החששות האמריקאים מאחורי סירובם לספק את מטוסי האפ-35 לטורקיה

הלחץ האמריקאי ההולך ומתגבר על טורקיה לביטול עסקת קניית סוללות טילי הנ"מ החדישים- אס 400 – מרוסיה, והמאיים לגרור את 2 המדינות למלחמה כלכלית כוללת, חושף,כל פעם,טפח חדש ,את הסיבות להתנהגות האמריקאית האולטרא אגרסיבית נגד טורקיה.

כולם מבינים,לפחות על פי בחינת הנתונים היבשים על הנייר,כי סוללות טילי האס-400 הרבה יותר יעילות מהמקבילה שלהן אצל האמריקאים וכי החלטת הטורקים,בבסיסה,היא מושכלת ונכונה לאור צורכיהם הצבאיים. מה שנראה קודם כמלחמה שיווקית גרידא בין 2 התעשיות הצבאיות הגדולות בעולם,רוסיה וארה"ב,הופכת אט אט לניסיונות סיכול של האמריקאים לאפשרות שהרוסים יחדרו ללב לבן של מערכות הנשק הסופר-מתקדמות שאך ירדו משולחנות התכנון ומפסי הייצור ואמורים לשמר את עליונותם הצבאית מול הרוסים בעתיד הקרוב.

S-400 SAM during the Victory parade 2010.jpg

האמריקאים הולכים וחושפים את ניביהם החדים מול הטורקים,מפסיקים להשתמש במילים "מכובסות" ומתחילים להשתמש בהודעות אגרסיביות שהן רק שלב אחד לפני השתחררות מכבלי ה-"פוליטיקלי-קורקט" המאפיינת קוד התנהגות בין 2 בעלות ברית אסטרטגיות.

בכירים במשרד ההגנה האמריקאי החלו לאותת בימים האחרונים כי ארצם "עשויה להפסיק את ההכנות לאספקה קרובה של מטוסי הקרב מדגם F -35   לטורקיה,כי אנקרה לא יכולה להחזיק מערכת נשק רוסית נגד מטוסים וטילים מתוחכמים כגון אס-400 ובאותו זמן להחזיק גם מטוסי קרב חדישים מתוצרת ארה"ב".

סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה גורמים אמריקנים שאמרו כי וושינגטון "שוקלת לעצור את התהליכים המתמשכים  להכין לטורקיה את מטוסי האף-35   מתוצרת לוקהיד מרטין."

הסוכנות אמרה כי וושינגטון "מתקרבת לנקודת ציון דרך במאבקה המתמשך עם טורקיה ,שותפתה בנאט"ו,שהחל לפני שנים,  בניסיון לשכנע את הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן כי לקנות מערכת ההגנה האווירית הרוסית יערער את הביטחון של F – 35".

"מחשב מערכת ה- S-400 והמחשב של מטוס ה- F-35, לא ניתן לחבר את המחשב למחשב של היריב שלך, וזה בעצם מה שהפנטגון אומר וזה בבסיס של איך שנעשה זאת " , אמרה קייטי וילברגר, עוזרת סגן שר ההגנה לענייני ביטחון בינלאומיים."יש לנו הרבה איתותים שאנחנו יכולים להעביר לטורקיה על מנת שהיא תבין שאנחנו רציניים בנושא"-אמרה מבלי לפרט.

עם זאת, פקיד בכיר אחר בממשל האמריקאי אמר לרויטרס כי חלק מהאיתותים האלה שארה"ב העבירה הם שהיא מחפשת אתרים חלופיים לייצור ואחסון מנועים הנמצאים בטורקיה, שם ישנו מפעל-מחסן לתיקון מנועי אפ-35 ב- אסקישהיר-اسكي شهر  שבמערב המדינה, והוסיף כי "החלופות הפוטנציאליות צפויות להיות במערב אירופה."

הפנטגון הודיע בשבוע שעבר את מועדי מסירת 2 מטוסי קרב הנוספים מדגם אפ-35 שיצטרפו לסד"כ חיל האוויר הטורקי, שיהיה בחודש נובמבר הקרוב ,והסביר כי ההכנות האחרונות , לשלוח את 2 מטוסי הקרב החדשים אל בסיס חיל האוויר לוקה בטקסס, כדי לבצע את מבחני הקבלה הנחוצים לקראת הפעלתם באופן מבצעי,נמצאות בעיצומן.

למעשה האמריקאים חוששים,למרות שטורקיה נחשבה עד היום שותפה חושבה של ארה"ב בארגון נאט"ו , כי בעצם רצונם לחבר את מערכת ההגנה האווירית הרוסית החדישה ישירות עם מערכות מטוסי האפ-35 ,שזה יפתח "דלת אחורית" למערכת הסייבר הרוסית לחדור למערכות המטוס החדיש ומשם לחדור גם למערכות ההגנה האווירית של כל מדינות אירופה החברות בנאט"ו ומכאן עד ניטרול מערכת מבצעית קריטית זאת,הדרך קצרה. האמריקאים לא סומכים על הטורקים שישמרו בסוד את הטכנולוגיות המתקדמות שארה"ב משתפת אותה בהן.

היות והרוסים הבטיחו לטורקים להשמיש את מערכות האס-400 להיות מבצעיות על אדמת טורקיה עד סוף שנה זאת, לא מן הנמנע כי לא רק שהטורקים לא יזכו לקבל,בשלב זה את מטוסי האפ-35 ולעשות בהם שימוש על אדמת טורקיה,אלא שכל מערכות הנשק המערביות שטורקיה קנתה והתקינה במסגרת חברותה בנאט"ו עומדים כרגע בסכנת חדירה ונטרול מצד כוחות הסייבר הרוסים הידועים ביכולותיהם, וכי כל מדינות נאט"ו ינקטו בצעדים הדרושים למנוע זאת. מה שמבטיח עימותים בלתי פוסקים בין נאט"ו לטורקיה עד כדי אפשרות שטורקיה תאלץ להתנתק מהמערכות הצבאיות של נאט"ו עד יעבור זעם.

مسؤولون: واشنطن قد توقف استعدادات تسليم أف-35 لتركيا

 

כתיבת תגובה