מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 20-5-2019. מתעדכן

*-ארה"ב אישרה מכירת טילים בהיקף של 430 מיליון דולר לדרום קוריאה.

*- מלך סעודיה הזמין את מנהיגי המפרץ והמנהיגים הערבים לכנס פסגות חירום כדי לדון בהשלכות ההתקפות של השבוע נגד סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות, כך נמסר היום (שבת).

?הפגישות נקבעו ל -30 במאי במכה, נכתב בטוויטר.

*- שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, אמר כי האיחוד האירופי ימשיך לדחות "פרובוקציה רטורית" נגד איראן, שכן האיחוד מבקש שיח עם איראן כדי ליישב מחלוקת על הסכם הגרעין של איראן, עם מעצמות בינלאומיות.

?"זה עדיין לא מובן לנו שארה"ב פרשה באופן חד-צדדי מהסכם הזה", אמר מאס.

?"אנחנו באירופה מאמינים, כי האסטרטגיה של לחץ מקסימלי על איראן לא תעזור. אנו מדגישים דו-שיח ולא פרובוקציה רטורית", אמר מאס.

?מאס גם הזהיר מפני "אירועים בלתי צפויים" העלולים להוביל לעימות בין איראן לארצות הברית.

*- מפקד משמרות המהפכה האיראנים, האלוף חוסין סלאמי, התגרה בממשלת טראמפ על פיגוע התאומים.

?"למערכת הפוליטית האמריקנית יש גוף ענקי לכאורה, אך סובל מבעיה של דלול עצם", אמר לסוכנות הידיעות פארס.

?"למעשה, ארה"ב היא כמו בניין הסחר העולמי שהתמוטט עם מכה פתאומית", אמר, והוסיף כי המערכת האמריקנית "יש סדקים ואיבדה את כוחה."

*- איגוד השידור האירופי אמר, כי מדונה לא הודיעה להם שהרקדנים שלה ילבשו דגלים פלסטינים וישראלים על גבם במהלך תחרות האירוויזיון של ליל אמש.

?"האירוויזיון הוא לא תחרות פוליטית ומדונה ידעה זאת" נאמר בהצהרה, והוסיף כי משתתפי מאיסלנד, שגם הם נופפו בדגל פלסטיני במהלך המופע, יהיו נתונים לעונש שקבעה הוועדה המנהלת של התחרות.

*- נשיא איראן, חסן רוחאני, חזר ואמר כי ארצו לא תשב ליד השולחן של המשא ומתן עם אלה המבטיחים הבטחות שווא.

?"אנחנו אנשי משא ומתן והגיון, אבל לצד אשר מנסה לגרור אותנו לשולחן המשא ומתן יש רק טענות ריקות, אנחנו לא הולכים לקבל שיחות כאלה, גם אם כל הכוחות בעולם יעמדו כדי לתמוך בהן," אמר הנשיא רוחאני בפגישה עם אמנים במוצאי שבת.

?רוחאני הוסיף כי איראן לעולם לא תיכנע להתנהגות של בריונות, וקרא לאומה האיראנית לשמור על אחדות מול לחצים חיצוניים.

?רוחאני גם אמר, כי האומה האיראנית חכמה ותומכת במשא ומתן ומסוגלת לקיים שיחות, כפי שניתן לראות במשא ומתן אשר הביא לחתימה על הסכם הגרעין ב-2015, יחד עם המעצמות הגדולות בעולם.

?נשיא איראן התייחס למושב מועצת הביטחון של האו"ם בספטמבר האחרון, ואמר כי כל 14 החברים תמכו באיראן ונגד ארה"ב.

*- סגן הרמטכ"ל, אייל זמיר ייצא לבריסל בשבוע הבא לייצג את ישראל בישיבת הוועדה הצבאית של נאט"ו, בפגישה עם הרשות הצבאית הגבוהה ביותר של הברית.

?בפגישה ישתתפו קצינים בכירים מהצבאות של נאט"ו וכן נציגים מהדיאלוג במזרח התיכון של נאט"ו, כולל מצרים וירדן.

*- רשת התקשורת "אל-ג'זירה" הוציאה אתמול מאחד מערוצי הטלוויזיה שלה סרטון בשפה הערבית, שחקר את ההיסטוריה של השואה, האשים את היהודים בכך שניצלו את מעשי הטבח בקהילותיהם באירופה כדי להקים את מדינת ישראל, והציע כי הציונות עצמה נגזרת של האידיאולוגיה הנאצית.

סרטון הווידיאו בן שבע הדקות, שפורסם בערוץ AJ + רשת האינטרנט, עורר גינוי חריף ממשרד החוץ ומהקונגרס היהודי העולמי, שגינו את הסרטון כמקדמים את האנטישמיות בעולם הערבי.

*- על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית, ממשל ארה"ב יכול לפתוח במתקפה צבאית נגד איראן ללא אישור של הקונגרס.

?הממשל בארה"ב יכול להסתמך על מרכיבים מרכזיים המקיפים בין אל-קאעידה לאיראן, ומקשרים את איראן כאיום טרור על ארה"ב.

?לפי המקורות עולה, כי גורמים אלה ייתנו לממשל טראמפ את ההצדקה הדרושה לו כדי להילחם באיראן על פי החלטה ב -2001, ללא אישור הקונגרס.

*- דבריו לאחרונה של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כי רוסיה איננה חטיבת מכבי אש להצלת כל דבר בעולם, שולחת את המסר שאיראן אינה צריכה לטעת עוד את התקווה שלה ברוסיה, אומר בכיר איראני לשעבר.
בראיון לאתר החדשות Entekhab.

?"רוסיה הוכיחה שכמו במקרה של סוריה היא תבקש את האינטרסים שלה, בלי להתחשב בהסכמים ובהתחייבויות שלה", הוא אמר.

?לדברי הדיפלומט האיראני לשעבר, המסר של פוטין הוא בעל דו משמעות. "זה מפני שהמסר המלא שלו עדיין לא פורסם. על כל פנים, אני חושב שהמסר היה מכוון בעיקר לאיחוד האירופי שלא לחכות לרוסיה שתבחר צד ותציל כל דבר. פוטין מתכוון שזה אירופה בעצמה צריכה לעשות משהו, וארה"ב צריכה להיות אחראית לנסיגה מעסקת הגרעין".

?עם זאת, "המסר יכול להיות מופנה גם לאיראן, ואמר כי המדינה לא צריכה לחכות לרוסיה, וזה לא האינטרס של איראן לסגת מן JCPOA", הוסיף.

?"כמו הקולות הקודמים שלה באו"ם, רוסיה עשויה להצביע שוב בעד הסנקציות על איראן אם הרפובליקה האיסלאמית תחליט לעזוב את JCPOA", הוא אמר.

?לדבריו, רוסיה נהנית כלכלית מהמשך הסנקציות על איראן ואינה מעוניינת בהחלטה שתוביל להידרדרות המשבר.

?בתשובה לשאלה כמה רחוק רוסיה עומדת מאחורי איראן, הוא אמר שזה תלוי באינטרסים הלאומיים שלה, כמו גם בקשרים המדיניים והכלכליים שיש לה עם אחרים.

*- רוסיה מכריזה על אספקה נוספת לצבא ונצואלה, למרות חוסר שביעות הרצון של ארה"ב

?גם לאחר איומים חוזרים ונשנים לרוסיה מהנשיא טראמפ בעצמו – כמו שלאחרונה אמר טראמפ: "רוסיה חייבת לצאת" – רוסיה לא נענת לדרישות של ארה"ב, והצבא הרוסי מכריז על פעולות תמיכה בנשיא ונצואלה, מדורו, דרך התקשורת.

?סוכנות הידיעות הרוסית, "טאס", פירסמה ביום שישי את דבריו של מקור דיפלומטי צבאי רוסי, המקור אמר כי רוסיה מתכננת לספק לצבא ונצואלה יותר מ-16,000 מנות קרב.

?הפרסום הגיע לאחר שמייצא נשק רוסי פרסם חוזה הקשור לעסקת אספקה מחודשת עם ונצואלה.

*- מדיווח לא מאושר עולה כי בריטניה שלחה בסתר כוחות למפרץ הפרסי כדי לסייע לכוחות ארה"ב באזור כדי להתמודד עם איום לכאורה מאיראן.

ה"סאנדיי אקספרס" אמר כי הכוחות המיוחדים של בריטניה הצטרפו לקבוצת ההתקפה של ארה"ב במפרץ הפרסי כחלק ממשימה סודית ביותר, לכאורה הגנה על ספינות סוחרים מפני איומים אפשריים, שארה"ב ובעלות בריתה עומדים באיראן.

(קרדיט על כל הידיעות בכתבה זאת: אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב)

כתיבת תגובה