ברית טורקיה-איראן-קטאר במזרח התיכון מדאיגה את סעודיה,ישראל וארה"ב.דעה

על לוח השחמט הגלובלי, ברית חדשה של טורקיה-איראן-קטאר עולה במזרח התיכון, סעודיה, ישראל וארצות הברית מודאגות:

ברית חדשה שהוקמה על ידי קטאר, טורקיה ואיראן, עם פוטנציאל לקבל את הגיבוי של רוסיה וסין, היא דאגה גדולה עבור ארה"ב, ישראל וערב הסעודית.

הברית הצליחה להירקם בעקבות שמונה שנות המלחמה בסוריה, ששינתה את הדינמיקה האזורית באופן שבוודאי לא חזו מעולם, ארצות הברית ובעלות בריתה.

ידוע כבר זמן מה, באמצעות מסמכים מודלפים, שמטרת הביניים של ארה"ב בסוריה הייתה לכל הפחות, לערער את ממשל אסד בתקווה להקטין את ההשפעה האיראנית בסוריה.

אבל האסטרטגיה של אסד, הביאה למצב שבו הכוחות המשוייכים לאיראן, התמקמו על גבול רמת הגולן, בין ישראל לסוריה, ומאיימים על בעלת בריתה האהובה ביותר של ממשל טראמפ באזור – ישראל.

ההתפתחויות נוספות אחרות חשובות ביותר, הן שלא ארצות הברית אלא רוסיה, יצאה מן ההריסות של סוריה כמתווכת אזורית וכמנצחת צבאית.

עם זאת, סיום המהלכים המקומיים בסוריה, הם רק תחילתם של מהלכים טקטונים בכיוון מסיבי הרחק מהסטטוס קוו העולמי והמוכר.

שמונה שנים חלפו מאז פרצה המלחמה בסוריה, כעת אנו מתחילים לראות כמה תזוזות משמעותיות במסגרת הבריתות האזוריות – "תזוזות בריתות" אשר גורמות לציר הברית המסורתי של ארה"ב, בעיקר בסעודיה וישראל להתחיל לדאוג.

בימים אלה קטאר, אירן וטורקיה מקימות ברית אזורית, שמערערת את ישראל, ערב הסעודית ואת מדינות המפרץ האחרות – והן יכולות להאשים רק את עצמן.

אחרי שסעודיה הובילה קואליציה של מדינות שניסו להציק לקטאר, בדרישה לקבל רשימה ארוכה של דרישות, בחודש יוני 2017. קטאר באופן טבעי מצאה שהיא יכולה להסתמך על כמה שותפים מרכזיים אחרים, כדי להוריד את רוח הסערה המגיעה אליה בעבקות המהלכים של סעודיה.

ברית השותפות החדשה שיצרה קטאר, החלה עכשיו בגלוי לשנות את כל מאזן הכוחות במזרח התיכון.
התחזקות הקשרים בין ציר האומות האלה, היא בעלת משמעות גדולה ביותר, עבור המזרח התיכון ואסיה.

את ה"זוועה" של היווצרות הברית הזאת מנקודת מבט מערבית, אפשר לראות בצורה מבריקה במאמר שנכתב ב"אסיה טיימס" שכותרתו "ההשפלה הסורית של אמריקה גרועה ממה שהיא נראית".

כשסעודיה חסמה את הגבול היבשתי היחיד של קטאר, והאיחוד האירופי חסם את המשלוחים מהנמלים שלה לעיר הבירה, דוחה, קטאר מצאה במהירות חברים בעומאן, בטורקיה ובאיראן כדי לעקוף את הסגר הזה.

טיסות מקטאר חודשו על פני המרחב האווירי של איראן, וטורקיה, זה העלה את הנזק למערב על ידי נוכחות צבאית של בעלי הברית הקטארית במדינה.

עד סוף 2017, טורקיה, איראן ופקיסטן הגדילו את הסחר הדו-צדדי עם קטאר. בתוך פחות משישה חודשים מאז החל "משבר קטאר", הסחר בין איראן וקטר ​​עלה ב -117%. איראן, קטאר וטורקיה חתמו גם על הסכם הובלה יבשתי באוגוסט, אשר מסייע בהפחתת העלות ותקופת המעבר לחילופי סחורות.

קטאר מצידה החלה להשקיע "בגדול" בטורקיה – הרבה מעל 20 מיליארד דולר, מהלך זה ממחיש את החשיבות ששתי המדינות נותנות זו לזו.

על פי רוב הדיווחים , מדינות המפרץ צריכות את טורקיה לצדן כדי להכיל את איראן. דו"ח שפורסם לאחרונה על ידי "המזרח התיכון" גילה כיצד סעודיה, איחוד האמירויות הערביות ומצרים הגו תוכנית עם ישראל כדי לצמצם את ההשפעה האזורית של טורקיה ואיראן, כאשר טורקיה נחשבת לאיום הצבאי הגדול ביותר לאינטרסים של מדינות המפרץ וישראל.

כפי שמתברר, ציר קטאר-טורקיה-איראן עשוי להוות חיץ מרכזי לברית "נאט"ו הערבי", אשר בראשה עומדת סעודיה.

יש לשים לב לעובדה, כי פקיסטן מחזיקה בגבול יבשתי עם איראן ומסתמכת במידה רבה על סין, בעלת ברית מרכזית של איראן. בנוסף לכל זאת, ביקורו של רוחאני בעיראק היווה סטירת לחי לטראמפ ובעלי בריתו.

העובדה כי הברית הזאת צפויה לקבל את התמיכה הצבאית של רוסיה, מהווה דאגה גדולה במדינות הברית האנטי איראנית.

רוסיה, איראן וקטאר ​​מחזיקות יותר ממחצית עתודות הגז הידועות בעולם. שלא לדבר על כך שאיראן וקטאר שותפות בשדה הגז הגדול בעולם. נקודות אלו מהוות חשש מרכזי נוסף, לגוש המונהג על ידי סעודיה וישראל.

כלי התקשורת בסעודיה כבר הביעו בגלוי ומפורש את התנגדותם לברית החדשה הזו, לדוגמה, במאמר ב"ערביה", שכותרתו "כיצד איראן וטורקיה משתמשת בקטאר כדי לערער את הביטחון האזורי ואת האינטרס האמריקני". לדברי אל-ערבייה, ה"סיכון" ש"יוצרת קטאר", מנתק את המסלול הערבי ומציב איום חמור על סעודיה, איחוד האמירויות הערביות ובחריין.

במילים פשוטות: קטאר הצטרפה באופן בלתי הפיך לברית עם טורקיה ואיראן נגד בנות בריתה לשעבר", מסבירים מקורות לפי המאמר, "קטאר מיקמה את עצמה באופן סופי בברית אזורית הרודפת את הדומיננטיות הגיאופוליטית על ידי יצירת אי יציבות".
קטאר "משחקת באש" נכתב במאמר. בערך באותו זמן, קטאר קראה, לברית החדשה להחליף את ברית המפרץ וקראה לשיתוף פעולה של הברית במועצת GCC (כוח המגן של חצי האי ערב), עוד הוכחה לשינוי בפרספקטיבה.

לפי החשיבה הרוסית, הציר החדש של קטאר-איראן-טורקיה נמצא כבר בעיצומו, יחד עם פקיסטן וסין, יש לו את הכוח לשלוט באסיה, במערב, ובהודו. הברית קוראת תיגר מיידי על "השלישייה", ארה"ב, ישראל וערב הסעודית. אין לזלזל בתפקיד של קטאר, ב"ברית המשולשת", בתוספת אימפריות סמויות, אשר עלולות להיות גלויות כמעט בבירור.

העובדה כי לקטאר יש משאבים כספיים העצומים, בתוספת המיקום הגיאוגרפי המוצלח של המדינה. העובדות האלו מאפשרות לברית הקטארית להתנגד אפילו לערב הסעודית, אשר טוענת עם ישראל לשליטה אזורית".

ארצות הברית בוודאי, תנסה לשבור את ה"ברית המשולשת", בכל מחיר אפשרי, עוד לפני התעצמותה המוחלטת. זאת עוד סיבה למה יש לישראל לחפש כל כך רחוק בעזרה להודו מול פקיסטן.

הסנקציות של ארה"ב על איראן יצרו מצב בדיוק הפוך, נראה בשטח שארה"ב לאט לאט מבודדת, הסנקציות גרמו לאיראן לחפש אלטרנטיבות אחרות וליצור בריתות חדשות. אותו מקרה קרה גם עם קטאר שבאה ערב הסעודית והטילה עליה סנקציות, קטאר מצאה אופציות אחרות.

שאלה שבהחלט צריכים לשאול מקבלי ההחלטות בימים אלה, האם סנקציות יכולים עוד לעבוד בעולם "רב קוטבי" עם בריתות מתפוררות ולא יציבות?

קרדיט לתרגום, עריכה ותוספות-אברהם תמקר – פרד"ס 
מקור המאמר :אתר RT  – רוסיה היום -נכתב על ידי אנליסט פוליטי ומשפטי מניוזילנד.

כתיבת תגובה