מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 11-5-2019. מתעדכן

*- יפן אומרת לארה"ב, כי היא מעוניינת בדיאלוג "ללא תנאי" עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג-און.

?פקיד בכיר ביפן פגש את שר החוץ האמריקני, מייק פומפיאו, בוושינגטון ביום חמישי, לפי סוכנות הידיעות קיודו.

?"ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, מתכוון לקיים שיחות עם מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג, ללא תנאים מוקדמים, כדי לנסות ולפתור את סוגיית חטיפתם של אזרחים יפנים בשנות ה -70 וה -80", אמר הנציג היפני הראשי, יושידה סוגה, לכתבים לאחר פגישתו עם פומפיאו.

?טוקיו מאשימה את צפון קוריאה בחטיפתם של 17 מאזרחיה.

?הדיווח אמר כי יפן וארה"ב הסכימו לחפש במשותף החלטה מהירה לסוגיית החטיפה, ולבצע את האכיפה המלאה של הסנקציות, אשר הוטלו באו"ם על צפון קוריאה, בתמיכת הקהילה הבינלאומית, ולאלץ את צפון קוריאה לוותר על נשק גרעיני וטילים בליסטיים.

?המהלך היפני האחרון לבצע עסקה עם צפון קוריאה מגיע, בזמן תרגילים צבאיים מוגברים של צפון קוריאה והתבטאויות ה"מוזרות" של קים.

*-בריטניה: משטרת המטרופוליטן מתכוונת במלוא הרצינות להחרים במצעד "אל-קודס" – דגלים, כרזות ופריטים נוספים הנושאים את סמל ארגון הטרור "חיזבאללה" הנתמך על ידי איראן.

?צעדת "אל-קודס" תצעד במרכז לונדון בחודש הבא.

?קצינים בכירים אמרו כי מראה דגלי חיזבאללה ברחובות הבירה היה מאפיין דתי של צעדות קודמות.

*- ונצואלה ואיראן הן מדינות הנמצאות ברגע זה, בראש המכ"ם של הממשל האמריקאי, יש למדינות היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה.

?היחסים ביניהם החלו ב -2001, כאשר המנהיג לשעבר של ונצואלה, הוגו צ'אווס, הנהיג מדיניות של פתיחת הערוצים הפיננסיים של איראן בדרום אמריקה.

?הוא ביקר באיראן ב -2001 וב -2003 כדי לחתום על הסכמי שיתוף פעולה עם הנשיא, מחמוד אחמדינג'אד, שיתוף פעולה לייצור ולבנקאות, כולל בנק תוסיא-סדראת איראן.

?באותה תקופה, גם ארגון הטרור "חזבאללה", המסייע לאיראן, חיזק את מערכת היחסים שלו בדרום אמריקה, בעיקר משום שהמימון של המשטר האיראני לחיזבאללה נפגע, בשל הסנקציות המכוונות לכלכלת איראן.

?שני המסלולים הנפרדים נקשרו זה בזה ב -2007, כאשר שר החוץ דאז, מדורו וסגן שר האוצר דאז, רפאל עיסא, נפגשו בחשאי עם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בסוריה, לאחר פגישה זו נפגש מדורו גם עם אחמדינג'אד.

?מאותו רגע הוקמו קשרי מסחר רבים, החל מקשרים לגיטימיים ועד לקשרים בלתי חוקיים.

?משמרות המהפיכה של איראן החלו להשתמש בוונצואלה להלבנת כספים, בכך שימשה ונצואלה מעבר אשר שימש להתחמקות מסנקציות ולהיכנס למערכת הפיננסית הבינלאומית.

*-האתגרים של מדיניות החוץ של הנשיא דונלד טראמפ מסתובבים ברחבי העולם, ומציגים את גבולות יכולתו העצמית של טראמפ לסגור עסקה.

בהסתכלות על דיפלומטיה גבוהה בעולם, טראמפ אומר כי מאמציו פועלים.

עם זאת, כעובדה בשטח לטראמפ יש שפע של עסקים לא גמורים, למרות שמאז כניסתו לתפקיד הוא הגדיר עצמו, מתמחה בשותפות ידידותית, וכלכלה.

נראה שטראמפ חובק אויבים ומתנגד לעצות רבות מדי. המבקרים הגדירו אותו ככוח בלתי מהימן, בעוד שבעלי ברית אומרים כי הוא פעל על פי הבטחה לשבש את הנורמות של מדיניות החוץ ולהיות בלתי צפוי.

בחזיתות אחרות, טראמפ הגביר את חום הלהבות: ההתנגשות המסחרית שלו עם סין נותרה בלתי פתירה כאשר הוא מנמיך את התעריפים ומעלה כרצונו וצרכיו.

עם איראן, טראמפ הוציא את ארה"ב מעסקת הגרעין ויצר מתח עם חמש מעצמות אחרות, והוא מגביר לאחרונה את הלחץ, אך קורא להם למשא ומתן ולטלפן אליו, ללא ספק טראמפ לוקח את עולמות הדיפלומטיה הבינלאומית למחוזות חדשים.

*- התזמורת מנגנת בקצב אחיד – גם לבנון מדגישה עמדתה ומבקשת עזרה לבעיית הפליטים במדינתה, תוך שיגור איום סמוי לעבר אירופה.

?נשיא לבנון, מישל עאון אמר: "לבנון לא תשרוד אם יישארו חצי מיליון פליטים פלסטינים ו 1.6 מיליון פליטים סורים".

?דבריו של עאון הגיעו במהלך פגישה שהתקיימה בארמון הנשיאות בביירות, ביום חמישי בערב, עם משלחת מטעם מועצת הכנסיות המזרח תיכונית (MECC) בראשות מזכ"ל האו"ם.

?עאון קרא להם לסייע לממשלת לבנון לפתור את בעיית הפליטים הסורים "על ידי שיכנע מדינות המערב לקבל את הפליטים לשוב לארצות שלהם בהקדם האפשרי".

?הוא גם ציין כי "ישראל הצהירה שהפליטים הפלסטינים יישארו במקומם", והזהיר כי אם יישארו הפליטים בלבנון, "הדמוגרפיה שלה תשתנה לחלוטין".

?לתזמורת כזאת המנוגנת בקצב אחיד, החל מאצלנו כאן בעזה וגבול הצפון….על תזמורת כזאת חייב לנצח גורם בעל יכולת גדולות מאיראן. התזמורות מתנגנת היטב ומאורגנת יחד עם המתופף הצפון קוריאני שמשגר טילים ואיומים, ומחוזקת בנגנים כמו רוסיה, סין, פקיסטן ויש אומרים גם עומאן.

*- טורקיה: שר החוץ, מבולוס קאבווסוגלו, ביקש מעמיתו הרוסי, סרגיי לברוב, להפסיק את ההפגזות, שהרגו יותר מ -100 אזרחים בשבועיים האחרונים, אמרו המקורות לסוכנות אנאדולו.

בעקבות הבקשה, אמר לברוב כי ההתקפות האוויריות הסתיימו הבוקר.

*- הקשרים הסוערים של סעודיה באזור מאיימים על סדר היום האנטי-איראני של טראמפ.

?ככל שארצות הברית מפעילה לחץ על איראן, ממשל טראמפ מסתמך על הברית הוותיקה עם ערב הסעודית.

?עם זאת, סוגי הקשרים של סעודיה ביחסים שלה עם העולם הערבי, עלולים לסבך את העניינים.

?יחסי ערב הסעודית עם שכנותיה הערביות מסובכים ומסוכנים יותר מהרגיל, בעיקר בשל הפזיזות של נסיך הכתר מוחמד סלמאן.

?בעוד הקשרים עם כמה שכנות הם קרובים, היחסים עם שכנות רבים אחרים מתוחים מאחורי הקלעים, עם השלכות משמעותיות על מדיניות הממשל טראמפ באזור.

?בעלות הברית הקרובות ביותר של סעודיה הן בחריין ואיחוד האמירויות הערביות, הן גם השותפות שלה במצור על קטאר.

?ערב הסעודית רואה את בחריין כבת חסותה "דה פקטו". הסעודים חיזקו את הדומיננטיות שלה בחריין, כאשר כוחות הפריסה עברו את מעבר המלך פאהד כדי לדכא את מחאות הרוב השיעי. החיילים עדיין שם.

?איחוד האמירויות וסעודיה מקיימות מדיניות זהה, אך לעיתים קרובות עם אסטרטגיות שונות, בעיקר בנוגע למלחמה בתימן.

?היחסים הקאטריים-סעודיים מתוחים במשך עשרות שנים, בין היתר בשל פרשנויות שונות של האסלאם הווהאבי, גם בשל הנחישות של קטאר לנקוט במדיניות משלה ושונה מסעודיה.

?היחסים היום ללא כל התאמה וגרועים מתמיד. כתוצאה מכך, המועצה לשיתוף פעולה במפרץ הופכת למסובכת ומסוכנת.

*- בעקבות שתי שיגורי טילים קצרי טווח, צפון קוריאה מתכוננת לבצע שיגור טיל ארוך טווח, על פי סוכנות הידיעות הרשמית של פיונגיאנג.

?לאחר שיגור הטילים קצרי הטווח, קים נתן את ההוראה להתקדם לעבר תרגיל טילים ארוכי טווח, על פי סוכנות הידיעות צפון קוריאה.

?קים אמר כי "שלום אמיתי וביטחון של המדינה מובטח רק על ידי כוח פיזי חזק המסוגל להגן על הריבונות שלה", דווח בתקשורת הצפון קוריאנית.

*- איראן – מפקד בכיר במשמרות המהפכה האיראניים אמר ביום שישי כי איראן לא תדבר עם ארה"ב, כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית – יום אחרי שהנשיא דונלד טראמפ אמר כי הוא רוצה שהמנהיגים האיראנים "יתקשרו אלי".

סוכנות הידיעות "טסנים" הרשמית למחצה ציינה את האלוף ידאללה ג'וואני, כי "לא יהיה משא ומתן עם אמריקה".

המפקד האיראני טען גם כי ארה"ב לא תעז לנקוט פעולה צבאית נגד איראן.

*- עיראק: מנהיג של יחידות ההתגייסות העממיות (PMU)- אלחשד אלשעבי הגיב באגרסיביות ב -9 במאי לביקור של פומפיאו, בבגדאד.

?"האמריקאים נמצאים עכשיו בצרות, במיוחד בהתחשב בכך שבסיסי הכוחות האמריקניים ידועים בעיראק ובאזור וניתן לתקוף אותם בקלות", אמר המפקד מוין אל-קדימי , במסיבת עיתונאים יומיים לאחר הביקור של פומפיאו.

?הוא הוסיף, כי "ההצהרות של פומפיאו מציינות את החשש הגדול שהאמריקאים נמצאים היום".

?קדימי גם אמר, כי לתקוף כוחות אמריקאים בתוך עיראק  או מחוצה לה היא תמיד אופציה אם ארה"ב תפגע בריבונותה של עיראק.

(קרדיט על כל הידיעות בכתבה זאת: אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב)

כתיבת תגובה