אירן שוקלת לרתום את דאעש לביסוס הגשר היבשתי באזור אלתנף-סוריה

המטרה האסטרטגית העליונה שהיא הסיבה המרכזית לנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה והשקעת מיליארדים בהשארת אסד בשלטון,היא בניית והפעלת גשר יבשתי מטהרן לים התיכון שיחצה את כל מדינות הסהר השיעי .

ארה"ב ,שהבינה את הדבר מקדמת דנא ,בצעה מספר מהלכים צבאיים לסיכול הכוונה. המהלך הגדול ביותר היה השתלטות על כל אזור מזרח סוריה שממזרחית לנהר הפרת בעזרת בעלי בריתם הכורדים ,דבר שעלה לכורדים באבדות כבדות ביותר . כמו כן השתלטו האמריקאים על אזור מעבר אלתנף ויצרו סביבה אזור שאסור לפעול בו צבאית. האיראנים,שלא קלטו בהתחלה,או שלא רצו להבין,ניסו לבחון את הנחישות האמריקאית וניסו לאיים על אזור זה אך התגובה האמריקאית החדה,שכללה השמדה מידית של כל כוח שחרג מגבולות האזור המותר ,הבהירו לכולם שכדאי להקפיד ולשמור על הקווים האדומים האמריקאים .

אלא שהאיראנים לא התייאשו גם לנוכח השינויים הכבירים בשטח לאחר שכוחות דאעש נדחקו מכל מקומות היישוב ששלטו עליהם בשנים האחרונות. גם עכשיו הם מנסים למנף את יכולות דאעש לנהל מלחמת פגע וברח בחסות שטחי המדבר הנרחבים  ומנסים לכוון אותם,בעזרת פיתויים כספיים וחומריים אחרים, לפנות נגד האמריקאים כחלק מהפעילות הקרבית שלהם בסוריה.

על פי מה שניתן להבחין בשטח ,כוחות דאעש שאיבדו לאחרונה את המאחז הקרקעי הגדול ביותר שלהם ב-"אלברוז" ,מזרחית לנהר הפרת במזרח סוריה , החלו להתארגן ב-2 אזורים מרכזיים במדבר הסורי.

האזור הראשון באזור הצפוני מזרחי של מחוז סוידאא' שבדרום סוריה והאזור השני דרומית לעיר תדמור מזרחית לדמשק.

על פי דיווח סורי הציר אירן-סוריה-רוסיה ינסו להגיע להסדר עם אותם כוחות דאעש שבמרחבים אלו,המתאפיינים במרחב עצום ריק לחלוטין מכל מקום יישוב , שיתקפו ויטרידו ללא הרף את הנוכחות האמריקאית שבאזור אלתנף – מעבר הגבול האסטרטגי בין עירק לסוריה.

הכוונה האיראנית באה בעקבות כישלונות מתמשכים שלה ושל צבא סוריה להשתלט על כל אזור דרום מזרח סוריה. ארה"ב פוגעת בכוחות המנסים להתקרב למובלעת אלתנף עוד בטרם הם מצליחים להתקדם אפילו כברת דרך קטנה מה שהביא את איראן להכרה כי ההתמודדות הצבאית הישירה של כוחות הפרוקסי שלה עם ארה"ב היא בלתי אפשרית ועולה במחיר דמים כבד ביותר ובכסף רב היורד לטמיון. הם מעריכים כי אם אנשי דאעש יטרידו שוב ושוב ולאורך זמן את הכוחות האמריקאים באזור ,כולל גרימת אבדות בנפש , הדבר יאלץ את הממשל האמריקאי לפנות את האזור עקב לחץ פנים אמריקאי שלא מוכן לסבול אבדות של חיילים אמריקאים במקומות שכוחי-אל במדבר הסורי-עירקי.

 

כתיבת תגובה