"הטיימס" :אירן מתכוננת להשתלט על נמל לטקיה בסוריה

איראן מתכוננת להשתלט על הנמל הסורי המרכזי-לטקיה כדי להבטיח נתיב מסחרי מטהראן ועד לים התיכון ולבסס דריסת רגל ליד ישראל, כך דיווח העיתון "טיימס".

דיווחים בעיתונות הצביעו על תחילת שיחות בחודש שעבר להעברת   נמל לאטקיה לשליטה איראנית כבר בתחילת חודש אוקטובר שנה זו.

המהלך יאפשר לאיראן גישה ללא הפרעה לאזור של 32 מחסנים, היכולים להכיל כ -3 מיליון טון מטענים, על פי נתוני הנמל לפני תחילת המלחמה.

בהגיעה ללטקיה תוכל טהראן לסלול דרך מסחרית דרך "הסהר השיעי", שנפרס מאיראן לעיראק ועד לים התיכון.

תמונה קשורה

אור ירוק רוסי

עבור ישראל, זהו איום ביטחוני חדש, כאשר חברות איראניות הקשורות למשמרות המהפכה האיראניים מתחילות להעביר סחורות דרך הנמל, ופותחות להן את הדלת כדי לשלוח בהמשך  כלי נשק דרך הנמל.

תת אלוף בדימוס, מיכאל הרצוג, אמר כי רוסיה אינה מעוניינת לראות את איראן מתרחבת בסוריה, למרות הסכמת שני הצדדים לתמוך במשטר אסד.

הרצוג אמר בראיון לעיתון: ". בעבר, האיראנים פרסו את כוחותיהם ליד הרוסים, מתוך מחשבה  כי צעד זה ימנע מישראל לתקוף אותם אך הרוסים מבינים את הצורך של ישראל לפעול נגד איראן, ומקבלים את דרישותיה בנדון ברוב המקרים".

יוסי מנשרוף, מומחה בנושא איראן ומיליציות שיעיות ב"מכון ירושלים לחקר אסטרטגי וביטחון" אמר כי מוסקבה עשויה לאפשר לישראל לתקוף מטרות בנמל לטקיה אם אירן תנסה לשנע נשק לנמל.

והוסיף: "יש שיחות מתמשכות בין ישראל ומוסקבה, ישנו קו פתוח . אני בטוח שישנם כבר שיחות ארוכות  למצוא פתרון לזה, כל עוד התקיפות הישראליות נגד מטרות אירניות  משרת אינטרסים רוסים, רוסיה תיתן לישראל אור ירוק שוב ושוב."

נמל לטקיה מנוהל כיום במשותף על ידי סוריה  וחברת אחזקות צרפתית בשם CMA CGM, אחד הפרויקטים הראשונים שהופרטו למגזר הפרטי לאחר שאסד עלה לשלטון.

הכנסות הנמל הושפעו מהמלחמה לאחר שיצוא סוריה ירד מ -1.95 מיליארד דולר ב -2016 ל -622 מיליון דולר ב -2017. היבוא ירד גם מ -6.7 מיליארד דולר ל -4.4 מיליארד דולר.

הנמל,  הנתון לסנקציות אמריקאיות מאז שנת 2015, מונע אנשים וחברות להשתמש בשרותי הנמל, אך לא הביא להשבתתו, בשנה שעברה הודיעו שלטונות הנמל על התוצאות הטובות ביותר מאז 2013.

לא ברור אם החברה הצרפתית "CGM CMA" תחדש את החוזה הנוכחי, מה שינוצל על ידי איראן, המבקשת להשיג רווחים כלכליים בסוריה כפיצוי על תמיכה במשטר אסד ולהחזיר את עלויות השקעתה בסוריה. למעשה אירן מפעילה מודל דומה בלבנון ובעירק.

תוצאת תמונה עבור ميناء اللاذقية

ברית כלכלית עם סין

ברמה האזורית מבקשת איראן להשתמש בהשקעותיה בסכסוכים בסוריה ובעיראק כדי להרחיב את שליטתה המסחרית באזור.

בנובמבר הודיעה חברת הרכבות הממשלתית האיראנית כי היא תתחיל בבניית קו רכבת מעיר הגבול שלמשה לנמל הדרומי של בצרה שבעירק, אשר יימשך בסופו של דבר עד נמל לטקיה שבסוריה.

איראן תממן את כל פרויקט הרכבת, ונתנה לממשלת עיראק הזדמנות לשלם את הסכום מאוחר יותר.

סעיד (חמיד רזא עזיזי), כלכלן באונ' "השהיד בהשתי" בטהרן, אמר כי הפרוייקט האירני מקווה להשתלב בפרוייקט הסיני הענקי המבקש לקשר באמצעות רשת כבישים בין המזרח למערב.

"אם איראן תשיג מטרה זאת, יקשה על  ארצות הברית לבודד אותה כלכלית, וזה גם יאפשר לאירן לחסות בצילן של 2 מתוך 3 המעצמות הגדולות בעולם: רוסיה וסין ולהינצל מתקיפה אמריקאית הרסנית".

 

כתיבת תגובה