תסריט הבלהות של ארה"ב וישראל: רשת רכבות מאוחדת לאיראן, עיראק וסוריה.

(מאמר שפורסם באתר אירני)

סוריה, איראן ועיראק ממשיכות בפרויקט שלהן אשר מטרתו היא אחת " חיבור צירי מערכות רכבות שלהן למערכת אחת".

" המדינות עובדות בקצב מהיר על חידוש הפרויקט המשותף ביניהן שעתיד לחבר את מסילות הרכבת של סוריה, איראן ועיראק. מפגשים בין שלושת המדינות עם תכניות עבודה פרטניות נקבעות מתקיימות ואף יורדות לפעולה מעשית בשטח -כך אמר מקור אנונימי בסוריה הקשור למשרד התחבורה הסורי.

כמו כן, נקבע מועד לפגישה תלת-צדדית, שכן ידוע כי הפרויקט הוא נקודה אסטרטגית חשובה עבור שלושת המדינות, שנקטע ונעצר במהלך השנים האחרונות בעקבות המלחמה העיקשת עקובה מדם שפקדה את סוריה.

מטרת הפרויקט לספק לעיראק ולאיראן גישה לנמלים הסוריים.  לפני פרוץ האביב הערבי הסורי, ב -2011, השלימה סוריה 97% מהפרויקט, אך חלקים גדולים ממערכות הרכבות נהרסו במהלך העימותים. בשנים האחרונות איראן שוקדת על טיפוח מסדרון קרקעי שישתרע משטחה אל סוריה דרך עיראק. הקמת המסדרון התאפשרה בחסות המאבק נגד דאעש, שאיפשר לאיראן להציג את השתתפותה בלחימה בסוריה כלגיטימית וכאינטרס "כלל-עולמי".

הערה: בדצמבר 2017 קיבל פרויקט המסדרון האיראני דחיפה משמעותית לאחר שצבא סוריה וכוחות פרו-איראניים, הכוללים את חיזבאללה הלבנוני ואת המליציות השיעיות העיראקיות אל-נוג'באא' וכתאא'ב חיזבאללה, כבשו את המעבר שמקשר בין עיראק לסוריה (אל-קאא'ם בצידו העיראקי, אלבוכמאל בצידו הסורי) מידי דאעש, והחלו להשתמש בו להעברת אמל"ח.

כמו כן, קיים כבר פרויקט המקשר בין איראן לעיראק, באמצעות בצרה (אשר בדרום עיראק) עם סוריה. ישנו גם הסכם בין סוריה לעיראק לחבר את מסילת הרכבת בין שתי המדינות דרך אזור מעבר אלתנף. כיום מבקשות המדינות לבחון את הפרויקט באמצעות פגישה משולשת, על מנת להעריך את האפשרות להחזרת הפרויקט כפרויקט לגיטימי לכאורה בשלוש המדינות כאשר הפרויקט יוסבר לכל העולם כי מטרתו מסחרית בלבד.

הערכה לסיום הפרויקט,לפי הערכות המתכננים עד כ 4 שנים.

 

"אל-ואטן" הסורי דיווח, כי ישנם גם הבנות עם סין להיות שותפים בפרויקט הנוכחי, בעצם הפרויקט יהיה מקביל ליוזמת החגורה הרחבה יותר בעתיד, שתכלול השתתפותן של מספר מדינות נוספות.

קידום המסדרון היבשתי קיבל דחיפה בפגישת הרמטכ"לים של איראן, עיראק וסוריה באמצע מרץ 2019 בסוריה. בפגישה הכריזו השלושה על פתיחת מעבר יבשתי בין עיראק לסוריה. מקורות עיראקיים מסרו לתקשורת ,שמבין שלושת מעברי הגבול שבין עיראק לסוריה, מדובר במעבר אלקאים.

בהודעה שפורסמה בשולי ישיבת הוועדה המשותפת בין עיראק לסוריה בדמשק, אמר טאלב אל-חוסייני כי "לאור הנחייתו של שר התחבורה העיראקי, עבדאללה אל-עיבי, בתחום התחבורה, הצדדים העיראקי, האיראני והסורי יקיימו פגישה תלת – צדדית כדי לדון באפשרות של יישום קו הרכבת בין שלוש המדינות, כדי להשלים את מה שהוסכם בפגישה הדו – צדדית שנערכה ב -5 ביולי 2014, שם הן הדגישו את חיזוק את היחסים הבילטראליים ושיפור רמת שיתוף הפעולה הכלכלי, מסחרי, מדעי וטכני בכל המגזרים."

אל-חוסייני הוסיף כי הדרך לשיתוף פעולה כלכלי הושג, וכל המכשולים והמגבלות המונעים את קידום הסחר בין המדינות נעלמו. יהיו גם דיונים על שיתוף פעולה בתחום האנרגיה, החשמל, הקרקע, הים, הטיסות לרבות אתרי נופש וסקי.

כסימן לנורמליזציה , ראש ממשלת עיראק, היידר אל-עבאדי דן בפתיחת מעבר הגבול אלקאים עם משלחת סורית ב -7 בפברואר .
שר הפנים העיראקי קאסם אל-ערג'י, ב -12 בפברואר, אישר כי אל-עבאדי נתן את אישורו לפתוח את המעבר.

לפני סגירת המעבר בשל המלחמה בסוריה, ומשום הצורך של עיראק לטהר את האזור מלוחמי דאעש, המסחר התבצע דרך העיר אלקאים  בעירק לעיר אלבוכמאל בצד הסורי.

לפני סגירת המעבר, מחזור המסחר השנתי נאמד ב -5 מיליארד דולר. לאחר שהחלה המלחמה בסוריה המעבר שימש למטרות צבאיות-מבצעיות, אך כאשר הופעל לחץ על ארגון דאעש, הופסקה הפעילות במעבר לחלוטין.

לאחרונה הודיעה סוריה כי היא תחכיר את נמל הימי בלטקיה, לאיראן, החל מ -1 באוקטובר 2019, בהתאם להסכם שנחתם בין שתי המדינות.

מוקדם יותר, ב -25 בפברואר ביקר נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, באיראן, שם נפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני ועם המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי. המסע היה הראשון מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה, לפני כ -9 שנים.

שיפור היחסים בין סוריה, איראן ועיראק והמשך שיתוף הפעולה ביניהם הוא "תרחיש בלהות" לישראל ולארצות הברית.

סביר מאוד שתגיע תגובה חזקה מצד ישראל וארה"ב , שכן כל מאמציהן של ארה"ב וישראל לסכל את השת"פ בין 3 המדינות הוא באמצעות סנקציות, איומים ואף תקיפות אקטיביות של ישראל על יעדים אסטרטגים .

גם עצם נוכחות הכוחות האמריקנים בבסיס הצבאי אלתנף הוכיחה כי הם אינם מעודדים את חידוש הקשר הלוגיסטי והצבאי בין איראן, עיראק וסוריה.
לפי המקורות העיראקיים, האיראנים, שמגלים התלהבות לקדם כעת את התכנית יותר מאשר הצד העיראקי, מציגים לממשלת עיראק את התועלות הכלכליות שיצמחו לה מהמיזם, כגון מתן אפשרויות עבודה לעיראקים, העסקת משאיות השייכות למגזר הפרטי בעיראק ודרישת תשלום דמי מעבר על ידי השלטונות העיראקיים למכוניות העוברות לסוריה.
בישראל עוקבים אחר המתרחש בדאגה רבה ובנחישות וערוכים לסכל את פרויקט הגשר היבשתי עליו לא מוותרת איראן ,ובאמץ רב, בעידודן של בנות בריתה עיראק סוריה.

קרדיט לתרגום:בר מאיר מקבוצת נציב

מתווה אפשרי למסדרון היבשתי חוצה אירן עירק וסוריה:

 

 

2 thoughts on “תסריט הבלהות של ארה"ב וישראל: רשת רכבות מאוחדת לאיראן, עיראק וסוריה.

כתיבת תגובה