיטות בחלק הצפוני של חצי האי סיני.

?בהודעת משרד הפנים במצרים נמסר, כי כוחות הביטחון החליפו אש עם חמושים איסלאמים, כאשר הם הסתערו על מקומות מסתור בעיר המפרץ, אל עריש.

?לא דווח על נפגעים במשטרה המצרית.

?ממשרד החוץ במצרים נמסר, כי הקיצונים התכוונו לבצע פיגועים בעיר. לדברי המשטרה, נמצאו אמצעי לחימה, שלושה מטענים וחגורת נפץ.

*- עיראק תשלח משלחות לארה"ב ולאיראן, כדי לסייע "לעצור את המתח" תוך החששות מפני עימות בין ארצות הברית ואיראן במזרח התיכון, אמר ראש הממשלה של עיראק, עאדל עבדול מהדי.

*- נשיא איראן, חסן רוחאני, כינה את הממשל בארה"ב "פוליטיקאים מתחילים עם רעיונות נאיבים".

?רוחאני גם אמר, כי הנשיא דונלד טראמפ נסוג מהאיומים שלו על איראן, לאחר שעוזריו הצבאיים יעצו לו לצאת למלחמה עם הרפובליקה האיסלאמית.

?בשיחת דיבור בשידור חי בטלוויזיה, אמר רוחאני כי אחדות האומה האיראנית שינתה את החלטת טראמפ לנהל מלחמה.

*- האסטרטגיה של איראן להתעמת עם הצעדים העוינים של ארה"ב מתבססת על עיקרון "ללא מלחמה, ללא סנקציות", כך אמר יועץ התרבות של נשיא איראן, חסמדן אשנה, לסוכנות הידיעות "טסנים".

?"ראשית, לא נאפשר מלחמה באזור, ושנית, לא נמשיך להישאר תחת סנקציות, התגובה שלנו לארה"ב היא לא למלחמה ולא לסנקציות", אמר אשנה.

*- בראיון עם נשיא צרפת , הנשיא עמנואל מקרון, הזהיר מפני "סיכון קיומי" לאיחוד האירופי לקראת הבחירות הקרובות לפרלמנט האירופי.

*- ראש המטה הכללי של ארה"ב, גנרל ג'וזף דונפורד, ביטל את נסיעתו לפגישת נאט"ו ביום רביעי, בשל התחייבויות בלתי צפויות המחייבות אותו להישאר בארה"ב, כך אמרה סגנית מפקד חיל הים האמריקני, היילי סימס, לספוטניק ביום שלישי.

?"הוא ביטל את נסיעתו בשל התחייבויות בלתי צפויות הדורשות ממנו להישאר כאן בוושינגטון", אמרה סימס.

?הדוברת לא פירטה אילו התחייבויות הניעו את דונפורד לבטל את הנסיעה.

?דנפורד, יחד עם בכירי אבטחה נוספים בממשל טראמפ, אמורים להופיע בפני בית הנבחרים והסנאט ביום שלישי, כדי לעדכן את חברי הקונגרס על המתחים הגוברים בין ארה"ב לאיראן.

*- שר ההגנה האמריקני, פטריק שנהאן, אמר היום, כי בעוד שהאיום האיראני באזור נותר גבוה, פוטנציאל ההתקפות על האמריקאים "הושמד".

?"אני חושב שהצעדים שלנו היו זהירים מאוד ועצרנו את הפוטנציאל להתקפות על האמריקאים וזה מה שהכי חשוב", אמר שנהאן לעיתונאים בפנטגון. הוא לא סיפק פרטים נוספים.

?"הייתי אומר שאנחנו בתקופה שבה האיום נשאר גבוה והתפקיד שלנו הוא לוודא שאין הטעיות של האיראנים", הוסיף שנהאן.

*- שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הזהיר כי ארצות הברית "משחקת משחק מאוד מסוכן" על ידי הגדלת נוכחותה הצבאית באזור.

?בראיון בלעדי ל- CNN, אשר פורסם ביום שלישי, זריף מתח ביקורת חריפה על ארצות הברית ועל שיגור התגבורות הצבאיות לאזור.

?"כל הנכסים הצבאיים האלה בנתיב מים קטן הוא כשלעצמו נוטה לתאונה, במיוחד כאשר יש אנשים המעוניינים בתאונות. אז זהירות קיצונית נדרשת וארצות הברית משחקת משחק מאוד מסוכן", אמר שר החוץ האיראני.

?זריף הדגיש כי איראן "אינה מעוניינת בהסלמה", והוסיף כי "ברור לנו שלא נהיה הצד שיתחיל בהסלמה, אך אנו נגן על עצמנו".

?זריף המשיך והזהיר כי "יהיו השלכות כואבות לכולם אם תתרחש הסלמה".

?בראיון אמר זריף, כי איראן לעולם לא תנהל משא ומתן עם הנשיא טראמפ, אלא אם כן תציג ארה"ב "כבוד" לאיראן על ידי כיבוד התחייבויות שלה על פי הסכם הגרעין.

*- שר החוץ האמריקני, מייק פומפיאו אמר, כי "ייתכן מאוד" שאיראן אחראית לחבלה באינטרסים של הנפט במפרץ.

?פומפאו ציין כי לארצות הברית אין עדיין "מסקנה מוחלטת" שניתן להציג בפומבי על אירועי החבלה המסתוריים על מכליות הנפט באמירויות או שיגור מזל"ט על צינור הנפט בסעודיה.

?"אבל בהתחשב בכל העימותים האזוריים שראינו בעשור האחרון ובצורה של ההתקפות האלה, נראה כי ייתכן מאוד שאיראן עמדה מאחורי כל זה", אמר פומפיאו לרדיו השמרני "יו היויט".

?"והכי חשוב, נמשיך לנקוט בפעולות שיגנו על האינטרסים של ארה"ב, ויפעלו על מנת להרתיע את איראן מהתנהלות לא נאותה באזור, שיש בה את הסיכון האמיתי להסלמת המצב, כך שמחירי הנפט הגולמי יעלו".

*- חבר הפרלמנט והועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, מורטה ספארי נטאנזי, אמר שארה"ב לא הצליחה להשיג את מה שרצתה באמצעות מדיניות "לחץ מקסימלי" על איראן.

?"היום, הם מתמודדים עם שאלות מהציבור על המדיניות הזו", אמר נטאנזי.

?"שנה אחת אחרי יציאתו של טראמפ מעסקת הגרעין הבינלאומית, לא רק מדיניות הלחץ על איראן לא נשאה פרי, אלא גם לא הביאה את איראן לשולחן המשא ומתן כדי לקבל ויתורים", הוא הדגיש.

?חבר הפרלמנט האיראני טען,כי כרגע ארה"ב לא יכולה להתקדם ולא יכולה לחזור, והוסיף כי ארה"ב מחפשת דרך לקיים אינטראקציה עם איראן.

?הוא המשיך ואמר, כי בעיני הרפובליקה האיסלאמית, ארה"ב אינה "נאמנה" לשיחות.

*- מפקד ארה"ב מאשר: ארגון אל קאעידה פועל "על פני אפגניסטן".

?"ארגון אל קעידה פועל "בכל רחבי הארץ" ולא מוגבל לאזור אחד".

*- מפקד משטרת הגבול האיראני אמר, כי תיאום עם שומרי הגבול של פקיסטן וטורקיה השתפר בשל הרחבת היחסים עם שתי המדינות השכנות.

(קרדיט על כל הידיעות בכתבה זאת: אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב)

כתיבת תגובה